بورسیت شانه وضعیتی است که در اثر التهاب بورس های اطراف مفصل شانه ایجاد می شود. بورس ها کیسه های کوچک و پر از مایعی هستند که در اطراف استخوان ها، تاندون ها، عضلات و مفاصل قرار گرفته اند. این کیسه ها با کاهش اصطکاک، حرکت روان مفصل را تسهیل می کنند.

همه چیز درباره درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه

درد شانه مشکلی شایع است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله بورسیت شانه باشد. بورس‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که در اطراف مفاصل قرار گرفته اند. این کیسه‌ها حاوی مایع سینوویال بوده که به روان شدن حرکت مفصل کمک می‌کند. بورس‌های شانه در مکان‌های استراتژیکی بین استخوان ها، تاندون‌ها و عضلات قرار گرفته اند تا اصطکاک ناشی از حرکت را کاهش دهند و از ساییدگی بافت‌ها جلوگیری کنند. التهاب این بورس‌ها منجر به وضعیتی به نام بورسیت شانه می‌شود که با درد، خشکی و محدودیت حرکتی در ناحیه شانه همراه است. 

خبر خوب این است که در اغلب موارد، بورسیت شانه با درمان‌های غیر جراحی به خوبی قابل درمان است. فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان بورسیت شانه محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی جامع درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه پرداخته و اهداف، مراحل و تکنیک‌های مختلف آن را شرح خواهیم داد.

بورسیت شانه چیست و چطور باید درمان شود؟

بورسیت شانه نتیجه التهابی است که در بورس شانه اتفاق می‌افتد‌. بورس شانه، بالشتک بین استخوان و بافت مفاصل است. درصورتی‌که مایع اضافی در این قسمت تجمع یابد، باعث ایجاد التهاب و تورم دردناک می‌شود. این بیماری بیشتر نتیجه حرکات مکرر شانه و در نتیجه اصطکاک زیاد بین استخوان‌ها و بافت‌هاست. حوادث مکرر و صدمات ناشی از تصادف یا جراحت شدید می‌تواند باعث التهاب و تحریک بورس‌ها شود. علائم این بیماری به نوع بورسیت و شدت التهاب بستگی دارد و توسط فوق تخصص شانه تشخیص داده می‌شود.

از علائم عمومی و کلی آن می‌توان به تورم و قرمزی در محل آسیب‌دیده، تب و خستگی شدید، احساس گرمای بیش‌ازحد در محل آسیب‌دیده، فشار و درد هنگام حرکت شانه یا هنگام دراز کشیدن روی شانه، محدود شدن دامنه حرکتی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. از شایع‌ترین عوارض این بیماری می‌توان به درد و ناراحتی قابل توجه و کاهش دامنه حرکتی شانه و در موارد شدیدتر به ایجاد عفونت در ناحیه آسیب‌دیده و گسترش آن به سایر قسمت‌های بدن اشاره کرد.

علائم اصلی بورسیت شانه عبارتند از:

  1. درد در ناحیه شانه، به ویژه در قسمت بالایی و خارجی آن
  2. حساسیت به لمس در ناحیه بورس ملتهب
  3. خشکی و سفتی مفصل شانه
  4. محدودیت دامنه حرکتی شانه، به ویژه در حرکات بالای سر
  5. ضعف عضلات اطراف شانه

چندین بورس در اطراف مفصل شانه وجود دارد که هر کدام می‌توانند دچار التهاب شوند. شایع ترین انواع بورسیت شانه عبارتند از:

  • بورسیت زیرآخرومی: این نوع بورسیت در قسمت بالایی شانه، زیر عضله دلتوئید و نزدیک کیسه مفصلی آخرومی واقع شده است.
  • بورسیت زیرجلدی: این عارضه بورس زیر عضله دلتوئید را درگیر می‌کند.
  • بورسیت دو طرفه تاندون دوسر بازویی: این نوع بورسیت در شیار بین دو سر بازویی و استخوان بازو قرار دارد.

 

درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه و درمان درد شانه کارمندان (1)

 

چه زمانی فیزیوتراپی برای بورسیت تجویز می‌شود؟

فیزیوتراپی یک راهکار طلایی در درمان دردهای مربوط به شانه، به‌خصوص بورسیت شانه است. این پروسه کمک درمانی و حمایتی در تسریع روند درمان و بهبود بورسیت شانه تاثیر چشمگیری دارد. شانه ساختار پیچیده‌ای در بدن است که طیف وسیعی از حرکات را امکان‌پذیر می‌سازد. در حالی که بورسیت شانه دامنه حرکتی افراد را محدود می‌کند. 

فوق تخصص شانه بعد از معاینه بالینی قسمت‌های مختلف مفصل شانه، رادیوگرافی و ام‌آرآی تشخیص می‌دهد که شدت بورسیت شانه در بیمار چقدر است و چه درمانی برای آن موثر خواهد بود. تشخیص به‌موقع توسط متخصص ارتوپد، گزینه‌های درمانی شما را گسترده‌تر می‌کند. در اکثر مواقع برای درمان بورس شانه از تمرینات فیزیوتراپی استفاده می‌شود. جراحی بورسیت شانه آخرین مرحله در درمان این بیماری التهابی است که به ندرت انجام می‌شود. به نقل از دکتر مهرداد آریا فلوشیپ جراحی آرتوسکوپی شانه، ورزش‌های فیزیوتراپی مهم‌ترین درمان در آسیب‌دیدگان مفصل شانه است. فیزیوتراپی زمانی تجویز می‌شود که قدرت و حرکت شانه کاهش می‌یابد و بیمار در انجام فعالیت‌های روزانه با مشکل مواجه می‌شود. یک برنامه تمرینی اصولی، انعطاف‌پذیری عضلات شانه را افزایش می‌دهد.

فوق تخصص شانه می‌تواند با ارائه بهترین تمرینات بدنی فیزیوتراپی، افرادی را که از درد شانه رنج می‌برند، رها سازد. در کنار تمرینات بدنی و ورزش‌های فیزیوتراپی، روش‌های جایگزین دیگری مانند دارودرمانی و تزریق مستقیم به شانه وجود دارد. ممکن است در موارد نادر که فیزیوتراپی و سایر روش‌های خانگی موثر واقع نمی‌شود، جراحی بورسیت شانه انجام شود. در این روش جراحی پزشک متخصص جراح با برش‌های کوچک بورس‌ها را تخلیه می‌کند.

اهداف اصلی درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه عبارتند از:

  • کاهش درد و التهاب: فیزیوتراپیست از تکنیک‌های مختلفی برای کاهش درد و التهاب بورس ملتهب استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر می‌شوند: ۱. استفاده از مدالیته‌های فیزیکی مانند الکتروتراپی (تحریک الکتریکی بافت ها)، اولتراسوند تراپی (استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا) و لیزر درمانی با هدف کاهش درد، التهاب و اسپاسم عضلانی. و ۲. تکنیک‌های دستی مانند ماساژ درمانی، تکنیک‌های موبیلایزاسیون مفصل و تکنیک‌های کشش بافت نرم به منظور کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی مفصل و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده
  • بهبود دامنه حرکتی: یکی از عوارض شایع بورسیت شانه، محدودیت دامنه حرکتی مفصل است. فیزیوتراپیست با استفاده از تمرینات کششی ملایم و تکنیک‌های دستی به تدریج دامنه حرکتی مفصل را افزایش داده و انعطاف پذیری بافت‌های اطراف مفصل را بهبود می‌بخشد. افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه برای انجام فعالیت‌های روزمره و بازگشت به سطح عملکردی قبلی بیمار ضروری است.
  • تقویت عضلات اطراف مفصل شانه: ضعف عضلات اطراف مفصل شانه می‌تواند ثبات مفصل را کاهش داده و زمینه ساز تشدید علائم بورسیت شود. فیزیوتراپیست با طراحی برنامه ای اختصاصی از تمرینات تقویتی به تقویت عضلات rotator cuff (سر چرخاننده) و سایر عضلات اطراف شانه می‌پردازد. تقویت این عضلات ثبات مفصل را بهبود بخشیده و از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کند.
  • اصلاح الگوی حرکتی: در برخی موارد، بورسیت شانه می‌تواند ناشی از الگوی حرکتی نامناسب باشد. فیزیوتراپیست با ارزیابی الگوی حرکتی بیمار و شناسایی اختلالات احتمالی، به اصلاح این الگوها پرداخته و به بیمار آموزش می‌دهد تا حرکات را به درستی انجام دهد. اصلاح الگوی حرکتی در پیشگیری از عود مجدد بورسیت و حفظ سلامت مفصل شانه نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه و درمان درد شانه کارمندان (3)

 

چگونه فیزیوتراپی برای بورسیت انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی بورسیت شانه مجموعه‌ای از تمرینات دامنه حرکتی است و به بیمار کمک می‌کند که با وارد کردن فشار روی بافت‌های شانه، درد خود را تسکین دهد. بعد از تسکین علائم درد، فوق تخصص شانه به بیمار کمک می‌کند که از روش‌های خاصی برای حرکت دادن شانه استفاده کند تا التهاب آن کاهش پیدا کند. از این تمرینات حرکتی می‌توان به کشیدن بازو و آرنج روی دیوار، کشش به حالت خوابیده، کشش فوقانی و روش‌های مخصوص دیگر اشاره کرد که توسط فیزیوتراپیست آموزش داده می‌شود. این حرکات باعث تقویت و کشش عضلات اطراف شانه، قفسه سینه و گردن می‌شود. در حالت کلی فیزیوتراپی بورسیت شانه علاوه‌بر برنامه کششی و تقویتی، شامل درمان‌های مختلفی ازجمله ماساژ تخصصی، یخ و گرما درمانی، تحریک الکتریکی و بستن باند می‌شود.

تکنیک‌های فیزیوتراپی در درمان بورسیت شانه

 فیزیوتراپیست از طیف وسیعی از تکنیک‌ها برای درمان بورسیت شانه استفاده می‌کند. برخی از مهم ترین این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • الکتروتراپی: در الکتروتراپی از جریان الکتریکی با شدت پایین برای اهداف درمانی مختلفی از جمله کاهش درد، التهاب و اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. تکنیک‌های مختلفی از الکتروتراپی مانند TENS (تحریک الکتریکی عصب از راه پوست)، IFC (جریان فرکانس متوسط) و US (اولتراسوند تراپی) در درمان بورسیت شانه کاربرد دارند. فیزیوتراپیست بر اساس شرایط خاص بیمار، نوع و شدت جریان الکتریکی مناسب را انتخاب می‌کند.
  • اولتراسوندتراپی: اولتراسوند تراپی روشی است که در آن از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد گرما و ارتعاش در بافت‌های عمقی استفاده می‌شود. این امواج به افزایش جریان خون، کاهش درد و التهاب و تسریع روند ترمیم بافت کمک می‌کنند. اولتراسوند تراپی معمولا به مدت 10-15 دقیقه و چندین بار در هفته بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی با استفاده از امواج نور با شدت پایین، به تسریع روند ترمیم بافت، کاهش درد و التهاب و بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند. لیزر درمانی معمولا به صورت موضعی و به مدت چند دقیقه بر روی بورس ملتهب تابانده می‌شود. این تکنیک درمانی غیرتهاجمی و بدون درد است و در برخی موارد می‌تواند به عنوان یک روش مکمل در کنار سایر تکنیک‌های فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گیرد.
  • تمرینات درمانی: برنامه تمرینی طراحی شده توسط فیزیوتراپیست، نقش اساسی در درمان و توانبخشی بورسیت شانه ایفا می‌کند. این برنامه تمرینی بر اساس شدت علائم بیمار، مرحله بهبودی و اهداف درمانی اختصاصی وی تنظیم می‌شود.

درمان‌های جایگزین بورسیت

معمولا زمانی که بورس‌های شانه دچار التهاب شوند، تاندون شانه نیز آسیب می‌بیند؛ چون در اکثر موارد علت ایجاد بورسیت، صدمات و فشارهایی است که روی تاندون نیز اثر می‌گذارد. فیزیوتراپی بورسیت و تاندون شانه شامل طیف وسیعی از اقدامات درمانی می‌شود که ازجمله آن می‌توان به ورزش درمانی، تزریق درمانی، الکترودرمانی، لیزر تراپی و ... اشاره کرد.

در بسیاری از موارد، تمرینات بدنی فیزیوتراپی و ورزش باعث رفع التهاب در بورس شانه و بازگشت سلامتی به این قسمت از بدن می‌شود. از روش‌های درمان جایگزین می‌توان به درمان خانگی بورسیت شانه اشاره کرد که شامل توقف فعالیت‌های تشدیدکننده درد شانه، استفاده از کمپرس یخ برای کاهش التهاب، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن‌ها برای کاهش تورم و درد و روش‌هایی از این قبیل می‌شود.

ورزش بورسیت شانه در خانه

درمان بورسیت شانه با حرکات ورزشی خاصی انجام می‌شود. این حرکات در نهایت به رفع التهاب مفاصل و بهبود انعطاف‌پذیری و استقامت شانه می‌انجامد. نتایج آن نیز بین ۲ تا ۸ هفته مشخص می‌شود. در نظر داشته باشید که هر نوع تمرین ورزش بورسیت شانه برای رفع این معضل مناسب نیست. تمرینات ورزشی نیز براساس شدت التهاب در مفصل شانه دسته‌بندی می‌شوند. برای ورزش در خانه باید با فوق تخصص شانه و فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. تمرینات حرکتی و ورزش‌هایی که فیزیوتراپیست برای خانه طراحی می‌کند، باعث اصلاح سبک زندگی شده و شما را به فعالیت‌های عادی باز می‌گرداند. در ادامه برخی از تمرینات تقویتی ملایم را بررسی می‌کنیم.

کشش پشت

زمانی که در بورس‌های شانه التهاب ایجاد شود، توانایی چرخش داخلی شانه کاهش می‌یابد و کشش شانه در این جهت دردناک می‌شود. برای انجام حرکت کشش پشت باید در حالت قائم قرار بگیرید، یک دست خود را از سمت بالا به عقب ببرید، طوری که انگشتان دست، کمر را لمس کند. سپس دست دیگر را از سمت پایین به پشت برده و دو دست خود را در وسط کمر به یکدیگر برسانید. این حرکت را در سه ست ۳۰ ثانیه‌ای انجام دهید.

کشش پاندول شانه

برای انجام این تمرین باید دست سالم خود را به میز، صندلی یا هر جای دیگر تکیه دهید تا از بازوی خود پشتیبانی کنید. به‌عنوان مثال، برای رفع ورم شانه راست باید دست چپ خود را به جایی تکیه داده و دست راست را به‌صورت صاف آویزان کنید، بازوی آویزان خود را سست نگه دارید، سپس بازوی خود را به آرامی در یک حرکت دایره‌وار بچرخانید. این حرکت را ۲ تا ۳ دقیقه در جهت عقربه‌های ساعت و سپس دو تا ۳ دقیقه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید تا انعطاف پذیری شانه افزایش پیدا کرده و در شانه خود احساس نرمی کنید. به این ترتیب با کاهش التهاب، ورم شانه راست نیز کمتر می‌شود.

کشش کپسول خلفی شانه

این تمرین با هدف اصلاح حرکت شانه انجام می‌شود. روش انجام این حرکت به این صورت است که باید به پهلو دراز بکشید و در وضعیت ریلکس قرار بگیرید. اگر دچار ورم شانه راست شده‌اید، به پهلوی راست دراز کشیده و دست و آرنج خود را در وضعیت قائم قرار دهید. سپس با دست مخالف مچ دست راست را گرفته و به سمت پایین فشار دهید. این حرکت کششی را در ۱۰ ست ۱۵ ثانیه‌ای تکرار کنید.

اسلاید دیواری

این تمرین ورزش بورس شانه در حالت ایستاده انجام می‌شود. به این صورت که باید در حالت ایستاده پشت خود را به دیوار بچسبانید، بازوها و آرنج هر دو دست را در حالت قائم قرار دهید و آن‌ها را هم به دیوار بچسبانید، در همین حالت دست‌های خود را به سمت بالا حرکت دهید و روی دیوار بکشید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار در هر ست تکرار کنید تا انعطاف‌پذیری شانه افزایش پیدا کند.

ژست کودک

این حرکت ورزشی برای کشش عمقی بالای شانه مناسب است. این تمرین علاوه‌بر ایجاد آرامش در مفاصل شانه، انعطاف‌پذیری سراسر بدن را افزایش می‌دهد. برای انجام این حرکت باید زانو بزنید و زانوها را به یکدیگر بچسبانید. سپس پیشانی خود را به حالت سجده روی زمین قرار دهید، دست‌ها را به سمت بالا بکشید، زانوها باید مستقیما زیر باسن قرار بگیرند. این حرکت را در دو تا ۳ ست ۳۰ ثانیه‌ای تکرار کنید.

 

درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه و درمان درد شانه کارمندان (2)

 

برنامه مقاومتی ایمن جایگزین حرکات تکراری شانه

حرکات تمرینی که برای ورزش شانه توصیه می‌شود، به حفظ انعطاف‌پذیری شانه و افزایش دامنه حرکتی آن کمک می‌کند. مهم آن است که حرکات کنترل شده و ایمنی را انجام دهید تا استرس روی عضلات شانه و بازو به حداقل برسد. فوق تخصص شانه و فیزیوتراپیست شما براساس شرایطی که دارید، برنامه مقاومتی ایمنی را برای افزایش قدرت ماهیچه‌های پشتیبان شانه طراحی می‌کند.

درصورتی‌که به‌دلیل درد یا فشار روی شانه از انجام تکنیک‌های کششی خودداری کنید، تحرک در قسمت شانه و بازو به مرور محدودتر می‌شود. در حالی که عدم تحرک، التهاب در قسمت شانه را افزایش می‌دهد. توصیه‌هایی که به منظور استراحت ناحیه بازو و شانه ارائه می‌شود، شامل پرهیز از انجام فعالیت‌ها یا بلند کردن اجسامی است که درد شما را تشدید می‌کند.

به نقل از دکتر بیژن فروغ متخصص ارتوپد، بورسیت شانه در اثر حرکات تکراری به‌وجود می‌آید؛ به‌ همین‌ خاطر این حالت در ورزشکارانی که مدام دست خود را در امتداد سر قرار می‌دهند، مانند والیبالیست‌ها و تنیس‌کاران، ایجاد می‌شود یا مشاغلی که به دفعات دست خود را در کنار سر حرکت می‌دهند، مانند نقاشان ساختمان مستعد این بیماری هستند. علت ورم بین شانه و گردن نیز التهاب بورس شانه است. فوق تخصص شانه در فاز بهبودی، انجام ورزش‌های تقویتی را توصیه می‌کند. این فعالیت‌های ورزشی از سفت شدن مفصل و ضعیف شدن ماهیچه جلوگیری می‌کند و جریان گردش خون در قسمت‌های ملتهب را افزایش می‌دهد.

دارو درمانی

اگر درمان خانگی بوریست شانه موثر نباشد، فوق تخصص شانه داروهای مسکن قوی‌تری را تجویز می‌کند. البته داروهای مسکن علت ورم بین شانه و گردن یا ورم شانه راست را از بین نمی‌برند. اگر بورسیت شانه مشکوک به عفونت باشد، پزشک متخصص برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. تزریق داروهای استروئیدی نیز در مجاور بورس شانه به بهبود عملکرد مفصل شانه کمک می‌کند.

پی آر پی تراپی

پی آر پی تراپی روش درمانی دیگری است که غیر جراحی بوده و به‌جای جراحی بورسیت شانه و درمان‌های تهاجمی استفاده می‌شود. درصورتی‌که روش‌های درمانی کم خطر به‌خصوص فیزیوتراپی کاملا موفقیت‌آمیز نباشد، می‌توان از تزریق کورتیکواستروئید نیز استفاده کرد. این تزریقات ممکن است باعث تضعیف تاندون‌های اطراف بورس شود؛ به همین خاطر استفاده از این روش‌ها محدود است. خوشبختانه در اکثر موارد درمان‌های ورزشی و فیزیوتراپی به‌طور موفق بورسیت شانه را برطرف می‌کند.

جراحی بورسیت شانه

جراحی بورسیت شانه به ندرت انجام می‌شود و این گزینه برای موارد مزمنی است که روش‌های ورزش درمانی و درمان‌های خانگی موثر واقع نشود. معمول‌ترین روش جراحی نیز برش و تخلیه بورس‌های عفونی است. به این صورت که مایع داخل کیسه بورس در شرایط استریل با استفاده از سرنگ و سوزن تحت بی‌حسی موضعی تخلیه می‌شود. این روش جراحی به‌صورت آرتروسکوپی شانه با برش‌های کوچک انجام می‌شود. ممکن است پزشک جراح ‌قسمت‌های آسیب‌دیده‌ای که به بورس شانه فشار وارد می‌کنند یا سبب تحریک آن می‌شوند را حذف کند.

به نقل از دکتر سیامک مرادی فوق تخصص شانه، درصورتی‌که ورم بین شانه و گردن مشکل‌ساز شود، باید تمامی بورس شانه برداشته شود؛ چون بورس‌های ملتهب فضای حرکت تاندون‌ها و استخوان‌ها را محدود می‌کند. ممکن است همزمان با کشیدن یا تخلیه بورس شانه، تزریق کورتون نیز انجام شود. جراحی بورسیت باعث رفع کامل التهاب شده و دامنه حرکتی شانه را به حالت اولیه باز می‌گرداند. اکثر پزشکان متخصص درد، جراحی را به‌عنوان یک روش درمانی توصیه نمی‌کنند. در موارد نادر که بیمار در تمام طول سال دردهای ادامه‌دار داشته باشد، احتمال جراحی آرتروسکوپی وجود دارد.

انواع مختلفی از روش‌های جراحی برای درمان بورسیت شانه وجود دارد، از جمله:

  • جراحی آرتروسکوپی: این روش کم تهاجمی رایج ترین نوع جراحی برای درمان بورسیت شانه است. در جراحی آرتروسکوپی، جراح از طریق چند برش کوچک، یک دوربین و ابزارهای جراحی را وارد مفصل شانه می‌کند و با مشاهده مستقیم داخل مفصل، بورس ملتهب را برداشته و سایر مشکلات احتمالی مانند پارگی تاندون را اصلاح می‌کند.

  • جراحی باز: در موارد خاص که جراحی آرتروسکوپی امکان پذیر نیست یا کافی نیست، ممکن است از جراحی باز برای درمان بورسیت شانه استفاده شود. در این روش، جراح با ایجاد یک برش بزرگتر در پوست و عضلات، به طور مستقیم به مفصل شانه دسترسی پیدا کرده و بورس ملتهب را برداشته و سایر مشکلات احتمالی را اصلاح می‌کند.

چه زمانی برای بورسیت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درد در قسمت شانه به‌خصوص در هنگام حرکت آن می‌تواند در فعالیت‌های روزمره شما تاثیر منفی بگذارد. درصورتی‌که کنترل این درد با داروهای مسکن بدون نسخه امکان‌پذیر نباشد، یا با عوارض شدیدتری مانند برآمدگی یا توده در قسمت مفصل آسیب‌دیده، تورم یا قرمزی و هرگونه تغییر شکل در این قسمت، تب و لرز یا تعریق شبانه مواجه شدید، باید به فوق تخصص شانه مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید از لیست نوبت‌دهی پزشکان متخصص و فوق تخصص شانه این سایت کمک بگیرید. به یاد داشته باشید هرچه سریع‌تر پیگیر درمان این بیماری التهابی دردناک شوید، می‌توانید از آسیب‌های بیشتر در آینده جلوگیری کنید. اگر به‌هردلیلی به شانه شما آسیب یا فشار وارد شد و درد مشخصی را احساس کردید، باید آن را جدی بگیرید. تمرینات اصولی فیزیوتراپی در مراحل ابتدایی می‌تواند از تشدید بورسیت شانه جلوگیری کرده و تحرک طبیعی آن را بازگرداند.

چه شرایط دیگری باعث ایجاد درد در شانه می‌شود؟

ممکن است افراد در شرایطی که دچار آرتروز، پارگی روتاتور کاف، سندروم گیر افتادگی شانه، شانه در رفته یا خار استخوان شده باشند، در قسمت شانه خود دردهای زیادی را احساس کنند و با مشکل عدم تحرک در شانه مواجه شوند. در این شرایط نیز قسمت مفاصل شانه دچار سفتی، التهاب و درد می‌شود؛ به همین خاطر توصیه می‌شود در صورت ادامه‌دار شدن درد و احساس ناراحتی هنگام تحرک شانه، حتما به فوق تخصص شانه مراجعه کنید تا علت اصلی درد یا علت ورم بین شانه و گردن و علائم دیگر مشخص شود.

در صورتی که از نشانه‌های بورسیت شانه رنج می‌برید، به شما توصیه می‌کنیم در اسرع وقت با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.