علیرضا بروجردی، سخنران شب هفتم محرم حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: بنی امیه تلاش داشت عنوان کند که کشته شدن حسین بن علی(ع) و یارانش در کربلا کار خدا بود، ولی امام سجاد(ع) به یزید فرمود سربازان تو کشتند؛ و آن حضرت به این طریق تفکر جبریه را باطل کرد. حضرت در مجلس یزید خودش را معرفی کرد و در مقابل دشمن ذره‌ای ضعف از خودش نشان نمی‌دهد.

یک کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه ماندگاری کربلا به برکت سیدالساجدین(ع) است، گفت: اگر امیر کشور دعا، زین العابدین(ع)، پیشوایی نمی‌کرد که این نهضت نمی‌ماند. وجود مبارک حضرت زینب(ع) تحت مدیریت امام سجاد(ع) این نهضت را ماندگار کردند.  بقاء نهضت امام حسین(ع) وامدار امام سجاد(ع) است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا بروجردی طی سخنانی در مراسم شب هفتم محرم حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: در عمق معارف الهی ما بر اساس حدیث شریف نبوی(ص) که فرمود «حسین از من است و من از حسینم»، گفته شده که حدوث اسلام مرهون نبی اکرم(ص) و ماندگاری اسلام مرهون سیدالشهدا(ع) است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه این معادله یک وجه دومی دارد که غالبا به آن پرداخته نمی‌شود یا خیلی کمرنگ است، تصریح کرد: نهضت اباعبدالله(ع) هم یک احداث و یک بقا دارد. ایجادش کار اباعبدالله(ع) بود که فرمود «من برای اصلاح امت جدم قیام کردم». بنی امیه بنا داشتند اسلام را ریشه‌کن کنند و صحبت از جنگ با چند نفر نبود. چرا این نهضت ماند و جهانی شد؟

وی یادآور شد: غالب گویندگان فقط به بحث احداث این نهضت می‌پردازند، در حالی که جریان تازه از عصر عاشورا شروع شد؛ به این پرداخته نمی‌شود. نهضت کربلا حسینی(ع) حدوث و سجادی(ع) بقا است؛ و ماندگاری کربلا به برکت سیدالساجدین(ع) است. اگر امیر کشور دعا، زین العابدین(ع)، پیشوایی نمی‌کرد که این نهضت نمی‌ماند. وجود مبارک حضرت زینب(ع) تحت مدیریت امام سجاد(ع) این نهضت را ماندگار کردند.

بروجردی افزود: ایشان به اذن الهی چند روزی در حادثه کربلا بیمار شدند تا به جهاد نروند و برای بعد از کربلا حفظ شوند. ماندگاری این نهضت کار امام چهارم است. امام سجاد(ع) رهبری این غافله را بر عهده دارد و زینب کبری(ع) کمک امام سجاد(ع) است. این کار به  بزرگی کار حسین بن علی(ع) است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به خطبه امام سجاد(ع) در مجلس یزید، تأکید کرد: بنی امیه تلاش داشت عنوان کند که کشته شدن حسین بن علی(ع) و یارانش در کربلا کار خدا بود، ولی امام سجاد(ع) به یزید فرمود سربازان تو کشتند؛ و آن حضرت به این طریق تفکر جبریه را باطل کرد. حضرت در مجلس یزید خودش را معرفی کرد و در مقابل دشمن ذره‌ای ضعف از خودش نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در مجلس یزید فرمود که مردم حواستان بود چه کردید؟ قربة الی الله خون پدرم را در کربلا ریختید. خطبه خواند و تمام مجلس شام غرق در ماتم شد و اشک ریختند و یزید دید که تمام ارکانش دارد از هم می‌پاشد و به مؤذن گفت اذان بگو. وقتی که «اشهد انّ محمد رسول الله» رسید، امام به یزید فرمود، پیامبر(ص) جد تو بود یا من؟ چرا با فرزندانش چنین کردی؟

بروجردی اظهار داشت: امام سجاد(ع) که از منبر پایین آمد، تمام جلسه منقلب شد و یزید گفت من عذر می‌خواهم، من راضی به کشتن پدرتان نبودم و بعد گفت هر خواسته‌ای داشته باشید، من ادا می‌کنم. امام فرمود اولین دستور من این است که این خانواده محترمانه به مدینه برگردند و در مسیر هرگاه خواستند برای شهدایشان عزاداری کنند. بعد هم فرمودند وسایلی از ما به سرقت برده‌اند که دستور بدهید به ما برگردانند.

وی با تأکید بر اینکه بقاء نهضت امام حسین(ع) وامدار امام سجاد(ع) است، افزود: این خانواده محترمانه به مدینه برگشت و دیگر بنی امیه کمر راست نکرد. بعد هم که به مدینه رفتند، با مکتب دعا معارفشان را منتقل کردند که صحیفه سجادیه(ع) از ارزشمندترین ذخایر ما است؛ و ای کاش با آن مأنوس باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.