یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

ضرورت تشکیل «مجمع عالی مشورتی جمهور»

نکته قابل توجه اینکه قرار بر این شده که اکثر اعضای کابینه از افراد جوانتر انتخاب شوند و در کنار اقلیتی با تجربه تر رییس جمهور را در انجام وظایف سنگین خود یاری رسانند که به نظر میرسد تصمیم درستی گرفته شده است. ما در ایران بسیاری افراد نخبه و با مدارک عالی از دانشگاههای معتبر و شناخته شده داریم که بسیاری از آنها فعالیت های تجربی و علمی خوبی دارند و پروژه های خوبی را در زمینه های مختلف به سرانجام رسانده اند. در واقع اعضای کابینه همچون اعضای یک تیم ملی فوتبال است که هر چند یکبار باید اعضای جوانتری را دعوت کنند تا تیم ملی کارایی خود را از دست نداده و بتواند به پیشرفت خود ادامه دهد و در مسابقات نتیجه بگیرد.

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات و کارشناس ارشد سیاست خارجی در یادداشتی برای جماران نوشت:

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری حدس و گمان ها در مورد اعضای کابینه او آغاز شد و تعدادی از اسامی شخصیت های شناخته شده در رسانه ها و فضای مجازی برای پست های وزارتی منتشر شده و می شود. از سوی دیگر به دستور رییس جمهور کار گروهی تشکیل شد که کمیته های تخصصی این کارگروه وظیفه دارد اسامی مطرح و نظرات مختلف را برای انتخاب فرد اصلح برای پست وزارت بررسی کنند و جمع بندی نظرات خود را به رییس جمهور تقدیم کنند.

نکته قابل توجه اینکه قرار بر این شده که اکثر اعضای کابینه از افراد جوان تر انتخاب شوند و در کنار اقلیتی با تجربه تر رییس جمهور را در انجام وظایف سنگین خود یاری رسانند که به نظر می رسد تصمیم درستی گرفته شده است. ما در ایران بسیاری افراد نخبه و با مدارک عالی از دانشگاههای معتبر و شناخته شده داریم که بسیاری از آنها فعالیت های تجربی و علمی خوبی دارند و پروژه های خوبی را در زمینه های مختلف به سرانجام رسانده اند. در واقع اعضای کابینه همچون اعضای یک تیم ملی فوتبال است که هر چند یکبار باید اعضای جوانتری را دعوت کنند تا تیم ملی کارایی خود را از دست نداده و بتواند به پیشرفت خود ادامه دهد و در مسابقات نتیجه بگیرد. در واقع این بازیکنان جوان در کنار با تجربه ها می آموزند که چگونه برای کشورشان افتخار آفرینی و حتی فداکاری کنند. این بدان معنی نیست که با تجربه ها برای همیشه کنار گذاشته شوند بلکه از تجربه آنها در نقش مهم دیگر همچون مربی  گری استفاده می شود و  جوانهای بیشتری را هدایت کرده تا به افتخار آفرینی ملی ادامه دهند. چنین نقش تیمی را دولت بر عهده دارد.

رییس جمهور جدید  مسئولیت سنگینی را به عهده گرفته است. در واقع ایشان سه وظیفه مهم را به عهده دارد:

 اول اینکه این گرفتاری های اقتصادی و اجتماعی که در سالهای اخیر به وجود آمده و باعث شده که اکثریتی از جمعیت کشور رغبتی برای مشارکت در انتخابات نداشته باشند تا حدی رفع و رجوع کند.

دوم اینکه نیاز به یک مدیریت سیاست خارجی کارا، فعال و با عزت است که بتواند هر چه سریع تر ژئوپلیتیک کشور را باز کرده و با رفع تحریم ها و ایجاد تعادل در روابط خارجی به تدریج به اقتصاد کشور  سرو سامان دهد.

سوم اینکه کشور را به سمت یک توسعه پایدار هدایت کند که همه اتباع کشور از قبل آن بهره مند شوند. موضوعی که در یکی دو دهه گذشته اکثر کشورهای منطقه بدان توجه ویژه داشته اند و در کنار رشد و توسعه همه جانبه هر چه بیشتر بر ثروت خود نیز افزوده اند.

نکته ای که اهالی کشور ما و بویژه جوانان و تحصیل کردگان به آن توجه خاصی دارند حسرت می خورند و یکی از دلایل مهاجرت آنها به کشورهای دیگر مقایسه کشور خود با کشورهای همسایه و بویژه کشورهای جنوبی است و چون در این راستا تحولی را نمی بینند. لذا راه مهاجرت را در پیش می گیرند. امید است بعد از گذر از رفع تحریم ها، برای اینکه کشور بتواند حرکتی مستمر و بدون وقفه در جهت توسعه همه جانبه داشته باشد به این وظیفه توجه ویژه شود.

 لذا با توجه به نکات مورد اشاره پیشنهاد می شود مجمعی تحت عنوان «مجمع عالی مشورتی جمهور» به دستور رییس جمهور شکل بگیرد و در کمیته های تخصصی این مجمع، افراد شناخته شده دانشگاهی و اجرایی که بخاطر سن بالاتر قرار نیست پست وزارت بگیرند طرح هایی را که از نخبگان کشور در زمینه های مختلف توسعه ای دریافت می کنند سر و سامان داده و به هیئت دولت تحویل دهند.

در واقع با این اقدام هم جلوی ضرر و زیان و اشتباهات گرفته میشود،  هم سرعت عمل کابینه بیشتر میشود و هم از تجربه برجستگان کشور در داخل مجمع عالی مشورتی و چه در بیرون آن بهره کافی برده میشود.

این تجربه را مالزی در زمانی که ماهاتیر محمد برای اولین بار پست نخست وزیری کشوری فقیری در آسیای جنوب شرقی را به عهده گرفت، بکار گرفت و با جمع کردن نخبگان کشورش از آنها خواست که برای پیشرفت و توسعه مالزی در هر زمینه تخصصی برنامه بدهند. پشتکار و پیگیری نخست وزیر  و علاقمندی نخبگان و کارکشتگان مالزی سبب شد که این کشور فقیر و با درآمد کم به یکی از کشورهای توسعه یافته آن منطقه تبدیل شود.

اتفاقا مسعود پزشکیان به این نکته توجه داشته و در مناظره های انتخاباتی خود بر استفاده از کارشناسان و متخصصین و حتی بهره گیری از کارشناسان خارجی در امر توسعه تاکید کنند. نقشی که روسای کمیته های تخصصی و رییس این مجمع مشورتی میتوانند در توسعه پایدار کشور داشته باشند نه تنها کمتر از یک پست وزارت نیست، بلکه بدون دغدغه امورات اداری و پارلمانی و با بهره گیری از نخبگان کشور می توانند خدمت بزرگی به کشور بکند. جای بسی خوشحالی است که تعدادی از وزرا و مسئولین سابق که وضعیت حساس کنونی کشور را درک کرده اند و با توجه به ناملایمات در پیش رو، خود داوطلبانه اعلام کرده اند که آماده اند در کنار رییس جمهور و بدون چشمداشت به پستی در کابینه در خدمت ملت باشند و فضایی را برای تلاش جوانتر ها در کابینه ایجاد کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.