گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

پورذهبی، امام جمعه سنندج: جامعه از وضعیت دو قطبی خسته است/ ارتباط با دنیا از ناحیه عزت و سربلندی مملکت مهم است

امام جمعه سنندج به جماران گفت: درباره اقتصاد و جامعه، یکی از اولویت‌های اصلی جامعه که به نظر حقیر در عرصه داخلی و خارجی برای انسجام داخلی بسیار کمک می‌کند، مسأله حل مشکلات اقتصادی است. یکی از شاخصه‌ها بحث اشتغال است و باید تلاش بیشتری کرد. از لحاظ تورم ما دچار مشکلاتی هستیم و هنوز مشکلات به کل حل نشده است. از طرف دیگر، گرانی برای سطح جامعه ما معضل است.

پایگاه خبری جماران: نماینده ولی فقیه در کردستان و امام جمعه سنندج با اشاره به ترکیب نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 1403 گفت:  باید حق داد که برخی حس کنند که احیاناً سلیقه‌ی مد نظرشان در این چارچوب نیست، ولی به نظر می‌رسد که ترکیب اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از تنوع لازم برخوردار است. چه بسا سلیقه‌ای که احساس می‌کند فرد یا افراد مورد نظرش در ترکیب فعلی نیست، اما افراد نزدیک به آن سلیقه وجود دارد، چون سلائق و دیدگاه‌ها متفاوت است.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی در پی می آید:

 

از دیدگاه شما اولویت‌های رئیس جمهور آینده در مسائل سیاست داخلی و خارجی، و اقتصاد در جامعه چیست؟

از لحاظ داخلی بسیار مناسب است که فردی که ان‌شاءالله می‌خواهد در این پست قرار بگیرد، برای حل مشکلات و مسائل داخلی، با برنامه باشد. ما در بخش‌هایی دچار مشکلاتی هستیم، احیاناً مشکلات هنوز حل نشده است، هرچند تلاش‌های زیادی شده، اما برخی از مسائل هنوز مانده است. برای نمونه، بحث بازنشسته‌ها و برخی از تعاونی‌ها مشکلاتی دارند و بلاتکلیف هستند. همچنین گروه‌هایی دچار معضلاتی هستند؛ چون من از نزدیک با بعضی از آنها مواجه هستم و نیاز به حل مشکل دارند. عرض کردم تلاش‌هایی شده اما باید تلاش‌ها ادامه پیدا کند یا ایده‌های جدیدی برای حل و فصل ارائه شود.

مورد دیگری که درباره سیاست داخلی می‌خواهم عرض کنم، درباره انسجام و وحدت جامعه است. به نظر می‌رسد جامعه یک مقدار از وضعیت دو قطبی و نگاه‌های خاص یا حزبی و گروهی خسته است و بیشتر دوست دارد که فکر و نگاه واحد داشته و از انسجام برخوردار باشد. این قضیه هم شامل حال اقوام می‌شود و هم گروه‌های متشتتی که فعالیت‌های حزبی یا اجتماعی دارند. به نظر می‌رسد، پرخاشگری‌ و تقابل‌هایی وجود دارد که حتی از ورزش شروع می‌شود و گاهی اوقات به احزاب و کف جامعه و احیاناً اقوام کشیده می‌شود.

در رابطه با حوزه سیاست خارجی، ارتباط با دنیا از ناحیه عزت و سربلندی مملکت و تحصیل منافع کشور مهم است. همچنین رفع تنش در روابط با کشورها اهمیت دارد؛ مشخصاً در دو ـ سه سال گذشته، در ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس توفیقات خیلی خوبی حاصل شده است و این روند باید ادامه پیدا کند. لذا رفع تنش با کشورها باید اتفاق بیفتد تا با توجه به مسئله عزت، از لحاظ دیپلماسی فعال، بدون تنش و درگیری با دنیا ارتباطات خوبی داشته باشیم.

درباره اقتصاد و جامعه، یکی از اولویت‌های اصلی جامعه که به نظر حقیر در عرصه داخلی و خارجی برای انسجام داخلی بسیار کمک می‌کند، مسأله حل مشکلات اقتصادی است. یکی از شاخصه‌ها بحث اشتغال است و باید تلاش بیشتری کرد. از لحاظ تورم ما دچار مشکلاتی هستیم و هنوز مشکلات به کل حل نشده است. از طرف دیگر، گرانی برای سطح جامعه ما معضل است.

ما از لحاظ آسیب‌های اجتماعی در معرض خطر هستیم. برخی از مشکلات مثل حاشیه‌نشینی در کشور وجود دارد. متأسفانه در بخشی از موارد، به دلیل عدم انسجام خانوادگی، افزایش طلاق پیش می‌آید. از سوی دیگر، خانواده‌های آسیب‌دیده‌ای در جامعه وجود دارند و گرفتاری‌ها و مریضی‌هایی دارند. مردم اگر در حالت عادی درآمد مناسبی داشته باشند می‌توانند زندگی عادی خود را جلو ببرند، اما اگر خدای نکرده، یکی از اعضای خانواده‌ مریض شود، زندگی‌شان دچار اختلال می‌شود. برای این بخش شاید بتوان کاری کرد و برای جامعه‌ی مریض و آسیب‌دیده در بخش‌های معلولین، اوتیسم، و افرادی که مشکل کلیه و پیوند دارند، اگر می‌شود سطح خدمات درمانی را بهتر و ارزان‌تر کرد تا نهایتاً جامعه کم‌تلاطم در زمینه مسائل اقتصادی داشته باشیم.

اگر درباره کردستان آمار و اطلاع بگویم زیاد است. آنچه که عرض می‌کنم این است که جامعه استان کردستان نیاز ویژه‌ای دارد تا توجهات اقتصادی بیشتر شود. دولتمردان درگذشته تلاش‌هایی داشتند و من امیدوارم که رئیس جمهور جدید هم بتواند مشکلات را برطرف کند؛ به ویژه در بحث شعار سال یعنی «جهش تولید و مشارکت مردم» موفق باشیم.

ترکیبی که شورای نگهبان اعلام کرده را چگونه می‌بینید؟ همچنین مشارکت مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید.

در این دوره با توجه به بازخوردهایی که گرفته شده، تحرکی در کف جامعه دیده می‌شود. شاید نظر برخی سلائق این باشد که کاندیدای مطلوب ما در انتخابات حضور ندارد که این بحث جداگانه‌ای دارد و در این مجال نیست، اما به نظر می‌رسد که ترکیب فعلی از تنوع لازم برخوردار است. البته بالاخره جامعه، جامعۀ انسانی است و باید حق داد که برخی حس کنند که احیاناً سلیقه‌ی مد نظرشان در این چارچوب نیست، ولی به نظر می‌رسد که ترکیب اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از تنوع لازم برخوردار است. چه بسا سلیقه‌ای که احساس می‌کند فرد یا افراد مورد نظرش در ترکیب فعلی نیست، اما افراد نزدیک به آن سلیقه وجود دارد، چون سلائق و دیدگاه‌ها متفاوت است.

البته اتفاق ناباورانه‌ای رخ داد که در دوره انقلاب مورد اینچنین نداشتیم که دولتمرد ما در اثر سانحه شهید شود. البته ترور داشتیم که جای خود دارد، اما سانحه‌ی این شکل بعد از چندین سال نداشتیم. لذا جامعه به این سرعت برای انتخابات ریاست جمهوری آماده نبود، اما بعد از این اتفاق و تشییع جنازۀ بسیار باشکوه شهدای خدمت که انجام شد و رهبر معظم انقلاب فرمایشاتی بیان فرمودند، بر اساس آنچه در کف جامعه خصوصاً در کردستان مشاهده می‌کنم، تخمین من این است که این انتخابات نسبت به دو انتخابات قبل پرمشارکت خواهد بود.

با اینکه رهبری در دور گذشته گفتند که به آقای لاریجانی ظلم شده و شورای نگهبان باید جبران کند اما نه تنها جبران نکرد بلکه ایشان رد صلاحیت شد. حضرتعالی این قضیه را چگونه ارزیابی می‌کنید و رد صلاحیت ایشان چه مقدار می‌تواند در کاهش مشارکت تأثیر بگذارد؟

من نمی‌توانم درباره این موضوع نظر دهم. در شورای محترم نگهبان هرگز بحث رد صلاحیت مطرح نمی‌شود بلکه نکته‌ای که از طرف این بزرگواران طرح می‌شود، عدم احراز صلاحیت است. من ایدۀ خاصی درباره شخص آقای لاریجانی ندارم، ولی فکر می‌کنم که دغدغۀ آراء نزدیک به افکار ایشان -اصول‌گرا، اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا- در ترکیب فعلی تأمین می‌شود.

من درباره زوایای عدم احراز ایشان اطلاع لازم ندارم و کلاً ایده‌ای ندارم، اما اینکه چقدر سطح مشارکت را پایین بیاورد؟ من فکر می‌کنم امسال این‌گونه نیست، شاید در سال 1400 مقداری تأثیرگذار بود، اما امسال آن تأثیر را ندارد.

چه توصیه‌ای به کاندیداهای محترم و مردم دارید؟

درباره کاندیداهای محترم یکسری سخنان کلیشه‌ای ذکر می‌شود. من از اولین انتخابات رئیس جمهور در صحنه بودم و رأی داده‌ام. البته به شخصی که در اولین دوره رئیس جمهور شد رأی ندادم.

آنچه که در نظر دارم و می‌خواهم عرض کنم این است که اشخاص باید بدانند، کسانی که پا به این عرصه گذاشتند، کشور را باید رصد کرده باشند و تحویل بگیرند. این گونه نباشد که فردی بیاید و بگوید به دلیل فلان مشکلات، ما فلان اختلالات را داشتیم. هر کس که ثبت‌نام کرده باید از وضعیت کشور مطلع باشد؛ اگر مطلع نیست نباید کاندیدا شود و اگر مطلع است پس باید کمر همت ببندد و آستین‌ها را بالا بزند و از امتیازات وضع موجود که رهبر معظم انقلاب شاخصه‌هایی از آن را گفتند، بگوید. آقا چندین دوره قبل صحبتی داشتند که هر کس می‌آید باید تلاش کند تا نقاط ضعف گذشته را نداشته باشد و نقاط قوتی داشته باشد. یعنی نقاط ضعف را برطرف کند و نقاط قوتی داشته باشد.

الان این عزیزان باید نگاه کنند که یک کشوری را تحویل می‌گیرند که در آن مشکلاتی مثل تورم، قیمت‌های طلا و دلار و وضعیت زیر ساخت‌ها مشخص است. تمام دولت‌ها خصوصاً دولت شهید خدمت تلاش‌هایی کردند که مشخص است. پس باید کاری کند تا وضعیت را به جلو ببرد، اما اگر دوباره حالت ایستا داشته باشد و یا بخواهد طرح کند که چنین مشکلاتی بوده و حل آن زمان زیادی لازم دارد، این کار مقداری به نظر می‌رسد که جالب نیست. خصوصاً الان که در زمان تبلیغات قرار داریم، کاندیداها اگر مشکلی می‌بینند، زمان‌بندی حل آن را بیان کنند.

رئیس جمهور اولاً و بالذات چهار سال فرصت دارد؛ چه بسا این چهار سال به دور دوم نکشد یا به عدم انتخاب یا اتفاق دیگر بیفتد، مثل اتفاق تأسف‌‌باری که برای رئیس جمهور رخ داد. بنابراین، اگر طرح چهارساله را بتواند به سرانجام برساند، باید به وسط بیاید و آن را بیان کند. ضمناً اینکه طرح داشته باشد و کلی‌گویی نکند. همچنین گفتن مطالبی که جامعه زیاد شنیده که در آن حل مشکل نمی‌بینند، زیاد جالب نیست. همچنین در گفت‌وگوها، تخریب یا پنجه کشیدن به دیگران نباشد. امیدوارم که فضای مناظره‌های امسال با چند دوره گذشته متفاوت باشد و افراد به بیان ایده‌های قابل اجرای خود بپردازند.

درباره مردم، الحمدلله کردستان آمادگی و تحرک خوبی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیدا کرده است و پیدا می‌کند. تقاضای ما این است که مردم سوال و بررسی کنند و از میان افراد، کسی که فکر می‌کنند جامعه را به جایگاه متعالی می‌کشاند، او را انتخاب کنند. مردم ابتدا مشارکت و دوم فکر و تشخیص شایسته و بررسی‌های خوب برای یک انتخاب مناسب داشته باشند. رعایت اخلاق انتخاباتی هم لازم است که خدای نکرده وحدت جامعه به هم نخورد و امیدوارم هر چه که خیر مردم شریف ایران است رقم بخورد.

اگر در پایان مطلبی دارید به عنوان حسن ختام بفرمایید.

هر کدام از حضراتی که تأیید صلاحیت شدند، تشخیص این بوده که می‌توانند کشور را به دست بگیرند و رئیس جمهور شوند. لذا هر کس که انتخاب مردم باشد باید مورد احترام تمام احزاب و مردم قرار گیرد. لازم است همه کمک کنیم که مردم شریف ایران نفس تازه‌ای را در این فصل جدید بکشند.

ان شاءالله به برکت خون شهدا و تلاش‌های همه عزیزان در گذشته، مملکت رو به جلو برود، تنش‌های داخلی تمام شود و اتفاقات خوبی رخ دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی انتخابات ۱۴۰۳

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.