سلامت این انتخابات مقبول بود و آراء اعلام شده گواه آن است. اوضاع به گونه ای است که کسی نمی تواند تردید وارد این ارقام کند؛ چون هم نتایج آن با واقعیت جامعه قابل لمس است و هم محتوای نتایج آن به گونه ای نیست که به سود کسی تلقی شود. در دور دوم باید بر شفافیت در روند رأی گیری تأکید فراوانی شود.

پایگاه خبری جماران؛ انتخابات ریاست جمهوری 1403 با مشارکت 40 درصدی مردم به دور دوم رفت و شگفتی هایی را برای تحلیلگران در پی داشت. چندنکته مهم در مود این دوره از رقابت ها به نظر می رسد که شایسته توجه است:

 

1-رقم مشارکت و عدد آرا به گونه ای است که هیچکس برنده نیست؛ نه اصولگرایان، نه اصلاح طلبان و نه طرفداران تحریم. چرا که از یکسو، اصولگرایان در این رقابت ها دو پاره شدند و اصطکاک های شدیدی میان آنها شکل گرفت. اصلاح طلبان نیز نتوانستند حامیان سابق خود را قانع کنند و صدای خود را به روشنی به گوش آنها برسانند. تحریمی ها هم باختند؛ چرا که آمار مشارکت آنقدر پایین و بی سابقه(در قیاس با دو انتخابات قبلی) نبود که آنها بتوانند این رقم را به پای خود بنویسند. و ار طرفی، برنده ی این مشارکت کم هم نامزد طرفداران تحول مسالمت آمیز بود.

2-مسعود پزشکیان در این انتخابات توانست بخشی از آراء خاموش به یاری اصلاح طلبان، به پای صندوق بکشاند. اما فرصت و امکان ترغیب بخش های بیشتر را پیدا نکرد. شاید در دور دوم بتواند این کار را انجام دهد.

3-در این انتخابات بخش معترض و متوسط جامعه که عمدتا مطالبات اقتصادی دارند در حد و اندازه 5 درصد به سمت پزشکیان حرکت کردند.

4-جناح اصولگرای سنتی پایگاه رأی خود را به شدت از دست داده و نواصولگرایان با تکیه بر کار تشکیلاتی مستمر طی سالهای اخیر توانستند از آنان بالا بزنند. نمونه آن را در آمار بالای رأی در خراسان جنوبی ملاحظه کرد.

5-رأی قالیباف در این انتخابات رنگ و بوی سیاسی ندارد و عمدتا بابت عناصری چون سابقه کارآمدی و حضور در مناصب اجرایی دلیل آن است.

6-سلامت این انتخابات مقبول بود و آراء اعلام شده گواه آن است. اوضاع به گونه ای است که کسی نمی تواند تردید وارد این ارقام کند؛ چون هم نتایج آن با واقعیت جامعه قابل لمس است و هم محتوای نتایج آن به گونه ای نیست که به سود کسی تلقی شود. در دور دوم باید بر شفافیت در روند رأی گیری تأکید فراوانی شود.

7-این نتایج نشان داد که نظرسنجی های نهادهای پژوهشی مختلف با ایرادی جدی مواجه است؛ چرا که مشارکت 40 درصدی را هیچ یک پیش نکرده بودند و همه آنها در روزهای اخیر ارقام بالاتری را اعلام می کردند.

8-مشارکت 45 درصدی مردم در استان تهران و رقم بسیار پایین مشارکت در استان هایی چون سیستان و بلوپستان، کردستان، خوزستان و فارس نشانگر رویکرد پررنگ سیاسی آراء مردم است.

9-باید از سپاه پاسداران به خاطر بی طرفی در سیر رقابت های انتخاباتی تقدیر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.