یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

هشدار مدیر جمعیت مبارزه با فساد؛ رانت‌خواران و افراطیون از اراده مردم عصبانی هستند

سخنی با رئیس جمهور منتخب؛ قدرت بدون نظارت فساد آور است

«جناب دکتر پزشکیان بزرگوار، مردم را در کنار خود برای همیشه داشته باشید و مانند برخی از مسولان، از مردم صرفا برای رای گرفتن و شرکت موقت در انتخابات استفاده ابزاری نکنید تا به قدرت رسیدند مردم را فراموش و رها کردند بلکه باید در حکمرانی ، مردم مشارکت مستمر داشته باشند.»

گروه اقتصاد و درآمد: محمد محمدی، مدیر جمعیت مردم‌نهاد مبارزه با فساد، در یادداشتی با تاکید بر اینکه قدرت بدون نظارت فساد آور است؛ استثناء ندارد، یادآور شد: باید شفافیت عملکرد مسئولان و پاسخگویی آن‌ها در حدی باشد که به‌صورت مستمر و دوره‌ای در معرض مطالبه گری اصحاب رسانه و رسانه ملی قرار گیرند و حسب ضرورت در تمامی استان‌ها در رسانه ملی یک شبکه یا یک برنامه برای مطالبه گری مردم و پاسخگویی مسئولان تشکیل شود و بالاترین مقام مسئول پاسخگوی مطالباتی باشد که از سوی تشکل‌های مردمی یا اصحاب رسانه مطرح می‌شود.

 

به گزارش جماران، متن این یادداشت که برای جماران ارسال شده ، بدین شرح است:

 

به‌ نام خدا

قدرت بدون نظارت فساد آور است؛ استثناء ندارد

 

یادتان هست که قبلا می‌گفتند تخصص بهتر است یا تعهد ، و برخی می‌گفتند تخصص لازم است اما اگر تعهد نباشد بی‌تقوایی است؛ یا اینکه گفته می‌شد فردی که متخصص است متعهد است، اگر تعهد نداشت متخصص نمی شد و ۰۰۰

 

این بحث‌های نظری در عمل کاربرد موثری نداشت؛ چون تخصص قابل بررسی و احراز بود؛ اما ملاک‌های احراز تعهد قابل ارزیابی نبود و نتیجه آن شد که افراد فرصت طلب خود را ظاهر الصلاح کردند. ظاهری متدین اما آراسته به نفاق و ریاکاری و چنان ضربه‌ای به اعتماد مردم زدند و مردم را دین گریز یا دین ستیز کردند، طوری که نتوانستیم خسارت‌ها را جبران کنیم، برای این‌که روش را غلط انتخاب کرده بودیم و به تجربیات کشورهای موفق توجه نکردیم ، کشورهایی که حکومت دینی‌ ندارند اما پاکدستی‌ مسئولانش از مسئولان حکومت‌های اسلامی بیشتر است.

 

تجربه دنیا نشان داده است اگر قدرت همراه با نظارت نباشد، فساد تولید می‌کند. نظارتِ فرایندی و سیستمی بر صاحبان قدرت موجب می‌شود، بستر فساد برای مقامات پهن نباشد. آن‌هم مسئولانی‌ که در ابتدا با شاخص تعهد گزینش می‌شوند و  بدون نظارت رها می‌شوند، یعنی برای مقامی‌ که نظارت نیست، بستر فساد آماده می‌شود. مقام فرصت طلب در زمان قدرت فساد می‌کند آیا روزی کشف شود یا نشود، برخورد بشود یا نشود و ...

 

جناب دکتر پزشکیان بزرگوار، که در صداقت و پاکدستی الگو هستید، اگر خودتان هم در قدرت،  نظارت پذیر نباشید در معرض خطا و فساد قرار می‌گیرید، چه رسد به سایر مسولان و مقامات، از یک رئیس اداره گرفته تا مقام وزارت و غیره

 

مگر حضرت علی علیه‌السلام رهبر حکومت علوی در خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه نفرمود: ای مردم بر من نظارت کنید و مشورت دهید که مصون از خطا نیستم.

 

جناب آقای دکتر پزشکیان بزرگوار، صرفنظر از این‌که باید مسولان قوه مجریه را از افراد توانمند پاکدست، مسئولیت پذیر و پاسخگو ، ساده زیست و مردمی انتخاب کنید تا در اجرای ماده ۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مسئولان خادم مردم و مردم ارباب مسولان باشند، باید از هم اکنون یک واحد قوی و کاربردی نظارت و بازرسی بر عملکرد و رفتارهای کارگزاران از تالی تا عالی ایجاد کنید و اختیار کامل بدهید که بر همه مسئولان نظارت سیستمی و فرایندی داشته باشند. دفاتر نظارت های مردمی را در اجرای اصل هشتم قانون اساسی در دستگاه‌های اجرایی ایجاد و مستقر نمایید تا رفتار و عملکرد مسولان در معرض رصد و بررسی قرار گیرد ،  بلافاصله با کوچک‌ترین تخلف و فساد کارگزار برخورد نمایید و نگذارید تخلفات انباشته شود و شاهد تورم فساد و مقام فاسد مانند گذشته باشیم.

 

اجازه بدهیم در اجرای ماده ۲۸ قانون مدیریت خدمات کشوری نظر مردم در انتصاب و ارتقاء و عزل مسولان موثر باشد.

 

باید شفافیت عملکرد مسئولان و پاسخگویی آن‌ها در حدی باشد که به‌صورت مستمر و دوره‌ای در معرض مطالبه گری اصحاب رسانه و رسانه ملی قرار گیرند و حسب ضرورت در تمامی استان‌ها در رسانه ملی یک شبکه یا یک برنامه برای مطالبه گری مردم و پاسخگویی مسئولان تشکیل شود و بالاترین مقام مسئول پاسخگوی مطالباتی باشد که از سوی تشکل‌های مردمی یا اصحاب رسانه مطرح می‌شود.

 

جناب دکتر پزشکیان بزرگوار، انتخاب جنابعالی که با خواست و اراده مردم صورت گرفته، ظاهرا رانت‌خواران فرصت طلب و افراطیون قدرت طلب را به حاشیه رانده است و از اراده مردم عصبانی هستند، بنابراین با تمام قوا در مسیر تلاش جنابعالی برای عدالت و توسعه، رفاه و آسایش مردم سنگ اندازی می کنند. اگر غافل از حلقه مفقوده نظارت و حمایت مردم شوید در معرض شکست و بی اعتمادی مردم قرار خواهید گرفت و اعتماد مردم را به یاس و ناامیدی غیر قابل برگشت تبدیل خواهید کرد.

 

امروز حکومت موفق فقط با قدرت دولت محقق نمی‌شود، بلکه حکمرانی سالم در یک مثلث سه ضلعی دولت ، بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی شکل می‌گیرد.

 

جناب دکتر پزشکیان بزرگوار، مردم را در کنار خود برای همیشه داشته باشید و مانند برخی از مسئولان، از مردم صرفا برای رای گرفتن و شرکت موقت در انتخابات استفاده ابزاری نکنید تا به قدرت رسیدند مردم را فراموش و رها کردند بلکه باید در حکمرانی ، مردم مشارکت مستمر داشته باشند.

 

 یادتان باشد اعتماد و اعتبار جناب عالی از بزرگواری مردم است، بنابراین خود را خادم و مدیون مردم معرفی کنید نه مرید و خادم قدرت، اگر بی اعتنایی به مردم کنید، پشیمان مردم خواهید شد.

محمد محمدی

مدیر جمعیت مردم‌نهاد مبارزه با فساد

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.