گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفتگو با جماران؛

محمد سلامتی: آنها که به انسداد سیاسی معتقدند، نمی توانند توسعه بیافرینند / طبقه متوسط خواهان توسعه سیاسی و فرهنگی است / به دلیل تحریم ها هزینه واردات گران و صادراتمان ارزان شده / باید از بحران اقتصادی عبور کنیم

دولت آینده باید با اولویت بندی مطالبات مردم، در جهت تامین آنها اقدام کند. حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم، مهم ترین مطالبه اکثر مردم است. هم اکنون، وضعیت کشور به دلیل تحریم ها و به تبع آن، ملاحظات سیاسی اکثر کشورها، از ثبات اقتصادی معمول و تعاملات مثبت پایدار و با دوامی برخودار نیست. این چیزی است که باعث کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حتی بی میلی سرمایه گذاران داخلی شده است. در کنار اینها، حل مسائل سیاسی و فرهنگی را از دیگر اولویتهای مهم دولت آینده است.

گروه اقتصاد و درآمد: دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و وزیر کشاورزی در دهه اول انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید اصلاح سیاست های پولی و مالی را برای کاهش تورم در دستور کار قرار دهد، گفت: وضعیت کشور به دلیل تحریم ها و به تبع آن، ملاحظات سیاسی اکثر کشورها، از ثبات اقتصادی معمول و تعاملات مثبت پایدار و با دوامی برخودار نیست. این چیزی است که باعث کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حتی بی میلی سرمایه گذاران داخلی شده است. در این شرایط، هزینه های واردات بیشتر و قیمت عمده کالاهای صادراتی، کمتر از حالت عادی است.

 

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و وزیر کشاورزی در دهه اول انقلاب اسلامی، در گفت و گو با جماران، با بیان اینکه دولت آینده باید با اولویت بندی مطالبات مردم، در جهت تامین آنها اقدام کند، حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم، را مهم ترین مطالبه اکثر مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: مسائلی مانند کنترل تورم افسارگسیخته، کاهش بیکاری و رونق تولید باید در دولت آینده در اولویت قرار گیرد. حل این معضلات نیز در گرو یک سری اقداماتی است که توجه به آنها ضروری است تا دولت بتواند از شعارها عبور کند و به این اهداف برسد.

 

دولت اصلاح سیاست های پولی و مالی را برای کاهش تورم در دستور کار قرار دهد

وی با تاکید بر اینکه دولت باید اصلاح سیاست های پولی و مالی را برای کاهش تورم در دستور کار قرار دهد، توضیح داد: حمایت از تولید داخلی و اقدام جدی در جهت رفع موانع تولید، یعنی از بین بردن یا به حداقل رساندن بوروکراسی حاکم بر روند تولید، تامین نقدینگی مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی، تضمین خرید برخی محصولات کشاورزی و پرداخت به موقع بهای آنها، حمایت از صدور کالاها و کمک به قدرت رقابت آنها در مقابل کالاهای خارجی، تقویت تشکل های تولیدی، جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و جلوگیری از ورود بی رویه کالاها، از جمله اقداماتی است که دولت آینده باید به طور جدی در دستور کار داشته باشد.

 

ضرورتهای عبور از بحران اقتصادی

هزینه های واردات بیشتر و قیمت عمده کالاهای صادراتی، کمتر از حالت عادی است

این فعال سیاسی، با بیان اینکه اعمال این سیاستها و اقدام این کارها به منظور عبور از یک بحران اقتصادی الزامی است، در عین حال یادآورشد: اما اینها کار مملکت را به سامان کامل نمی رساند. هم اکنون، وضعیت کشور به دلیل تحریم ها و به تبع آن، ملاحظات سیاسی اکثر کشورها، از ثبات اقتصادی معمول و تعاملات مثبت پایدار و با دوامی برخودار نیست. این چیزی است که باعث کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حتی بی میلی سرمایه گذاران داخلی شده است. در این شرایط، هزینه های واردات بیشتر و قیمت عمده کالاهای صادراتی، کمتر از حالت عادی است. بنابراین دولت آینده لازم است حل این موضوع را در صدر برنامه های خود قرار دهد. البته این چیزی نیست که دولت به تنهایی بتواند آن را انجام دهد، زیرا کل نظام درگیر آن است، با این حال دولت با به کارگیری افراد کارآمد و معتقد به حل مسائل تحریم، و پیگیری جدی آن می تواند و باید این مشکل را حل کند.

 

در کشورهای در حال توسعه، شاهد گسترش تفکر و فرهنگ طبقه متوسط هستیم

مقاومت در برابر گسترش فرهنگ طبقه متوسط، سنگ اندازی بیهوده در مسیر پیشرفت اجتماعی است

سلامتی حل مسائل سیاسی و فرهنگی را از دیگر اولویتهای مهم دولت آینده عنوان کرد و گفت: هم اکنون نه فقط در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شاهد گسترش طبقه متوسط و یا توسعه تفکر و فرهنگ طبقه متوسط هستیم. فرایند تکامل جوامع، چنین شرایطی را به وجود آورده است. هیچ گونه دخالتی قادر نیست این وضع را دگرگون کند، بنابراین تلاش برای جلوگیری از پیشرفت چنین وضعی، آب در هاون کوبیدن است و نتیجه ای جز سنگ اندازی بیهوده در مسیر پیشرفت اجتماعی ندارد.

 

طبقه متوسط خواهان توسعه سیاسی و فرهنگی است

وی با بیان اینکه طبقه متوسط و فرهنگ آن، مطالبات خاص خود را به همراه دارد، اضافه کرد: همان طور که طبقه کارگر مطالبات ویژه خود را دارد، طبقه متوسط هم الزامات خاص خود را تعریف می کند. کارگران عمدتا به دنبال «کار» و «مسکن» هستند که در شعارهایشان نیز منعکس می شود؛ اما مطالبات طبقه متوسط و یا آنچه که در فرهنگ طبقه متوسط است؛ «توسعه سیاسی» و «توسعه فرهنگی» است. طبقه متوسط به دنبال آزادی های مدنی است؛ آزادی بیان، آزادی قلم، آزادی تحزب، آزادی استفاده ازاینترنت ، که حتی با اقتصادش گره خورده است.

 

دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه طبقه متوسط با توسعه فرهنگی، به دنبال سبک زندگی خاص خود است، افزود: هیچ دولتی قادر نیست مسیرتحقق این مطالبات را در میان مدت و درازمدت سد کند. جبر زمانه، مانع انسدادهای ناشیانه و نامعقول می شود. تنها روش های علمی و خردمندانه می تواند آنها را در مسیر متعادل، سازنده، غیرمخرب و آشتی جویانه سوق دهد. این کاری دشوار، اما عملی است. دولت آینده باید یکی از برنامه های اولویت دار خود را به این امر اختصاص دهد.

 

آنها که به انسداد سیاسی معتقدند، نمی توانند توسعه بیافرینند

سلامتی تاکید کرد: بدیهی است که هر دولتی قادر نیست که پیگیر جدی مطالبات طبقه متوسط باشد. کسانی که به انسداد سیاسی معتقدند و دیدگاه های بسته ای دارند، قادر نیستند این مهم را انجام دهند و اصولا انگیزه ای برای پیگیری این مطالبات ندارند. تنها دولتی قادر به این کار است که این مطالبات را به رسمیت بشناسد و آنها را واقعی و به حق بداند و تلاش کند طبقه متوسط را به عنوان اکثریت جامعه و نیروی مولد اجتماعی نمایندگی کند. 

 

به گفته وزیر جهاد کشاورزی دهه اول انقلاب؛ در حال حاضر، این اصلاح طلبان هستند که علاوه بر حمایت از اقشارمحروم و مستضعف، به جد خود را موظف به پیگیری مطالبات طبقه متوسط می دانند، بنابراین حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو، و رای به کاندیدای اصلاح طلبان یعنی آقای پزشکیان، می تواند به تحقق پیگیری این خواسته ها بیانجامد.  

 

نیازمند درک درست از شرایط جامعه و اولویت ها هستیم

وی یادآورشد: خوشبختانه ظرفیت های کشور در زمینه های مختلف، اعم از امکانات مادی، معنوی، نیروی انسانی و شرایط جغرافیایی برای تحقق این برنامه ها درحد ایده آل است. تنها چیزی که لازم است درک درست از شرایط جامعه و اولویت ها و در نهایت اعمال مدیریت علمی و منطقی در این مسیر است.

 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.