دکتر محمد رضا حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر در نامه‌ای که نسخه ای از آن را در اختیار جماران قرار داد به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت نوشت:

دکتر محمد رضا حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر در نامه‌ای که نسخه ای از آن را در اختیار جماران قرار داد به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت نوشت:

 

 

به نام خدای علی الاعلی

 

ارزش مرد به اندازه همت اوست، و راستگویی او به میزان جوانمردیش، و شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می‌کند، و پاکدامنی‌اش به اندازه غیرت اوست.

مولی امیرالمؤمنین(ع)

 

با تقدیم سلام و عرض ادب و ارادت

خدمت سرباز عزیز منتخب ملت فهیم ایران اسلامی، دکتر مسعود پزشکیان

 

تقاضا دارد تذکر و توصیه‌های این هم‌وطن را به شرح زیر پذیرا باشید.

 

۱- کابینه جوان و ضرورت نگاه به آینده

 

از اصول مدیریت آن است که در انجام امور با پیران مشورت و با جوانان عمل کنیم. خلاء و فقدان چهره‌های جوان ملیِ برجسته و پرتوان بیداد می‌کند. به منظور نوسازی مدبرانه، در شاید تنها فرصت مغتنم حاصله، کارگزاران عمدتا جوانی را منتصب فرمائید که پتانسیل کسب تجربه و تبدیل به چهره شهیر ملی برای دو دهۀ آتی را داشته باشند (کادرسازی از جوانان مستعد). کهنه‌کاران محتاط و مجرب و دوراندیش را مشاور خود سازند، ولی خود شجاعانه به همت اندیشه و تهور و نشاط جوانی، در عرصة رشد و تعالی کشور، گام‌های بلند و حرفه‌ای در میدان اجراء بردارند.

 

 

۲- نیم‌قرن بلوغ در نقطه عطف تاریخی

 

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: ۵۰ سال (این پدر و پسر) مملکت ما را خراب کردند، باید پنجاه سال دیگر بگذرد تا مملکت به وضعیت عادی برگردد. سال آخرِ دور اوّل ریاست جمهوری شما مصادف است با پنجاهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، که باید از معضلات و نپختگی‌ها گذر و وارد دورۀ تجدید حیات شد. تقدیم فرصت‌ها و مدیریت‌ها تنها به قشر محدودی از جامعه، موجب افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی گردید، و صبر و بلوغ مردم (و مسئولین) تحت لوای اسلام ناب محمدی(ص) در نیم قرن اوّل به قیمت تحمل سختی‌های طاقت‌فرسایی حاصل گشت، تا به این باور رسیدیم که مدیران، نوکران (و مزدبگیران) مردمند، نه قیم و مالک آنان. این نقد را هم به حضرتعالی دارم که برخی مشکلات روز را دارای سابقه ۴۵ ساله معرفی نمودید، که این در مواردی ظلم و اشتباه است، بلکه اغلب نابسامانی‌ها در یک یا دو دهۀ اخیر بروز و ظهور و رشد یافته و بالعکس، ناشی از مسخ مفاهیم و ارزش‌های اصیل و دورشدن از آموخته‌های دو دهۀ اول انقلاب بوده است.

 

 

۳- فاصله‌گیری از مرز مشروعیت سیاسی

 

میزان همواره باید رأی و نظر مردم باشد. متأسفانه حاکمیت در لبۀ مرز مشروعیت سیاسی اجتماعی حقوقی قرار گرفته و سرمایه اجتماعی ضعیف و خدشه‌دار گردیده است. فردی که در انتخاباتی با حضور اکثریت مردم (بیش از نیمی از واجدین شرایط رأی) برگزیده شود، مشروعیت برای سکانداری و خدمت می‌یابد، و چه بهتر که این فردِ منتخب، رأی بیش از نصف مردم را کسب نماید، تا مقبولیت هم یافته و مورد تأیید واقعی جمهور محسوب شود. رؤسای جمهور در دو دهه اوّل مشروع و مقبول عامه بودند و در دو دهه دوم مقبولیت عمومی نداشتند و اخیراً در دور اوّل انتخابات، حتی از شرط مشروعیت هم ساقط شدیم و البته به لطف خدا، حضرتعالی با حضور پنجاه درصدی مشارکت در دور دوم، در مرز مشروعیت، بار مسئولیت بر دوش گرفتید.

 

شما منتخب ربع بیشتر مردم (و معدل خواست آنان) هستید و باید ربع کمتر را که جریان فکری رقیب بود دریابید و نگاه‌های سالم‌شان را مد نظر قرار دهید. علی الخصوص خواسته‌ها و نیازهای نصف دیگر مردم را که به هر دلیل پای صندوق رأی حضور نیافتند، مورد توجه قرار داده و در یک کلام همۀ جمهور را نمایندگی کنید. نشانۀ توفیق در این امر مهم آن است که در مسیر تحول اجتماعی و فرهنگ انتخاباتی، آن‌قدر از مرز مشروعیت سیاسی فاصله گرفته و مشارکت افزایش یابد که در انتخابات‌ آتی ظلم‌ستیزانه به مرز مقبولیت اجتماعی، یعنی اخذ رأی بیش از نصف مردم توسط منتخبین مجالس و ریاست جمهوری برسیم.

 

 

۴- عدالت، توسعه و فقرزدایی

 

خود بر تبعیض‌های موجود در جامعه و فقدان عدالت و فرصت برابر، و ممانعت‌های ناصواب در امور مردمی و حتی دولتی و اجرای جامع قانون اساسی، واقفید. با تدبیر و اجماع و تمهید مقدمات، سریعاً در ایام باقیماندۀ بایدن، برجام را به ثمر مقدور برسانید. ستون فقرات (دینی و دنیایی) جامعه زیر بار مشکلات اقتصادی شکسته و نجات طبقات محروم با توسعۀ همه‌جانبه و تقویت طبقه متوسط برای تولید ثروت امکان‌پذیر است، مشروط بر آنکه توسعه، همگام و بسوی عدالت پیش رود، تا پایدار بماند. لازمۀ توسعه عادلانه و فسادستیز، آشکار بودن و شفافیت تصمیمات اقتصادی نزد همه آحاد ملت است.

 

 

۵- محکومیت اسرائیل و دفاع از مقاومت

 

ضمن حفظ منافع خانوادۀ ملی (ایران اسلامی)، به حفظ منافع خانوادۀ منطقه‌ای (کشورهای دوست و همسایه) اهتمام ورزید. غدۀ سرطانی اسرائیل، دشمن اوّل ملت‌های منطقه ماست و پیگیری حمایت جهانی از جبهۀ مشترکِ مقاومت در برابر ظلم و ختم تجاوز، از وظایف منطقه‌ای و فراملی ماست. انسجام و رفع تنش، اوّل درون خانوادۀ ملی، سپس با دولت‌های منطقه و نهایتاً در سطح بین‌المللی، همگام با سیاست‌های کلان کشور و فرامین رهبری، موجب ثبات و ارتقاء جایگاه میهن اسلامی خواهد شد.

 

۶- وحدت و همدلی، امید و نشاط

 

وحدت و حفظ اخلاق، گوهر گمشدۀ انقلاب اسلامی است. خودحق‌پنداری و یکجانبه‌نگری و تمامیت‌خواهی و تندروی و تحجر، بلای جان قدرت ملی ما شده است. انسجام ملی، پیش و بیش از قدرت نظامی و توان دیپلماسی، اقتدارآفرین است. امید که یاران شما با همراهی مردم و همکاری با مقام معظم رهبری، زمینۀ تألیف قلوب اساسی و دورشدن از جدال و نفرت‌پراکنی بین آحاد ملت و پیشتازان سیاسی را فراهم آورند و قطار حرکت اجتماعی را به ریل مودت و ایثار و هم‌افزایی و همگرایی حول مشترکات عدیده برگردانند. فراموش نکنیم که شعار انقلاب بیدارساز ما، استقلال (از استعمار خارجی)، آزادی (از قید استبداد داخلی) و جمهوری اسلامی (صاحب قدرتیِ مردم در مسیری انسان‌ساز) بوده است.

 

بنابراین، نیازمند طرح و اجرای نسخۀ وطنی تحزب و تولید و اصلاح و تقویت احزاب شناسنامه‌دار برای دستیابی به راه‌حل‌های کارشناسانه از طریق عقل جمعی نخبگان و دانشگاهیان، برای مشکلات روز و نیازهای ملی خود هستیم. با ترویج و عمل به اخلاق اسلامی، و هماهنگی و همیاریِ سایر مراکز و مراجع، جلوی تبدیل اختلاف‌ها به دشمنی‌های جناحی را بگیرید. همانگونه که خداوند امر فرموده: ﴿وَ أطِیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاتَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُوا إنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ﴾

 

راه پیش‌رو سخت، بار سنگین، مشکلات عدیده، نیازها فوری، و درمان دشوار و پیچیده است، اما با لطف و استعانت و توکل بر خدای قادر متعال، "آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت".

 

فرزند کوچک مکتب روح الله:  محمدرضا حیدری

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ