یزد به عنوان خشک ترین استان ایران، سخت ترین شرایط کویری را طی می کند و با وجودی که ارتفاعات شیرکوه با نزولات نسبتاً مناسب خود توانسته تا حدودی از شدت تاثیر کویرهای داخل و اطراف این استان بکاهد و حداقل امکان حیات و زیست را به استان یزد ارزانی دارند با این حال این شرایط سخت، همچنان پابرجاست.
میزان بارندگی در ارتفاعات شیرکوه در شرایط نرمال حدود 250 میلیمتر، در شهر یزد کمتر از 60 میلیمتر و بطور کلی میزان نزولات جوی در سطح استان بطور متوسط بین 60 تا 80 میلیمتر است.
این شرایط موجب شده در سال های اخیر هزینه های متعددی برای تصفیه، انتقال آب، نگهداری تاسیسات و اجرای طرح دفع فاضلاب در استان صورت گیرد تا اینکه از سال گذشته برای تامین هزینه زیرساخت ها مبلغ جدیدی با عنوان تبصره سه در قبوض آب اعمال گردید که بازتاب های مختلفی در سطح شهر یزد داشت.
دامنه این موضوع به قدری بود که سایت و کانال های خبری مجازی از طریق منابع مختلف همچون شورای شهر که در دوره چهارم آن را مصوب کرده است به این موضوع و حواشی آن می پردازند.

** ثبات آب انتقالی با وجود افزایش تعداد مصرف کنندگان /
در این خصوص در مصاحبه ای با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد به دلایل برقراری این هزینه و درج آن در قبوض و تاثیر آن در کاهش هدر رفت آب پرداختیم.
علی اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح وضعیت کنونی آب استان گفت: وضعیت آب شرب اگرچه به برکت آب انتقالی نسبتاً مطلوب است ولی باید توجه داشت که برداشت های بی رویه و خارج از ظرفیت منابع آب زیرزمینی موجب کاهش جدی منابع آب شیرین شده و نتیجه آن ضرورت استفاده از آب انتقالی برای اکثریت شهرهای استان می باشد در حالی که در ابتدای امر آب انتقالی صرفاً برای سه شهر یزد-اردکان و میبد استفاده می شد و این در حالیست که میزان انتقال آب با وجود افزایش مصرف کننده و البته به دلیل خشکسالی های پی در پی بدون تغییر باقی مانده است .
مدیرعامل آب و فاضلاب یزد یادآور شد: خشکسالی های پی در پی، تغییر اقلیم، برداشت های غیرمتعارف، تغییر بارش ها از برف به باران و به تبع آن کاهش ذخایر تغذیه کننده آبهای زیرزمینی، ساخت و سازهای فراتر از ظرفیت در دامنه های شیرکوه و کوهپایه ها و مصرف بی حد و حصر آب هایی که روزگاری تغذیه کننده منابع آبی دشت یزد- اردکان بود همگی معضلات و مشکلاتی است که استان ما را بشدت تهدید می کند.

** لزوم اعتدال بین منابع و مصارف آب استان
اسلامی با بیان اینکه لازمه برون رفت از بحران فراگیری که در انتظار است عزمی عمومی در ایجاد اعتدال بین منابع و مصارف می باشد ادامه داد: برنامه ریزی و راهنمایی و هدایت این امر بر عهده مدیران بخش آب استان و بکارگیری و اجرایی کردن آن توسط همه استفاده کنندگان در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت است که باید با جدیت دنبال شود.
وی تأکید کرد: واقعیت این است که ادامه قهر طبیعت همراه با بی توجهی ما افق روشنی را نمایان نمی سازد از این رو این شرکت در حوزه آب شرب و بهداشت همواره تلاش کرده تا نیاز آب شرب شهروندان را با همکاری شرکت آب منطقه ای استان در حد اعلای امکان تامین و توزیع کند.
این مسئول تصریح کرد: تامین آب در استانی که فقیرترین از نظر منابع آبی و بارش هاست دشوار است با این حال همواره تلاش شده تا هم کیفیت و هم کمیت آب در همه روزهای سال از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.

** نگهداری تاسیسات و زیرساخت های آب استان نیازمند مشارکت دولت و مردم
مدیرعامل شرکت آبفا یزد در عین حال گفت: حفظ این شرایط نیازمند اقدامات مستمر عمرانی و به روز نگهداشتن همه تاسیسات و زیرساخت های آب و فاضلاب است که این امر نیازمند منابع مالی کافی است.
اسلامی با بیان اینکه این کار از یکسو به اعتبارات دولتی و از سوی دیگر به مشارکت مشترکان نیاز دارد، افزود: الزام این مشارکت اختصاص به شهر و یا استان خاصی ندارد به همین دلیل قانونگذار برای آنکه در خدمت رسانی به مردم مشکلی ایجاد نشود در تعیین تعرفه های آب و فاضلاب ارقام پایه ای را در همه شهرهای کشور با تفاوت اندک مصوب کرده است.
وی اضافه کرد: ضمن آنکه ابلاغ بخشی از تصمیمات مربوط به تعرفه را به شوراهای شهر تفویض کرده و این اختیار در قالب قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری و با عنوان تبصره 3 ابلاغ شده و در ابلاغیه تعرفه های آب و خدمات دفع فاضلاب که از ابتدای مهرماه 1394 اجرایی با عنوان تبصره 14 مورد تاکید قرار گرفته است.
به گفته مدیرعامل آبفا یزد ، این تبصره هم اکنون در تمامی مراکز استان و بیش از 600 شهر اجرایی شده و در استان یزد نیز از دی ماه 1395 پس از طی مراحل قانونی اجرا شده است.
اسلامی ادامه داد: در تعیین مبلغ تبصره 3 سعی بر این بوده تا بر اساس افزایش مصرف هر مشترک ، مبلغ این تبصره نیز افزایش و برای گروه های مصرف کننده متعادل که بیشتر مصرف کنندگان را تشکیل می دهند در حد متعارف تعیین شود.
وی با بیان اینکه مبالغ دریافتی از محل این تبصره فقط برای اصلاح و بازسازی زیرساخت ها مصرف می شود، تصریح کرد: اولویت بندی بازسازی طرح ها، بر اساس پیشنهاد شرکت آبفا و تصویب شورای شهر صورت می گیرد ضمن آنکه نظارت مستمر در تمامی مراحل بر عهده نمایندگان شورای شهر خواهد بود.
این مسئول یکی از مزایای اجرای این طرح را کاهش هدر رفت آب اعلام کرد و گفت: اجرای این مصوبه در یک برنامه پنج ساله موجب کاهش حدود 6 درصدی هدررفت آب خواهد شد که تحقق آن خدمت بزرگی به مردم استان است.
از ابتدای برقراری و درج این تبصره و اعلام مبالغی به عنوان تبصره 3 در قبوض آب بها ، این موضوع مورد سئوال و ایراد مشترکان و رسانه ها بوده به همین دلیل شورای اسلامی دوره پنجم شهر یزد در جلسه ای از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد درخواست ارائه توضیحات کرد.
این موضوع در چند جلسه از نگاه قانون و مبالغ مصوب و نیز با توجه به منافع حاصله و هزینه کرد آن در حفظ و حراست از منابع محدود آبی استان مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد ضمن اعلام نظر قطعی شورای شهر ، در ارقام نیز بازنگری شود.
یکی از ایرادات این طرح این بوده که بند تبصره های قانونی قبض آب ، برای مشترکانی است که در محل زندگیشان طرح فاضلاب در حال مطالعه و یا اجراست و این مبلغ نباید از همه مشترکان دریافت شود اما اسلامی معتقد است: آنچه که مربوط به مشترکین دارای انشعاب فاضلاب است تبصره 2 می باشد که مورد عمل قرار می گیرد نه تبصره3 .
به هرحال با توجه به اینکه شرکت آبفای یزد حدود 6000 کیلومتر خط انتقال و شبکه بیش از 400 هزار مشترک و 157 حلقه چاه و قریب به
500 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب را دارا است لازم است منابع کافی جهت به روز نگه داشتن این تاسیسات در اختیار داشته باشد تا همواره شهروندان عزیز امکان برخورداری از خدمات شایسته را داشته باشند و البته یکی از راه های این تامین مالی تبصره 3 می باشد .
1968/ 6197 گزارش:محمودرضارحمانی**انتشار:محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.