سنت های اصیل ایرانیان که از گذشتگان ما به یادگار مانده، در دنیا نظیر ندارد، عشق و علاقه ای که مردمان این سرزمین در جای جای آن به پای هم میریزند در هیچ قوم و ملتی نیست.
سنت های دیرین ایرانی ها که برخی از آنها قدمتی چند هزار ساله دارند همچنان دست نخوره و بکر باقی مانده و آیین شب یلدا هم از جمله آنهاست.
پاییز، چمدانش را بسته و انتهای جاده آذر به انتظار نشسته است اما
انتهای پاییز شروعی دوباره‌ و تولد دوباره خورشید یا مهر است.
یلدا به معنای زایش، زاد روز و تولد است، ایرانیان باستان بر این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر و تابش نور ایزدی فزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند.
پیشینیان ما بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی (اهریمن) با فرشته خوبی ها به جنگ می پردازد و در این نبرد طولانی، فرشته خوبی ها اهریمن را شکست میدهد و صبح پس از زاده شدن دوباره خورشید، پیروزی روشنایی بر تاریکی آغاز می شود.
ایرانی ها این شب را شوم و نامبارک می پنداشتند و چون شب یلدا فرا می رسید آتش می افروختند تا تاریکی و عوامل اهریمنی نابود شده و بگریزند.
مردم ایران زمین به یمن پیروزی بر عوامل اهریمنی، گرد هم جمع می شدند و شب را با خوردن نوشیدنی ها و خوراکی ها به شادمانی به سر می بردند و سفره ای گسترده پهن می کردند.
یلدا یا جشن خورشید یا جشن مهر را میتوان جشن وگردهمایی خانوادگی و بهترین فرصت جهت دیدار مجدد خویشاوندان و آشنایان دانست، همه در خانه بزرگان گرد هم می آیند و تا پاسی از شب درکنار هم به فال حافظ و شاهنامه نیز گوش می دهند.
درایران باستان سفره شب یلدا با نام میزد(Myazd) و شامل میوه ای تر و خشک و نیز آجیلی با نام لرک( Lork )بود که از لوازم این جشن و به افتخار اهورامزدا و مهریا خورشید برگزار میشد.
آجیل، هندوانه و انار از جمله خوراکی های سفره شب یلداست.

***هندوانه را با احتیاط بخورید/ به نظرات غیرکارشناسی توجه نکنید
یک متخصص طب ایرانی با اشاره به سفره رنگین شب یلدا گفت: اگر از دیدگاه طب ایرانی به عنوان مکتب طبی که بیشترین توجه را به مسئله تغذیه دارد به سفره شب یلدا نگاه کنیم خوردن چندین نوع میوه یا ماده غذایی را با هم به صلاح نمی داند.
دکتر محمد عسکر فراشاه روز چهارشنبه به ایرنا گفت: خوشبختانه اطلاعات مردم از مکتب طب ایرانی از طریق رسانه های مختلف ،شبکه های مجازی و آموزش های همگانی و غیر همگانی افزایش یافته ولی گاهی با هشدارها و نصیحت هایی روبرو می شویم که شدیدا مردم را از هر سرد و گرمی منع می کند و فرد را از خطر جانی می ترساند و مردم اظهار می کنند که واقعا چه بخوریم؟.
وی در مورد سفره شب یلدا و بخصوص هندوانه که جزو جدا ناشدنی و ثابت سفره است هم اظهار داشت: بهترین زمان خوردن هندوانه، بین وعده های غذایی است که لااقل یک تا 2 ساعت از خوردن غذا گذشته و غذای قبلی هضم شده باشد.
دکتر عسکر فراشاه یادآور شد: نکته قابل توجه اینکه براساس متون و کتب معتبر طب ایرانی، برای آنکه یک ماده غذایی بتواند فرد را دچار تغییرات مزاجی شدید و ایجاد بیماری کند تکرار و تکثر لازم است یعنی ماده غذایی را به مقدار زیاد و در زمان های متوالی مصرف کند.
این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شب یلدا هندوانه به مقدار بسیار زیاد مصرف نمی شود و شاید هر فردی برشی یا حبی از آن را میل کند و اینکه علاوه بر هندوانه که مزاج سرد و تری دارد، در سفره شب یلدا میوه ها و خشکبارهایی نظیر بادام، انجیر خشک، گردو و یا دیگر میوه های معتدل یا بعضا گرم نیز حضور دارند تا حدی از سردی هندوانه کاسته می شود.
به گفته وی قرار نیست فرد، هر شب زمستانی را یلدا بداند و با خوردن مکرر هندوانه، دچار مشکلات سرد مزاجی و بیماری گردد ضمن آنکه همه افراد به سردی مفرط دچار نیستند که برشی از هندوانه خواسته باشد مزاج ایشان را تغییر و سبب بیماری شدید در آنها شود.
وی یادآور شد: البته روشن است که سالمندان، افراد با اعصاب سرد و ضعیف و با معده های سرد و نفاخ نظیر مبتلایان به سرد درد وابسته به بیماری معده و مبتلایان به کم کاری تیرویید یا افسردگی باید در مصرف این جزو جداشدنی ازسفره یلدا دقت و سعی کنند مصرف هندوانه را به حداقل برسانند و خوردن آن با غذای دیگر حداقل یک ساعت فاصله داشته باشد و علاوه بر این درصورت مصرف به مقدار کمی درحد یک برش از این میوه خوشمزه، اکتفا کنند.
وی در پایان توصیه کرد: نباید موضوع اصلی شب یلدا که همان دور هم نشینی و گرد همایی خانوادگی و صله رحم است فراموش شود که از دیدگاه طب ایرانی دیدن افرادی که انسان ایشان را دوست میدارد از بهترین درمانهای جسم و روح و روان است.
عمرتان یلدایی
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.