مجیدجوادیان زاده عصر پنجشنبه در نشست هماهنگی برنامه‌های پایتخت کتاب در ابرکوه افزود: شهر بزرگ را با معیار انسان‌های بزرگ آن شهر می سنجند و آنها هستند که باعث می شوند شهری بزرگ باشد و استان یزد در عرصه جهان با توجه به ذخایر فرهنگی که در پی قرن ها در آن انباشته شده از ظرفیت‌های زیادی برای کسب عناوین بین المللی برخوردار است.

وی تصریح کرد: همگرایی خوبی سال گذشته در حوزه فرهنگ استان وجود داشت که این فضا منجر به انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران شد، که با تداوم چنین فضایی می توان برای کسب عنوان های بین لمللی نیز در این حوزه گام‌های موثری برداشت.

جوادیان زاده یادآور شد : هنرمندان، ورزشکاران، روحانیت، پزشکان و قشرهای دیگر اجتماعی می توانند به عنوان سفیر کتاب و کتابخوانی این فرهنگ را در جامعه توریج کنند و باید از این ظرفیت بیشتر بهره ببریم.

وی تاکید کرد:  قهرمانان کتاب و کتابخوانی بانوان هستند و هر افتخاری که کسب شده بار اصلی آن بر دوش بانوان بوده که باید نقش پیشتازی خود را در خط دادن به دیگران و مستندنگاری بیشتر کنند

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یزد یادآور شد: مجاهدت فرهنگی و هنری در شهرستان ابرکوه با همه کمبودها ستودنی است، به همین خاطر ابرکوه نیز در میان هزار و ۴۳۰ شهر کشور که برای کسب عنوان نامزد پایتخت کتاب رقابت می کردند این شهر نیز در میان ۲۰ نامزد جدی عنوان پایتخت کتاب انتخاب شد.

جوادیان زاده اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده، ابرکوه از بهترین گزینه‌هایی است که ظرفیت آن را دارد که بعد از یزد پایتخت کتاب ایران شود.

این مسئول خاطر نشان کرد : رسانه ها، خبرگزاری ها و  فضای مجازی برای طرح‌های مربوط به پایتخت کتاب باید بیشتر مشارکت کنند .

فرماندار ابرکوه هم در این نشست گفت: سال گذشته این شهرستان جزء ۲۰ نامزد پایتخت کتاب ایران در بین هزار ۴۳۰ شهر کشور بود که در بین ۲۰ گزینه مطرح قرار گرفت.

محمد کاظمی نسب با بیان اینکه فرصت خوبی برای ارائه ظرفیت بالای فرهنگی شهرستان ابرکوه در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد، افزود: از طریق کتاب و گردشگری ، می توان تاریخ و تمدن ابرکوه به سایر مردم ایران و جهان معرفی کرد.

وی تصریح کرد: همه اقشار، مسئولان و رسانه‌ها تلاش کنند با ارایه ایده‌های نوآوارانه مزینه انتخاب ابرکوه به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال آتی را فراهم سازند.

کاظمی نسب بابیان اینکه امسال یزد پایتخت کتاب ایران است و باید تلاش کنیم تا این عنوان از استان خارج نشود، اظهار امیدواری کرد با تلاش همه بخش‌ها در این زمینه این عنوان پس از یزد به ابرکوه برسد.

فرماندار ابرکوه همچنین از برگزاری نهمین کنگره ملی ۲ سالانه شعر کویر در ابرکوه خبرداد و افزود: این کنگره در نیمه دوم امسال با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار میشود که می تواند یکی از عوامل ارزیابی برای انتخاب پایتخت کتاب باشد.

امام جمعه ابرکوه نیز گفت: همه شهرها برای انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب تلاش می‌کنند، اما ابرکوه از ظرفیت‌های برجسته‌ای برخوردار است که در این زمینه نسبت به سایر شهرها جلوتر است .

حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی افزود: برپایی نمایشگاه‌های مستمر کتاب و فعالیت های آموزش و پرورش ، مدارس، کانون ها پرورش فکری و دستگاه های فرهنگی نقش مهم و تأثیرگذاری در انتخاب ابرکوه به عنوان پایتخت کتاب دارند.

معاون فرهنگی وهنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی یزد هم گفت: محور فعالیت‌های پایتخت کتاب شهرداری است و اگر ابرکوه به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شود، امتیازاتی برای شهرداری این شهر دارد.

سید خلف حوتی نژاد اظهارکرد: چیزی که اهمیت دارد این است که چقدر بتوانیم بخش خصوصی، موسسات و انجمن ها را دیگر در بحث کتابخوانی به صورت اجتماعی مشارکت دهیم.

ابرکوه پارسال در پنجمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران پس از سه مرحله داوری در بین ۲۰ شهر نهایی قرار گرفت.

هم‌اکنون شهرستان ابرکوه هفت باب کتابخانه عمومی با ۹۵ هزار و ۲۰۰ نسخه کتاب در موضوع های مختلف دارد و ۱۱درصد جمعیت این شهرستان در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند.
مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.