مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به وجود چالش بحران محتوایی در مساجد‌، ‌گفت: مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و دینی که نقش مهمی در توسعه اجتماعی دارند باید به جوانان سپرده شوند.

به گزارش ایسنا-منطقه یزد، ‌حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی گرجی» با بیان این‌که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 25 سال قدمت دارند، اظهار کرد:‌ کانون های مساجد سعی دارند با رویکرد کودکف نوجوان و خانواده به‌عنوان بازوی فرهنگی هنری مساجد سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی را بیش از پیش ارتقا دهند.

وی با اشاره به ضرورت سپرده شدن مساجد به جوانان، افزود:‌ رونق گرفتن مساجد مستلزم ایجاد زمینه ورود بیش از پیش این قشر به مسجد است که البته نقش مهمی هم در توسعه اجتماعی و فرهنگ دینی ایفا می‌کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد،‌گفت: با حضور نوجوانان، جوانان و کودکان در مسجد فعالیت‌های فرهنگی هنری تقویت و کانون مساجد هم می‌تواند با تدوین و اجرای برنامه‌های دینی و مذهبی مختلف زمینه آشتی نسل جدید با مسجد را فراهم سازد.

گرجی تجهیز مساجد به کتابخانه را یکی از راهکارهای اجرایی برای جذب جوانان به مسجد دانست و بیان کرد:‌ جوانان اشتیاق زیادی به خواندن رمان دارند، این بحث را باید جدی گرفت و با معرفی رمان‌های دینی و جذاب این مهم را گسترش داد.

این مسول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مسجد از سدر اسلام تاکنون مسئولیت گسترش فرهنگ و هنر دینی را به عهد داشته است،‌ تصریح کرد: مساجد در حقیقت دادگاه رسیدگی به مشکلات مردم و محل اجماع و تصمیم گیری برای رفع نیاز جامعه اسلامی است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد بحرانی بودن مساجد از نظر محتوا را یکی از چالش های جدی در مدیریت فرهنگی و اجتماعی جامعه کنونی عنوان کرد و ادامه داد:‌ بحران فعلی مساجد با حضور مسئولانه و هدفمند جوانان، کودکان و نوجوانان رفع می‌شود.

وی یکنواختی و یکسان شدن مباحث ارائه شده را از جمله مشکلات محتوایی مساجد دانست و بیان کرد:‌ درب مساجد متاسفانه فقط در سه وعده نماز باز است و این باعث یکنواختی و دورشدن جامعه هدف که نسل جدید هستند می‌شود.

گرجی با بیان این‌که مسجد جایگاه همه اقشار است و تمام افراد جامعه باید بتوانند از ظرفیت دینی،‌ فرهنگی و هنری این مکان مقدس استفاده کنند،‌ گفت:‌ درب مساجد باید بیشتر مواقع باز و کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و هنری در آن تشکیل شود.

این مسئول تأکید کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید برای سنین مختلف برنامه‌های فرهنگی هنری و آموزشی شاد داشته باشد تا کودکان و نوجوانان به مساجد بیایند.

وی در پایان با اشاره به نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع ویژه کودکان، نوجوانان و خانواده،‌ خاطرنشان کرد: کشف استعدادهای نهفته به همراه جذاب کردن فضای مسجد با نورپردازی و طراحی مختلف از جمله ضرورت‌های اجرایی در مساجد است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.