به گزارش خبرنگار ایرنا ابوالقاسم یوسفی نژاد صبح یکشنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت :در چهار ماهه نخست امسال 318 هزار و 240 تن کالا به ارزش 158 میلیون و 193 هزار و 437 دلار کالا به کشورهای روسیه، آذربایجان، اوکراین وعراق، قزاقستان، افغانستان ،گرجستان، و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادر شده شامل انواع محصولات معدنی محصولات نباتی، سبزیجات، میوه، محصولات معدنی و مصنوعات آن، شیشه و مصنوعات آن، محصولات صنایع غذایی ، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 136 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 73 درصد افزایش داشت.
یوسفی نژاد با بیان اینکه گمرک آستارا بیشترین میزان افزایش صادرات را در میان گمرکات استان داشت افزود: طی چهار ماه نخست امسال 478 هزار و هفت تن کالا به ارزش 380 میلیون و 301 هزار و 537 دلار شامل آهن آلات و ماشین آلات صنعتی، لوازم برقی و قطعات آن چوب و تخته، انواع غلات و سایر محصولات شیمیایی به کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ژاپن، ترکیه از طریق گمرکات استان وارد شده است.
قاسمی نژاد با اشاره به کاهش 28 درصدی از نظر وزن و افزایش هفت درصدی ارزش دلاری صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت :در همین مدت 72 هزار و 788 تن کالا به ارزش 114 میلیون و 928 هزار دلار از مرزهای استان ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 6 درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری 63 درصد افزایش داشت.
وی یادآورشد:ترانزیت کالا از مبداء کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و اکراین به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، قرقیزستان، مناطق آزاد و غیره بوده است .
یوسفی نژاد همچنین ادامه داد:عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان را سوخت، آهن آلات، چوب، تخته خودرو و ماشین آلات صنعتی ،پوشاک و سایر محصولات شیمیایی تشکیل می داد.
ناظر گمرکات گیلان با اشاره به افزایش 34 درصدی مسافران ورودی و افزایش 29 درصدی مسافران خروجی در چهارماهه نخست امسال از مسیر گمرکات استان گفت:175هزار و 115 نفر در این مدت به کشور وارد و 158 هزار و 650 نفر از کشور خارج شده اند.
گمرک بندرانزلی بعلت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این گمرک در طول تاریخ همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شد و هم اکنون نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ کرده است.
در حال حاضر رویه های، واردات قطعی، صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی ، ورود موقت، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات، مرجوعی و مسافری در این گمرک اجرا می شود.
گمرکات استان گیلان همواره یکی ازگمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده‌است.
گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع‌شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان با راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های مختلف سیستمی طی این سالها گامهای بسیار بلندی جهت ارائه خدمات گمرکی ( واردات قطعی ـ صادرات قطعی ـ ترانزیت داخلی ، خارجی وکارنه تیرـ ورود موقت ـ امانات پستی ـ مبادلات مرزنشینان ) به صورت مکانیزه برداشته‌است.
7471/6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.