تالاب زیبای استیل، باغ پرندگان، جنگل های هیرکانی، تفرجگاه های گردنه حیران، بهشت کاکتوس ها، بقاع متبرکه، مدرسه و موزه حکیم نظامی و طرح های ساحلی آستارا در حاشیه دریای خزر ناباورانه از خلوت و آرامش خود لذت می برند و شاید این روی سکه کرونا به خاطر نبود ازدحام جمعیت و آلایندگی ها، به نفع طبیعت باشد.

سنجش تب مسافران گیلان و بازگرداندن افراد مشکوک به بیماری کرونا از گردنه حیران، مانع ورود کثیر مسافر به آستارا شده است و اجرای این طرح در ورودی سایر استان ها نیز از حجم سفرها کاسته است.

پردل امیری نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا روز شنبه گفت: همیشه در تعطیلات نوروز دغدغه مقدمات میزبانی و راهنمایی مسافران و گردشگران را داشتیم و امسال همه چیز برعکس شده و طبق تصمیم ستاد مدیریت بحران، تفرجگاه ها و گردشگاه ها تعطیل است.

مصطفی فلاح رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز رهاسازی زباله توسط مسافران و گردشگران در مناطق گردشگری را از مشکلات پیش روی این اداره عنوان کرد و نبود گردشگر در طبیعت دلپذیر آستارا را فرصتی برای زدودن پسماند از چهره بهار دانست.

فعالان محیط زیست و طرفداران طبیعت، از خلوت بودن مناطق گردشگرپذیر آستارا خرسند هستند و اطمینان خاطر دارند که در تعطیلات نوروز سال ۹۹، با انباشت زباله در طبیعت مواجه نخواهند شد.

آنها که هر سال چند بار به جمع آوری زباله از گردشگاه های آستارا اقدام می کنند، جا ماندن یا رهاسازی زباله از سوی مسافران را رفتاری نادرست و مضر به طبیعت می دانند.

جمشید مهدوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستارا نیز گفت: بقاع متبرکه ابراهیم و قاسم (ع)، باباحسن، پیرقطب الدین و شیخ محمود خیوی این روزها بازدید کننده ندارد و محوطه آنها با کمک خادمان حرم ضدعفونی شده است.

وی ادامه داد: گهگاه راننده ای و رهگذری وارد حیاط حرم امامزادگان آستارا می شود و بعد از زیارت از دور به راه خود ادامه می دهد و اماکن مذهبی فرصتی برای استراحت و تنفس یافته است.

خانه نشینی و خلوت گزینی روزهای کرونایی مختص انسان ها نیست بلکه مناطق گردشگری نیز در حسرت روزهای پرمسافر و گردشگر هستند و البته با عمل به توصیه های مسئولان و بعد از شکست کامل کرونا، روزهای پر جنب و چوش و پرسفری را در کنار همدیگر تجربه خواهیم کرد.

متاسفانه به رغم هشدارهای مسئولان مبنی بر در خانه ماندن هموطنان، در بازار ساحلی آستارا همچنان شماری از مسافران و خریداران غیربومی مشاهده می شوند و هرچند بازاریان از نبود مسافر و رونق خرید و فروش، گلایه دارند اما حضور کثیر خریداران در بازارها، خلاف تصمیمات مسئولان برای مقابله با کروناست.

پاشا سماپور رئیس شورای اسلامی شهرستان آستارا از مشاهده خریداران و گردشگران انبوه در بازار ساحلی این شهرستان ابراز نگرانی کرد و از مشتریان این مجموعه تجاری خواست، زمان خرید و بازدید را به روزهای بعد از شکست کرونا موکول کنند.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به بیش از ۱۷۰ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.