غلامعلی نورا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: براساس اعلام هواشناسی میزان بارش ها درشرق گلستان کمتر از 10 میلی متر بوده که این میزان بارش به هیچ وجه برای کشت محصولات پاییزه دراین منطقه کافی نیست.
وی، بدون ذکر آمار بارش ها دریک ماه گذشته افزود: آنچه مسلم است بارش ها از 15 مهر تا 15 آبان ماه که آغاز فصل کشت محصولات پاییزه، بویژه کلزا درمنطقه است اصلا مناسب نبوده و کشاورزان همچنان چشم انتظار بارش برای کشت محصول هستند.
نورا، حداقل نیاز بارش برای کشت محصولات پاییزه درمنطقه شرق گلستان را 10 میلی متر اعلام کرد و اظهار داشت: درصورت ادامه کاهش بارش ها و تاخیر در زمان کشت محصول در زمان طلایی، افت تولید در واحد سطح قطعی است.
وی تصریح کرد: البته زمان کشت غلات گندم و جو از 15 آبان شروع شده و تا پایان آذر ادامه دارد که هنوز فرصت برای کشت این محصولات وجود دارد ضمن اینکه آخرین مهلت برای کشت دانه روغنی کلزا نیز پایان آبان است.
وی افزود: در صورت فقدان بارش تا پایان آبان ماه، کشاورزان به جای دانه روغنی کلزا بایستی کشت گندم را در برنامه قرار دهند.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: براساس گزارش های رسیده از شهرهای شرق گلستان هنوز بالای 90 درصد از کشاورزانی که قرارداد کشت دانه روغنی کلزا درسال زراعی جاری را داشتند، موفق به کشت این محصول نشده اند.
نورا گفت: در شهرستان گنبدکاووس نیز از مجموع حدود 19 هزار هکتار قرارداد کشت کلزا تا کنون حدود 1200 هکتار کشت شده است.
وی افزود: برای کشت محصولات پاییزه بویژه کلزا بهتر است، آن دسته از کشاورزانی که به منابع آبی دسترسی دارند، قبل از کشت کلزا نسبت به آبیاری اراضی خود اقدام نمایند و در صورتی که به منابع آبی دسترسی ندارند باید همچنان در انتظار نزولات آسمانی باشند.
نورا با اشاره به آغاز فصل کشت گندم درمنطقه گنبدکاووس اضافه کرد: زمان طلایی کشت این محصول از 15 آبان تا 15 آذر است و براساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی امسال 93 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص می یابد.
وی تصریح کرد: براین اساس 2 هزارو 500 تن بذر گواهی شده گندم بین کشاورزان گنبدی در حال توزیع است که برای اراضی دیم ارقام 'کوهدشت، کریم، لاین 17 و قابوس' و برای اراضی آبی ارقام 'احسان، مروارید و گنبد' پیش بینی شده است.
بر اساس اعلام اداره هواشناسی گنبدکاووس میزان بارش باران در عصر و شب گذشته در شهر گنبدکاووس 5،1 میلی متر، دهستان آق آباد گنبد 6 میلی متر، آزادشهر 6،5 میلی متر، رامیان 9،5 میلی متر و تیل آباد آزادشهر 2 میلی متر بوده است.
منطقه شرق گلستان که از هفت شهرستان تشکیل شده است، تولید کننده بخش زیادی از محصولات کشاورزی این استان بویژه در زمینه غلات و کلزا هستند.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.