حسین عاشوری روز چهارشنبه درحاشیه جلسه کمیته حمل و نقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی که باحضور مدیران کل راه آهن برخی استان های کشور در ایستگاه راه آهن اینچه برون گنبدکاووس برگزار شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات این میزان کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته است.
وی همچنین از ترانزیت 800 هزار تنی بار در هفت ماهه امسال از خطوط ریلی ایران به دیگر کشورها نیز خبر داد و افزود: این مقدار ترانزیت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 61 درصد رشد دارد.
عاشوری، گوگرد، انواع کود شیمیایی، پنبه، شمش آلومینیم و محصولات چوبی را از مهمترین اقلام ترانزیت کالا دانست و اضافه کرد: ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان و ترکیه از مهمترین کشورهای صادر کننده یا وارد کننده کالای ترانزیتی از طریق خطوط ریلی ایران بوده اند.
وی همچنین از رشد 46 درصدی تبادل کالای ترانزیتی بین ایران و ترکیه و نیز افزایش 160 درصدی تبادل کالای ترانزیتی بین ایران و پاکستان در هفت ماه امسال خبر داد و تصریح کرد : رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی تداوم رشد ترانزیت کالا است.
عضو هیات مدیره و رئیس کمیته حمل و نقل بین المللی و ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران در آسیا، بویژه کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: توسعه کریدورهای بین المللی با محوریت راه آهن در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی قرار دارد.
عاشوری افزود: هم اکنون سهم راه آهن از حمل بار 12 درصد است و تحقق 30 درصدی حمل کل بار از طریق ریلی به مقدار سالانه 195 میلیون تن تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که مستلزم رشد سالانه 10 درصدی حمل بار از طریق ریلی است.
بازدید از عملیات اجرایی طرح خط تعویض بوژی ایستگاه راه آهن اینچه برون و بازارچه مرزی آن از دیگر برنامه های شرکت کنندگان در نشست کمیته حمل و نقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی در اینچه برون بود.
گمرک و ایستگاه مرزی راه آهن اینچه برون در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران که چند سال پیش با حضور روسای جمهوری این کشورها به بهره برداری رسید در این منطقه وارد خاک کشورمان می شود.
/1860/3039
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.