گزاره بالا، بسیار منطقی و طبیعی به نظر می‌رسد؛ ولی در صحنه عمل وضعیت چگونه است؟ کادر درمان، بویژه پرستاران بیمارستان‌هایی که بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در آنجا بستری شدهاند با چه دشواری‌هایی روبرو هستند، و حس و حال آنها در این روزهای سخت درگیری با بیماری ناشناخته کرونا چگونه است.

برای آگاهی از این وضعیت، به نظر می‌رسد پرستاران مشغول پرستاری از بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا و کادر درمان این گروه از بیماران بهترین گزینه ها برای یک خبرنگار باشد تا با مصاحبه و شنیدن اوضاع و احوال این روزهایشان، راوی مسائل و مشکلاتشان باشد.

خبرنگار ایرنا در گنبدکاووس با انجام پیگیری ها و هماهنگی های لازم، با پرستاران و کادر درمانی بیمارستان پیامبر اعظم این شهرستان به صورت تلفنی گفت و گو کرد که جمع‌بندی آن را می توان در یک جمله خلاصه کرد: عشق به خدمت و نجات جان بیمار.

این مسئله، بویژه در این روزهای سخت به اولویت نخست کار پرستاران تبدیل شده که قداست کارشان آنان را به فرشتگان سفیدپوش شبیه کرده و با وجود اینکه برخی کمبودها و تجهیزات در روزهای آغازین شیوع این ویروس و ترس و دلهره آنها و خانواده شان نسبت به این بیماری، بر روند کاری آنها تا حدودی تاثیر گذاشته بود اما با رفع کمبودها و غلبه بر نگرانی‌ها، اکنون با روحیه بالا به انجام رسالت خویش مشغول هستند.        

بدون تردید مراقبت از بیماران و التیام دردهای آنها در مراکز درمانی اگرچه حرفه‌ای سخت و مشقت‌بار است اما انجام این رسالت در قبال افرادی که به ویروس جدید، ناشناخته و خطرناک کرونا  مبتلا شده و یا حداقل مشکوک به این بیماری هستند، سخت تر و دشوارتر به نظر می‌رسد، با این حال پرستاران گنبدی همانند سایر همقطاران خود در دیگر نقاط کشور همچون فرشته‌ای با آغوش باز برای التیام بخشی به این بیماران تلاش می‌کنند.

برخی پرستاران بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهرستان مرزی گنبدکاووس درشرق استان گلستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن برشمردن سختی‌ کار در بیمارستان و در کنار بیماران مبتلا و مشکوک به گرفتاری در چنگال ویروس کرونا، معتقدند که با رعایت اصول اولیه بهداشت فردی و عمومی و داشتن روحیه امید می‌توان این ویروس ناشناخته را شکست داد.

مجموعه کادر پرستاری که در صف مقدم برخورد با مبتلایان، مراقبت و مداوای آنها هستند، با وجود برخی نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا و خطر ابتلا به آن از طریق بیماران مشکوک به این ویروس، با روحیه بالا و امیدواری به آینده که برگرفته از وجدان کاری است، بدون واهمه از ویروی ناشناخته کرونا در حال ایفای رسالت پرستاری خود هستند.

یکی از پرستاران بخش نگهداری بیماران تنفسی بیمارستان پیامبر اعظم(ص) به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس استرس و نگرانی خاصی به سبب سرایت احتمالی ویروس از بیماران به آنها به خاطر برخی کمبودها مانند ماسک، لباس مخصوص و اقلام و تجهیزات ضدعفونی کننده بود اما با گذشت زمان و رفع بیشتر کمبودها، این نگرانی از بین رفته‌است.

فهمیه سراوانی که ۱۰ سال سابقه فعالیت پرستاری دارد، افزود: حتی خانواده‌های ما نیز نگران بوده و هستند که مبادا ما ویرس کرونا را از بیماران به اعضای خانواده منتقل کنیم با این حال با سپری شدن روزهای سخت آغازین، اکنون شرایط عادی شده و همکاران با روحیه بالا درحال خدمات رسانی به افراد بستری شده در بیمارستان هستند.

وی اضافه کرد: در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، افراد مشکوک به این بیماری یا بیماران با سندروم شدید تنفسی و همراهان آنها نیز با مشاهده شرایط بیمارستان و برخی کمبودها آرام و قرار نداشتند و بعضا نسبت به پرستاران پرخاش می‌کردند اما بتدریج و با رفع کمبودها و بهبود شرایط رسیدگی‌، به آرامش رسیده و اکنون رفتار بسیار خوبی با پرسنل دارند.

سراوانی تصریح کرد: درصورتی که تجهیزات و امکانات مورد نیاز کادر پزشکی و پرستاری در مراکز درمانی به اندازه کافی مهیا شود، هیچ مشکلی و یا استرس و نگرانی دربین این مجموعه و همچنین بیماران و خانواده آنها ایجاد نمی‌شود و پرستاران و پزشکان نیز براساس رسالت و وجدان کاری که دارند، از هیچ کوششی برای بهبودی افراد مبتلا به این ویروس ناشناخته دریغ نمی کنند.

یک پرستار دیگر بیمارستان پیامبر اعظم (ص) که دربخش آی سی یو مشغول فعالیت است، به خبرنگار ایرنا گفت: کار در این بخش به دلیل ارتباط نزدیک چهره به چهره با بیماران مشکوک به ویروس کرونا به دلیل ناشناخته بودن این ویروس، بسیار سخت بوده و نگرانی و استرس خاصی دارد.

زلیخا قره‌ککلی افزود: نگرانی و استرس در روزهای آغازین به سبب برخی کمبودها بیشتر بود اما با تامین تجهیزات مورد نیاز کادر پرستاری و پزشکی، اضطراب و تا حد زیادی زایل شده و اکنون روال عادی در مراقبت از بیماران درحال انجام است با این حال خانواده‌هایمان همچنان نگران سلامت ما هستند و ما هم سعی می‌کنیم آنها را آرام کنیم.

وی اضافه کرد: شغل پرستاری سخت است چون با جان و سلامت بیماران سر و کار داریم اما چون خودمان با عشق و علاقه این رشته را انتخاب کرده‌ایم، باید در همه شرایط بویژه در روزهای سخت با احساس مسوولیت و وجدان‌کاری به وظایف محوله خود عمل نماییم.

قره‌ککلی تصریح کرد: بسیاری از همکاران ما مطالبات عقب افتاده مربوط به یک سال قبل را دارند اما هرگز آن را عاملی برای انجام ندادن وظیفه خود که همان مراقبت از سلامت و بهبودی بیماران است، قرار نمی‌دهند بویژه در شرایط سخت امروز که مردم کشورمان نسبت به ویروس کرونا نگران هستند.

پرستار بخش اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس نیز می‌گوید که مجموعه کادر پرستاری این مرکز درمانی با روحیه بالا مشغول انجام وظایف خود هستند و امیدوارند تا این ویروس ناشناخته را با کمک مردم و پزشکان شکست دهند.

عبدالعزیز بدراق‌نژاد که هشت سال سابقه پرستاری دارد، افزود: در بخش اورژانس از بیمارانی که با علائم آنفلوآنزا یا سندروم شدید تنفسی می‌آیند، آزمایشات لازم و نیز عکس قفسه سینه گرفته می‌شود و درصورت نیاز به بستری شدند، با دستور پزشکان متخصص عفونی به بخش منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: شکست دادن بیماری کرونا خیلی و سخت و پیچیده به نظر نمی رسد و به گفته پزشکان تنها با رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی ازسوی همه افراد جامعه و پرهیز از حضور در تجمعات و معابر شلوغ می‌توان این بیماری را نیز شکست دهیم، البته مسوولان بایستی برخی امکانات و تجهیزات مورد نیاز مثل ماسک، ژل یا مایع ضدعفونی کننده در اختیار مردم بویژه گروه‌های هدف قرار دهند تا از نگرانیآنها نسبت به ویروس کرونا کاسته شود.

سرپرست پرستاران (مترون) بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون تمامی کادر پرستاری این مرکز درمانی با روحیه عالی درحال انجام وظایف خود در بخش‌های "تنفسی آقایان و خانم ها، آی سی یو، اورژانس و مراقبت از افراد مشکوک به کرونا" هستند.

طاهره عباسی که ۲۲ سال سابقه پرستاری دارد، گفت: روحیه کادر پرستاری بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس در روزهای ابتدایی شیوع کرونا به سبب ناشناخته بودن ویروس و برخی کمبودها و تجهیزات موردنیاز خیلی مساعد نبود ولی اکنون اوضاع خوب شده است.

وی اضافه کرد: به مرور با رفع کمبودها و تهیه ماسک، لباس ویژه و وسایل ضدعفونی کننده برای کادر پرستاری و پزشکی در بخش‌های مختلف بیمارستان و رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستشو دست‌ها و ضدعفونی کردن لباس‌ها، درحال حاضر سلامت هیچ یک از پرستاران تهدید نمی‌شود.

عباسی تصریح کرد: همکاران بنده درسه نوبت کاری و به صورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمات به افراد بستری شده اعم از افراد مشکوک به کرونا و افراد با سندروم شدید تنفسی هستند و البسه و کفش های تمامی آنها قبل از ورود به محیط کار و نیز پس از خروج از آن ضدعفونی می‌شود تا مشکلی برای آنها یا خانواده آنها ایجاد نشود.

وی همچنین از مردم گنبدکاووس خواست تا با رعایت اصول خودمراقبتی و قرنطینه خانگی خود و نیز پرهیز از حضور در تجمعات یا بازار و یا دورهمی‌های فامیلی از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری نمایند.

در همین پیوند مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که برای شکست ویروس کرونا امروز همه افراد جامعه اعم از شهروندان و مسوولان بایستی در کنار هم باشند و تنها راه‌حل آن نیز رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی و پرهیز جدی از حضور در تجمعات و معابر شهری است.

دکتر فرهاد بدیعی با قدردانی از تلاش تمامی همکاران خود در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان بویژه پزشکان و کادر پرستاری که در صف مقدم مواجهه با افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا یا سندروم شدید تنفسی هستند، برلزوم همکاری و همراهی بیشتر ادارات و نهادها برای پیگیری و اجرایی کردن مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس تاکید کرد.

وی از رسانه‌های ارتباط جمعی و فعالان فضای مجازی نیز درخواست کرد تا تنها توصیه‌ها و هشدارهای مراقبتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به مردم منتقل کنند و از انتشار اخبار غیر واقعی و کذب بشدّت پرهیز نمایند.

دکتر بدیعی اضافه کرد: امروز با توجه به روند رو به رشد شیوع ویروس کرونا در کشور، استان گلستان و گنبدکاووس، رسانه‌ها بایستی کمپین "درخانه بمانیم" را در بین اقشار مختلف مردم نهادینه کنند و همه مردم مناطق شهری و روستایی نیز باید با جدی گرفتن این هشدارها، حتی‌المقدور از حضور در تجمعات و یا خریدهای غیرضرور پرهیز نمایند.

وی، روحیه دادن به کادر پزشکی و پرستاری و پرهیز از پرخاشگری احتمالی نسبت به آنها را از دیگر انتظارات شبکه بهداشت و درمان از مردم و مسوولان دانست و تصریح کرد: این قشر با وجود سختی کار و ناشناخته بودن ویروس و خطرناک بودن آن، در راستای انجام رسالت شغلی و قانونی خود وبا مایه گذاشتن از جان خود، بدون ادعا مشغول انجام وظیفه هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از ارائه آمار تعداد افراد مشکوک به کرونا یا سندروم شدید تنفسی بستری شده در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) این شهرستان به دلیل آنچه که آن را ممنوعیت مصاحبه و ارائه متمرکز آن ازسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ذکر نمود، خودداری کرد.

با این حال دیروز (یکشنبه ۱۱ اسفند)، سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس درجلسه شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان گفت که از ۲۹ بهمن تا ۱۰ اسفند در مجموع ۳۶ بیمار مشکوک به کرونا یا سندروم شدید تنفسی از شهرستان های شرق استان گلستان در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس بستری شدند که ۹ نفر آنها بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.

دکتر عبدالرحیم پالیده گفته بود که از تمامی بیماران بستری شده در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) آزمایش گرفته شده و نمونه آن به تهران ارسال شده اما هنوز جواب نهایی آن از حیث مثبت یا منفی بودن ابتلا به ویروس کرونا نیامده است.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان گلستان در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه درشرق این استان سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.