محمدرضا عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در سال زراعی جاری برای کشت کلزا در 80 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان برنامه ریزی شده است.
به گفته وی، تاکنون 123 تن بذر کلزا میان کشاورزان طرف قرارداد در استان توزیع و مشکلی از بابت تهیه و توزیع بذر این دانه روغنی وجود ندارد.
او افزود: به ازای هر هکتار کشت کلزا حداکثر چهار کیلوگرم بذر در اختیار کشاورز قرار می گیرد، اما استاندارد آن یک کیلو و 800گرم تا 2 کیلوگرم است.
وی اضافه کرد: کشاورزان گلستانی برای کشت کلزا به این تجربه دست یافته اند که با پاشیدن بذر زیاد در زمین رقابت بوته ها ضعیف، دانه بوته کمتر و رطوبت و آفت افزایش می یابد.
به گفته عباسی، کشت کلزا به منظور رعایت تناوب زراعی (دانه روغنی و غلات) صورت می گیرد و باید هر سه الی چهار سال، یک نوبت این دانه روغنی در زمین کشت شود.
به گزارش ایرنا هنوز کشت امسال کلزا در گلستان آغاز نشده و این محصول در مرحله بستن قرارداد کشت کلزا بین کشاورزان و جهاد کشاورزی است.
طبق گزارش علی موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان به ایرنا، تاکنون در سطح بیش از 70 هزار هکتار قرارداد کشت کلزا با جهادکشاورزی استان بسته شده است.
به گفته وی، کشت کلزا بیشتر در زمین های دشت و کوهستانی گلستان صورت می گیرد که بهترین زمان آغاز آن در صورت مساعد بودن شرایط جوی نیمه دوم مهر تا اواخر آبان است.
سال زراعی گذشته کشاورزان گلستان 57 هزار هکتار کلزا کشت کردند که از این سطح 112 هزار و 500 تن محصول برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروختند.
به گزارش ایرنا توسعه کشت و برداشت کلزا ضمن کمک به تامین روغن خوراکی موردنیاز کشور و بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را کاهش می دهد.
گلستان با 650 هزار هکتار زمین کشاورزی در تولید دانه روغنی کلزا طی دو سال مستمر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.
محصول اول این استان غلات و بویژه گندم است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.