کهگیلویه و بویراحمد دومین استان پربارش کشور پس از گیلان و سرزمین چشمه‌ها و آب‌های جاری است اما این دیار پر آب از سرمایه‌اش محروم است تا این روزها در سیاهی زمستان، بحران بی‌آبی به پای دنا هم برسد و شهرها و روستاها در این منطقه را فرا گیرد.
کارشناسان معتقدند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییرات آب‌وهوایی در آینده زمین را با چالش کم آبی مواجه خواهد کرد به طوری که آب اصلی‌ترین موضوع کشمکش کشورهای جهان خواهد بود.
شهرستان دنا که در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر 1821 کیلومتر مربع است، این شهرستان به دلیل واقع شدن در دامنه دنا، بلندترین کوه زاگرس نام دنا را بر خود گرفته است.
شهرستان دنا را به وجود چشمه سارهای فراوان از چشمه میشی و بشو و رودخانه‌های خروشان خرسان و پل کلو و باغستان‌های انگور، سیب و گردو و شالیزارهای برنج برای همه شناخته شده بوده و همین ظریفت هاست که دنا را به یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری جنوب تبدیل کرده است.
باید گفت، خشکسالی گرمسیر و سردسیر و دشت و کوه نمی‌شناسد و هر روز بر تشنگی و بی آبی دنا و حتی فرو نشست آب‌های زیر زمینی آن افزوده می‌شود.
بر اساس آمار هواشناسی کاهش 20 تا 25 درصد باران و بارش‌های کمتر از نرمال در کهگیلویه و بویراحمد و دشت‌هایش باعث شده تا شهر سی سخت این شهر که روزی بارش برف تا چندین متر در آن می‌رسید امروز از این نعمت بی بهره باشد و خشک سالی دامن دنا و روستاهای این شهرستان از سادات محمودی تا پاتاوه را تهدید کند.
یکی از روستاهایی که امروز در دامن دنا بی آبی و خشک‌سالی آن را بیشتر از گذشته تهدید می‌کند روستای مازه کز از توابع شهرستان دنا بوده که همچنان غبار محرومیت را بر دوش خود می‌کشد و به دلیل فرو نشست آب‌های زیر زمینی و خشک شدن چشمه‌های دائمی خود از داشتن آب سالم بی‌بهره است.
‫خشک شدن چشمه آبسردو‎
برخی از اهالی این روستا از نبود آب شرب نگران‌اند و خواستار ورود مسئولان برای از بین بردن این مشکل هستند.
به گفته اهالی این روستا، امروز حتی آب شرب و حتی آب برای شست‌وشو برای این اهالی وجود ندارند و بیشتر دام‌های انها در خطر نابودی هستند.

سایه شوم خشکسالی بر سر روستاهای دنا
فرماندار دنا به خشکسالی و کم بارشی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: چند سالی است که خشکسالی مشکلات عدیده‌ای در بخش آب آشامیدنی و آب کشاورزی ایجاد کرده است.
عباس بهشتی رو با بیان اینکه در بسیاری از روستاهایی که آب آنها از طریق چشمه تأمین می‌شود، با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، گفت: هم‌اکنون چشمه‌های سه روستا در این شهرستان به‌طور کامل خشک شده‌اند و روزانه با تانکر سیار به آنها آبرسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه چشمه‌های 17 روستا نیز دچار افت شدید شده و این روستاها با کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه هستند، تصریح کرد: برخی روستاها همچون کریک، دشت رز و دارشاهی هم با کمبود آب برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی در آینده مواجه خواهند شد.
مدیر آب و فاضلاب روستایی دنا به خشک شدن چشمه‌های تأمین کننده آب برای مردم این روستا اشاره کرد و گفت: در سال جاری به دلیل کم بارشی، آب برخی روستاها به‌شدت کم شده و برخی از آن‌ها حتی خشک شده‌اند.
کریمی با بیان اینکه برای این روستاها در هفته سه تانکر آبرسانی آب آشامیدنی اعزام می‌شود، بیان کرد: راهی جز صرفه جویی در مصرف آب نداریم و روستاییان باید با مدیریت و مصرف بهینه آب از این شرایط عبور کنند.
بر اساس این گزارش در سال‌هایی که خشکسالی در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی رخ نشان می‌دهد و به جنگ آب و آبادی آمده، مسئولین باید برای استفاده از آبهای جاری استان چاره‌ای بیندیشند تا مردمان این دیار از کم آبی رنج نبرند.
دریافت کننده: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.