به گزارش ایرنا،  این روزها شوق استقبال از پاییز با جنب و جوش دانش آموزان در بازارها دوچندان شده و بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را برای خریدهای مدرسه آماده کردند و کمتر والدینی پیدا می شود که به فکر نو کردن فرزند دانش آموزش خود نباشد.

اما در این میان، برخی کودکان به‌جای آماده شدن برای سالی جدید مجبور به کار کردن در خیابان ها هستند.

کودکان کار گچسارانی این روزها تماشاچی خریدهای  هم سن و سال های خود هستند و برخی مواقع با حسرت رویا پردازی می کنند.

در شهر گچساران کودکانی هستند که آرزو دارند بوی لباس نو، دفتر و مداد پاک کن نو را با  بوی مهر لمس کنند نه با کیف و کفش های کهنه به دیدار مهر بروند.

علی یکی از این کودکان است و در حالی که یک دستگاه ترازوی کوچک در دست دارد با حسرت در پشت ویترین مغازه ای به کیف و کفش و نوشت افزارهای رنگارنگی که از پشت ویترین ها چشم ها را مجذوب خود می کند می نگرد.

علی  از بازگشایی مدارس راضی نیست و می‌گوید: برای مخارج زندگی‌ خانواده لازم است تابستان‌ها درآمد داشته باشم و در مهر ماه به دلیل بازگشایی مدارس درآمدم کمتر می شود.

این کودک کار با نگاه مهربانش که یک دنیا حرف دارد و می‌گوید: ۱۲ سال سن دارم و  به خاطر مشکلات مالی خانواده در تابستان ها مجبور به کار کردن هستم.

در این میان علاوه بر کودکان کار پدر و مادرانی  هستند که برخلاف برخی افراد بوی مهر برای آنها شادی و تنوع بوده موجب سرافکندگی و شرمندگی در برابر فرزندانشان شده است.

لیلا یکی دیگر از کودکان کار، که شهریور و مهر ماه را ماهی ناخوشایند برای خود و خانواده اش می داند می گوید:  در این ماه برای خرید لباس ها و لوازم مدرسه هر روز جنگ و جدل در منزلمان است.  

وی بجای خرید برای مدرسه در کنار پدر خود با پهن کردن بساط دست فروشی نوشت افزار، چشم به راه مردم برای خرید همسن و سال های خود است.

سخاوت دل نیکوکاران در این روز بشدت نیاز می شود تا با گرفتن دست نیازمندان آنها را در شادی این روزها شریک کنند.

صدها دانش آموز نیازمند این روزها در گوشه گوشه این شهرستان چشم به راه مهر و مهربانی انسانهایی هستند.

** ۲۱ دانش آموز کار در گچساران شناسایی شد

رئیس بهزیستی گچساران گفت: هم اکنون ۲۱ کودک کار در شهرستان گچساران از سوی تیم اورژانس اجتماعی بهزیستی این شهرستان شناسایی شده که تمام آنها دانش آموز هستند.

مهران کشاورز با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵ کودک خیابانی و کار  در گچساران و شناسایی شده‌اند، بیان کرد: وجود کودکان کار در شهرستان به علت مشکلات فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است.

 وی افزود: بیشتر کودکان کار پدران بیکار، معتاد، فرزند طلاق و پدران آنها  فوت شده و یا از نظر معیشتی خانواده‌ها در مضیقه هستند.

کشاورز بیان کرد: از این تعداد کودکان کار ۹ دختر و۱۲ پسر کودک کار هستند.

وی گفت: ۶۷۰ دانش آموز زیر پوشش این نهاد حمایتی هم اکنون چشم انتظار کمک خیرین هستند.

** دانش آموزان مددجوی کمیته امداد کمک گچساران هزینه تحصیلی دریافت می کنند

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) گچساران در این خصوص گفت: ۳۶۰ دانش آموزان مددجوی زیر پوشش این نهاد حمایتی هستند که کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند.

محمد خادمی افزود: این کمک هزینه ها برای خرید پوشاک، کتب درسی و لوازم التحریر به ۳۶۰ دانش آموز زیر پوشش این نهاد حمایتی پرداخت می شود.  

وی ادامه داد: تاکنون به نیمی از دانش آموز زیر پوشش این نهاد حمایتی نوشت افزار جمع آوری شده از سوی نیکوکاران پرداخت شد.

 خادمی اظهار داشت: سرانه هر دانش آموز ۲ میلیون ریال کمک هزینه از سوی کمیته امداد در سال تحصیلی جدید  تامین خواهد شد.  

وی افزود: پارسال میزان سرانه اعطایی کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان ۲ میلیون ریال بود.

اگرچه کمیته امداد از دانش آموزان مددجوی زیر پوشش حمایت می کند ولی شمار زیادی از دانش آموزان نیازمند در مناطق مختلف شهرستان مددجوی هیچ نهاد حمایتی نبوده و چشم براه کمک افراد خیر و نیکوکار هستند.

*** برگزاری جشن عاطفه ها با هدف جلب کمک برای دانش آموزان نیازمند مددجو و غیر مددجو

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: علاوه بر این جشن عاطفه ها نیز با هدف حمایت و کمک به دانش آموزان نیازمند شهرستان نیز نیمه اول مهرماه برگزار و کمکهای جمع آوری شده بین دانش آموزان مددجو و غیر مددجو توزیع می شود.

وی گفت: همه ساله در این ایام با برگزاری جشن عاطفه ها کمکهای مردمی را برای دانش آموزان نیازمند جمع آوری و با مشارکت مدارس در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

خادمی ادامه داد: در روز ۱۰ مهر امسال  پایگاه های این نهاد در مناطق مختلف شهرستان برپا و کمکهای نقدی و غیر نقدی عموم مردم برای دانش آموزان نیازمندان جمع آوری می شود.

به گفته مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) گچساران، این جشن همه ساله به مناسبت بازگشایی مدارس و با هدف جمع اوری کمک به دانش آموزان نیازمند همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۲۰۸۲/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.