به گزارش ایرنا، هرچند اقدام به برگزاری این گونه نشست های هم اندیشی با تاخیر و حتی به گفته برخی کارشناسان نوش دارو پس از مرگ سهراب قلمداد می شود اما باید این مهم را به فال نیک گرفت و فرصت پیش آمده را سرآغاز فصل جدیدی از ارتباطات دوسویه و هدفمند مسئولان امر برای حل یکی از جدی ترین بحران های موجود در کشور و این استان دانست.
نشست هم اندیشی مسئولان شرکت آب منطقه ای با رسانه ها امروز یکشنبه در قالب موضوعات مهمی از جمله مدیریت مصرف منابع آب ، بررسی جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگ‌ رسانی مطلوب در حوزه آب و همچنین ارایه راهکارهای اصولی برای کاهش معضل کم آبی در این استان برگزار شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: برای کاهش بروز اثرات خشکسالی و بحران جدی آب در وهله نخست نیازمند فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و ورود جدی رسانه ها، نخبگان و سایرگروه های مردمی موثر در راستای جهت دهی مثبت افکار عمومی به سمت اصلاح فرهنگ مصرف بهینه آب هستیم.
رسول فرهادی با اشاره به برنامه های مدون شرکت آب منطقه ای استان و اهتمام جدی دولت و مجموعه وزارت نیرو به ویژه در زمینه طرح های توسعه ای و حفاظت از منابع آبی ،گفت: بررسی ها حاکی از موفقیت آمیز بودن طرح های فرهنگ سازی به ویژه طرح همیار مدرسه برای مصرف بهینه آب بوده است.
وی بیان کرد: طرح های فرهنگ سازی مصرف بهینه آب با همکاری و محوریت شرکت آب و فاضلاب شهری استان تا حد قابل ملاحظه ای در نهادینه سازی و همچنین اهمیت ضرورت صرفه جویی در مصرف آب با روش های ساده و از طریق بازی و سرگرمی به کودکان خردسال و دانش آموزان دوره ابتدایی همیار آب استان نقش اساسی داشته است.
فرهادی یادآور شد: همچنین در راستای اصلاح الگو و ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر توزیع مستمر شیرهای کاهنده بین زنان خانه دار مناطق شهری کهگیلویه وبویراحمد آموزش های لازم نیز به آنان ارائه شده است.
وی به موضوع تفکیک آب پارک ها و فضای سبز و نیز کارواش ها در سطح استان و شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: یکی از موارد پرمصرف آب همین حوزهای مربوط به مدیریت شهری بستگی دارد که اقدام ها و تدابیر لازم در این راستا با همکاری شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها انجام شده است.
وی تصریح کرد: شهر یاسوج یکی از شهرهای پرمصرف در زمینه کارواش و فضای سبز است که تاکید استاندار و سایر متولیان امر و دستگاه های نظارتی بر تفکیک آب شرب این حوزه ها استوار است.
فرهادی ادامه داد: قرار است در یک بازه زمانی 6 ماهه موضوع تفکیک آب شرب از فضای سبز و کارواش های موجود در شهر یاسوج انجام شود.
وی همچنین بروز خشکسالی های پیاپی در بیش از یک دهه گذشته را مهمترین عامل در بحران کم آبی در استان دانست و گفت: در شهر سی سخت که چاه تامین آب وجود ندارد و از پرآب ترین مناطق استان نیز محسوب می شود آب برخی از چشمه های آن خشک شده و چشمه میشی نیز در آستانه کم آبی شدید قرار گرفته که بر همین اساس نمی توان مشکلات آبی را تنها منحصر به مباحث چاه های آب دانست و نقش کم بارشی در این راستا نیز قابل مشهود است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بر هدف گذاری اصلاح الگوی مصرف، بهبود راندمان حوزه آب، تغییر نگاه در بکارگیری ظرفیت های آبی و توسعه زیرساختی و فرهنگی در حوزه آب تاکید کرد.
فرهادی افزود: بر اساس هدف گذاری و برنامه راهبردی شرکت آب منطقه ای با همکاری مدیران شرکت های آبفای شهری و روستایی استان ظرف پنج تا 10 سال آینده اقدامات اصولی و مناسب در حوزه آبی کهگیلویه وبویراحمد در حال تدوین نهایی برای جلوگیری از بروز بحران خشکسالی و کم آبی در استان است.
وی ادامه داد: با وجود تاکید دولت و مصوبه هیات وزیران مبنی بر جلوگیری از کشت های پرمصرف آب همچون برنج اما به دلیل همراهی نکردن برخی نهادها و البته احتمال بروز تنش و امنیتی شدن مساله، این مهم به خوبی در سطح استان از جمله در حاشیه رودخانه بشار عملیاتی نشد که تا حدود زیادی آثار و نتایج زیانبار آن بر مسایل زیست محیطی ، خشک شدن و نابودی این رودخانه پرآب نمایان است.
وی ابراز داشت: البته در برخی مناطق از جمله چیتاب یکی از مناطقی که بیشترین کشت برنج را داشت به میزان حدود 70 درصد در سال زراعی جاری کاهش یافته است.
فرهادی بر ضرورت حفاظت و اجرای طرح های توسعه ای برای نگه داشت تاسیسات منابع آبی نیز تاکید کرد و گفت: استفاده از روش های نوین آبیاری در حوزه کشاورزی، اجرای کشت های حفاظتی و نیمه حفاظتی، بهره برداری از سدهای موجود استان از جمله سد تنگ سرخ و طرح های حفاظتی و کنترلی در حوزه منابع آبی از جمله سیاست ها و راهبردهای شرکت آب منطقه ای استان برای غلبه بر چالش کم آبی است.
وی با اشاره به وضعیت احداث سد پراشکفت بویراحمد نیز گفت: مطالعات این سد انجام شده و در صورت قابل توجیه فنی و اقتصادی بودن در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر فرهنگ سازی در حوزه مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف آب در استان، نقش رسانه ها به عنوان ابزاری در جهت دهی افکار عمومی جامعه در تحقق این مهم غیرقابل انکار است.

** تنش آبی در چهار شهر
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد نیز پیشتر گفته بود که چهار شهر این استان شامل یاسوج، مادوان، دیشموک و باشت دارای تنش آبی شدید هستند.
علی لدنی نژاد اظهار داشت: همچنین یکی از عوامل جدی در بروز بحران کم آبی علاوه بر خشکسالی و کاهش نزولات جوی موضوع مدیریت مصرف آب و استفاده های غیرمجاز از این نعمت الهی است.
وی تصریح کرد: ظرف چهار سال گذشته تاکنون 20 هزار و 500 مورد تخلف در حوزه فاضلاب و آب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و جمع آوری شده است.
لدنی نژاد یادآور شد: این اقدام یک حرکت ارزنده در راستای مقابله جدی با مشترکان قانون شکن در کهگیلویه و بویراحمد بوده و در آینده نیز با جدیت ادامه می یابد.

** آبرسانی با تانکر سیار به 190 روستای کهگیلویه وبویراحمد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد نیز در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا در ماه جاری گفته بود: 190روستا از مجموع یکهزار و 642 روستای دارای سکنه در این استان با تانکر سیار آبرسانی می شوند.
از مجموع یکهزار و 643 روستای دارای سکنه در کهگیلویه وبویراحمد 720 روستا بالای 20 و مابقی زیر 20 خانوار جمعیت دارند.
فیض الله پاسره اظهار داشت: این تعداد روستا فاقد تاسیسات آبرسانی هستند و تنها 6روستای آن بالای 20 خانوارجمعیت دارند.
وی تاکید کرد: هم اینک حدود 120 طرح آبرسانی روستایی در مناطق مختلف استان با اعتباری افزون بر یک هزار و 400میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.
پاسره افزود: 18مورد از این تعداد طرح آبرسانی با بیش از 380 میلیارد ریال اعتبار در قالب مجتمع های آبرسانی درحال اجرا و آماده راه اندازی است که محل تامین اعتبار آنها از صندوق توسعه ملی است.
پیشرفت فیزیکی این مجتمع های آبرسانی بین 20 تا بالای 90درصد اعلام شده است .
مدیرعامل آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با بهره برداری از این مجتمع های آبرسانی تا هفته دولت سال 97 ، بخش عمده مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم در مناطق روستایی استان برطرف می شود.
یک هزار و 420 روستای دارای سکنه استان کهگیلویه و بویراحمد تاسیسات آبرسانی سالم دارند.
جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بین 2 سرشماری عمومی نفوس ومسکن 90تا 95 از 47درصد به 44درصد کاهش پیدا کرده است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی ۱۳۵۱ تا ۱۳۹6 حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵میلی متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس مطالعات کارشناسان آب منطقه‌ای ،حدود ۴۵ درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع ۵۷٫۳ درصد بارش‌های مفید نیز حدود ۵۵ درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
همچنین ۴۴ درصد بارش‌های مفید معادل ۲ هزار و ۶۱۳ میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.
افزون بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان از طریق چشمه‌ها برداشت و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و مابقی آن یعنی حدود ۲ هزار و ۳۱۳ میلیون مترمکعب دیگر از طریق چشمه‌ها و قنات‌ها تخلیه می‌شود.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.