به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی صبح سه شنبه در حاشیه بازدید از زمین های کشاورزی زعفران منطقه دشتخاک شهرستان زرند در جمع خبرنگاران افزود: قبل از سال 92 تنها 160 هکتار زعفران در شهرستان زرند کشت می شد و این در حالیست که طی چهار سال گذشته این آمار به 320 هکتار رسیده که رشد چند برابری و قابل قبولی را نشان می دهد.
**راه اندازی شرکتهای تعاونی بسته بندی و فروش زعفران
استاندار کرمان گفت : برای کمک و حمایت به کشاورزان این منطقه اقدام به راه اندازی شرکت های تعاونی بسته بندی و فروش زعفران کرده ایم .
رزم حسینی افزود: دولت این شرکت های تعاونی را که در راستای طرحهای اقتصاد مقاومتی ایجاد شده را حمایت جدی خواهد کرد.
**موفقیت طرح همیاران آب در کرمان
استاندار کرمان گفت: استان کرمان متاسفانه با کمبود آب مواجه است لذا مجبوریم به سمت کشت محصولات با بازدهی فراوان با مصرف آب کم برویم که در طرح همیاران آب توجه ویژه ای به آن شده است.
رزم حسینی با اشاره به اینکه طرح همیاران آب در این استان با موفقیت همراه بوده است ، افزود: جهاد کشاورزی شمال استان نیز در این حوزه عملکرد خوبی داشته است .
به گفته استاندار ، در شهرستان زرند خرده مالکان جمع شده و زعفران را به عنوان محصولی با مصرف کم و بازدهی فراوان جایگزین کشت های گذشته با مصرف آب بالا کرده اند که حرکت بزرگی محسوب می شود.
**استفاده از روشهای آبیاری غرق آبی خیانت است
رزم حسینی با بیان اینکه استفاده از کشت غرق آبی با مصرف فراوان خیانت است اظهار کرد: نسلی بودیم که نتوانستیم آب را به خوبی مدیریت، نگهداری و حفاظت کنیم لذا باید مصرف آب کمتر را در برنامه داشته باشیم.
**راهی جز انسداد چاههای مازاد نداریم
وی گفت: مدیریت آب سیاست جدید وزارت نیرو است و در کرمان راهی جز انسداد چاه های مازاد وجود ندارد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان زرند نیز هم در این بازدید از خودکفایی پیاز زعفران در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: زعفران کشت شده در منطقه دشتخاک زرند 2 نوبت آب در سال نیاز دارد که از 18 چاه آب این منطقه تامین می شود .
علی زارعی افزود: کشت غالب این منطقه زعفران است و در حال توسعه این محصول به عنوان یک محصول با مصرف آب کم هستیم.
وی با بیان اینکه در حال راه اندازی آبیاری تحت فشار در شهرستان زرند برای کشت زعفران هستیم گفت: مجوز بسته بندی زعفران در شهرستان زرند به شرکت های تعاونی روستایی و بومی منطقه داده شده است.
استاندار کرمان به همراه رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان، فرماندار زرند و جمعی از مسئولان صبح امروز (سه شنبه) از زمین های کشاورزی و کشت زعفران در منطقه دشتخاک شهرستان زرند از توابع استان کرمان بازدید کرد و از مشکلات کشاورزان آگاه شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.