به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد در نشست هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی به اقدامات خوب انجام شده در حوزه حقوق شهروندی در این استان اشاره کرد و افزود: بازرسان هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی طی 6 ماهه ابتدای سال جاری 682 مرتبه از مراجع انتظامی و زندانهای این استان بازدید کرده اند.
وی عنوان کرد: برخی کشورهای استکباری اکنون از حقوق شهروندی و در کلان آن حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تعالیم عالیه ادیان الهی، هدف و غایت رشد، اصلاح و حفظ کرامت انسان هاست گفت: بر اساس دین مبین اسلام و شرع مقدس احترام به کرامت انسانی و جایگاه انسان به عنوان خلیفه الله یک بحث جدی است.
موحد گفت: 23 اصل از اصول قانون اساسی با عنوان حقوق ملت که برگرفته از شرع مقدس اسلام است تمام جوانب و حقوقی که می شود برای یک انسان متصور شد در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد:در سال 1383قانونی تحت عنوان 'احترام به آزادی های مشروع وحفظ حقوق شهروندی' تصویب و متعاقب آن قانون آیین دادرسی کیفری در سال 1392تصویب شده است.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد: حقوق شهروندی که در درون قوه قضائیه دنبال می شود بیشتر ناظر بر رعایت حقوق شهروندی در رسیدگی های انتظامی، قضایی و اجرای احکام است که در قانون آیین دادرسی کیفری با عنوان حقوق دفاعی متهم و یا حقوق بزه دیده به آن توجه شده است.
وی گفت: بر اساس ماده هفت قانون آیین دادرسی کیفری، قانون گذار تاکید کرده اگر حقوق شهروندی نقض شود و یا ضوابط و مقررات ناظر بر حقوق شهروندی رعایت نشود، ضمانت اجرایی ماده 570 قانون مجازات اسلامی (مجازات های درجه پنج) برای آن در نظر گرفته می شود.
وی بیان کرد: کتابچه ای با عنوان حقوق شهروندی در دستگاه قضایی از سوی دبیرخانه هیات نظارت بر حقوق شهروندی در استان کرمان تدوین شده و در اختیار قضات استان قرار گرفته که کار ارزشمندی است.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بر اصلاح وضعیت بازداشتگاه ها در این استان تاکید کرد و افزود: باید با استاندارد کردن بازداشتگاه های استان از تعطیل شدن آنها جلوگیری کرد.
ارتقای حقوق شهروندی به عنوان یکی از وعده های 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران اسلامی و با توجه به مطالبات موجود در این زمینه، طی دوره فعالیت دولت یازدهم در دستور کار قوه مجریه قرار دارد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.