گرچه استان کرمان در 2ساله آخر دولت دوازدهم جزو یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور معرفی شد ولی اقدامات ضربتی توام با برنامه های روشن کاری و مهم تر از آن انگیزه بالای مدیران جهادی این خطه در اندک زمان کوتاه در به فعلیت درآوردن شاخصه های اقتصاد مقاومتی موجب گردید که این استان به عنوان پیشران طرحهای اقتصاد مقاومتی محوریت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را بدست گیرد .
با انجام یک کار کارشناسی توام با خلاقیت لازم و با نگاه تمرکز زدایی ، استان کرمان به هشت منطقه اقتصادی تقسیم گردید و هر کدام از این مناطق که چند شهر و بخش استان را شامل می شد طی تفاهم نامه هایی به شرکتهای خوش نام و مقتدر تحت عنوان معین های اقتصادی واگذار گردید تا ضمن جامه عمل پوشاندن به شعار واقعی پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران و جایگزینی فرهنگ نگاه مجاهد اقتصادی بجای زالوصفتی سرمایه گذار زمینه های رشد و آبادانی مناطق مختلف این استان که در عین بهره مندی از مواهب طبیعی فراوان در تنگنا امرار معاش می کردند نیز فراهم شود .
به گفته استاندار کرمان بمنظور رفاه حال عموم مردم این استان و رسیدن به افق توسعه تحول گرا همه باید تلاش کنیم که نهاد اقتصادی پایدار در جای جای استان ایجاد شود .
علیرضا رزم حسینی پیرامون این نهاد پایدار اقتصادی می گوید : در نهاد پایدار اقتصادی تعدادی از کارشناسان و نخبگان نظام اداری دستورالعمل هایی را تدوین می کنند تا با تغییر مدیران روند توسعه دچار تغییر نشود و بتوان کارهای بزرگی را محقق کرد.
وی تاکید دارد که ثروت های متعدد خداوندی در استان کرمان وجود دارد و با وجود این ثروت ها، وجود محرومیت و فقر معنا ندارد و باید این ثروت ها را به فعلیت رساند.
رزم حسینی براین باور است که یکی از دلایل عقب افتادگی ما علاوه بر مسائل فرهنگی، نظام اداری دولتی است و نظام دیوان سالاری جدید پس از ورود به ایران، روز به روز گسترش یافت و روز به روز حجم کارکنان را افزایش داده و روند اعطای مجوزها را طولانی کرد.
رزم حسینی افزود: تمرکزگرایی در نظام اداری از دیگر دلایل عقب ماندگی های اقتصادی کشور است، که دولت ها همواره تلاش کردند بخشی از تمرکز گرایی را کاهش دهند که این اقدام انجام شد اما به خوبی و به طور کامل اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه وجود قوانین مزاحم زیادی در ساختار اداری کشور مانع توسعه به شمار می رود، گفت: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر شناسایی و رفع قوانین مزاحم تاکید شده است.
رزم حسینی گفت: باید ظرفیت های اقتصادی خودگردان را در نقاط مختلف شناسایی کرده و به فعلیت رساند.
وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح نظام های ناصحیح در مسیر توسعه اقتصادی نیاز به جراحی جدی داریم، عنوان کرد: در ایران 15 برابر دولت ژاپن نیروی انسانی در اداره ها مشغول به کار هستند و این در حالی است که سرانه کار در کشور ما 22 دقیقه و در ژاپن، 18 ساعت است.
وی افزود: ایجاد نهادهای نظامی خودجوش در دوران دفاع مقدس موجب رسیدن به پیروزی های بزرگی شده است و با الگوگیری از این طرح، مدیریت توسعه استان به بخش غیر دولتی واگذار شد و معین های اقتصادی بر مبنای مسئولیت های اجتماعی خود، ماموریت توسعه و پشتیبانی از آن را بر عهده گرفتند.
رزم حسینی تقویت اقتصاد خانوار روستایی و شهری را از اهداف استفاده از معین های (یاوران )اقتصادی برشمرد و گفت: توسعه زیرساخت ها در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی انجام شده اما نتوانسته ایم در حوزه اقتصادی موفق عمل کرده و ظرفیت های مردمی را به فعلیت برسانیم.
وی افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، سیاست های خردگرایانه از سوی دولت اجرایی شده است که بخشی از نتایج آن قابل مشاهده است و بخشی از نتایج آن نیز در آینده قابل مشاهده خواهد بود.
وی اجرای برجام، ایجاد آرامش سیاسی و تاکید بر وحدت را از اقدامات مهم دولت خردگرای یازدهم و دوازدهم دانست و گفت: ایران اسلامی دارای ظرفیت های بی شماری است که تاکنون بخش هایی از آنها را در حوزه های معدنی و دیگر حوزه ها مورد استفاده قرار داده ایم.
استاندار کرمان با اشاره به اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج، گفت: در این منطقه با وجود ظرفیت های فراوان و زیرساخت های متعدد، مردم به توانمندی و توسعه نرسیده بودند و در این رابطه باید سئوال می شد که چرا مردم این منطقه توسعه پیدا نکرده و گرفتارند؟.
وی افزود: دولت با بودجه و نیروی انسانی خود نمی تواند توسعه را در مناطق مختلف محقق کند و برای حل این مشکل باید مدیریت توسعه به بخش غیر دولتی واگذار شود که این موضوع در شهرستان قلعه گنج محقق شد و امروز شاهد توسعه اقتصادی در این منطقه هستیم.
وی یادآور شد: تفاهم نامه مدل شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج در سال 93 امضاء شد و بنیاد مستضعفان در این منطقه اقدامات بزرگی را رقم زده است.
وی خاطرنشان کرد: قلعه گنج که یک مهمانسرا نداشته و حتی یک کارگاه نداشته، امروز شاهد راه اندازی کارخانجات بزرگ تولیدی و نیز اقامتگاه های بومی بی نظیر است.
رزم حسینی با تاکید بر اینکه توسعه به معنای جاده کشی نیست، گفت: توسعه دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی است که به عنوان مثال این شهرستان در حالی که ناامن ترین منطقه استان کرمان بود، با اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی به امن ترین منطقه تبدیل شده است.
وی به ایجاد صندوق های خرد روستایی در قلعه گنج اشاره و بیان کرد: در حال حاضر مردم از پول یارانه های خود برای توسعه شهرستان سرمایه گذاری کرده و به سمت تولید شغل و توسعه کار تغییر رویکرد داده اند.
وی اظهار کرد: بعد از توفیقات ایجاد شده در شهرستان قلعه گنج، معین های اقتصادی مسئولیت توسعه را در نقاط مختلف بر عهده گرفته اند بطوری که اینک بالای 20معین اقتصادی در این منطقه در قالب اجرای مسئولیت های اجتماعی خود در راستای آبادانی منطقه گام های مثمر ثمری را برداشته اند.
رویکرد همه جانبه گری و به تعبیر امروزی توسعه متوازان در پیش گرفته شده در استان کرمان که هم به لحاظ نیاز سنجی مکانی و جغرافیایی و هم در عرصه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در سایه دولت تدبیر و امید زمینه ساز شکوفایی قابلیت های نهان و آشکار این استان با استفاده و بهره گیری از توان معین های اقتصادی (بخش خصوصی )فراهم کرده است .
قطعا استمرار این رویکرد توسعه ای مبتنی بر داشته های درونی که هم اکنون مدیران دستگاههای اجرایی استان را در قالب یک ید واحده گرد هم آورده با توان افزایی و هم افزایی لازم آینده درخشانی را در افق توسعه کرمان دیار کریمان ترسیم کرده و نوید می دهد .
تهیه و انتشار ک بهنام احمدی / 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.