مصطفی قطبی‌نژاد روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبارات امسال از محل بند 'ه' تبصره یک قانون بودجه اختصاص یافته است که از این میان، نزدیک به ۷ میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های اجرایی و مالیات بر ارزش افزوده و باقی مانده آن برای خرید مالچ از پالایشگاه، هزینه می‌شود.
وی با بیان اینکه ۴۳۰ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی در شمال استان کرمان قرار دارند افزود: چهار و نیم میلیون هکتار از اراضی بیابانی شمال استان را مناطق تحت تأثیر پدیده گردو غبار و طوفان‌های شن تشکیل می‌دهند.
کارشناس بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان ادامه داد: از این میزان ۵۰ هزار هکتار، مناطق مستعد برای مالچ‌پاشی با اولویت یک تا سه هستند. قطبی‌نژاد با بیان اینکه امسال یکهزار هکتار از زمین‌های منطقه نگین کویر در شهرستان فهرج با اعتبار حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مالچ‌پاشی می‌شوند تصریح کرد: این پروژه از ۱۰ آذر امسال آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اسفند به پایان برسد.
وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۵۰ هکتار دیگر از کانون‌های بحرانی در شرق استان کرمان مالچ‌پاشی شوند گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان در یکهزار هکتار از زمین‌های منطقه نگین کویر شهرستان فهرج و ۵۵۰ هکتار زمین‌های دشت عباس‌آباد سردار شهرستان ریگان اجرایی می‌شود.
مدیر پروژه مالچ پاشی شمال استان کرمان افزود: این پروژه تأمین اعتبار شده و بعد از صدور مجوزهای لازم از یک ماه دیگر آغاز به کار می‌کند.
قطبی‌نژاد با اشاره به اینکه پروژه مالچ پاشی در اصلی ترین کانون های گردو غبار در شرق استان اجرایی می‌شود گفت: هدف از اجرای این پروژه کنترل درصد زیاد گرد و غبار و طوفان‌های شن منطقه شرق استان، تثبیت شن‌های روان و مساعد کردن شرایط برای انجام کارهای بیولوژیک است.
وی به اجرای پروژه مالچ‌پاشی در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته ۸۰۰ هکتار از مناطق بیابانی منطقه نگین کویر شهرستان فهرج با اعتباری بالغ بر ۶۰۶ میلیارد تومان مالچ‌پاشی شدند که ۶۰۰ میلیارد تومان برای خرید مالچ از طریق شرکت نفت و ۶ میلیارد تومان برای اجرا، پاشش و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شد.
مدیر پروژه مالچ پاشی شمال استان کرمان با اشاره ب مالچ پاشی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های شهرستان‌های ریگان و نرماشیر در سال ۹۶ تصریح کرد: برای مالچ‌پاشی در استان از مالچ‌پاشی نفتی که در سنوات ۴۰ ساله بهره می‌بردند، استفاده شده است.
قطبی‌نژاد گفت: در حال حاضر، امکان استفاده از مالچ گیاهی به دلیل محدود بودن تولید و نبود کارآیی در عرصه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه طبق تحقیق کامل وزارت نفت مبنی بر تأثیر مالچ نفتی بر روی انسان، جانوران، گیاهان و محیط زیست، مشکلی برای هیچ گروه مشاهده نشد خاطرنشان کرد: مالچ پاشی یا خاک پوشی در انواع مختلف نفتی و گیاهی برای کنترل شن‌های روان در کانون‌های رسوب‌گذاری و برداشت ثانویه استفاده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.