روز پس از زلزله ششم دی ماه سال 82 بم بود، 10 سال داشتم، از 24 ساعت گذشته هیچ خاطره ای ندارم انگار در خلسه ( خواب و بیداری ) بودم.
چه اتفاقی افتاده است؟ خواهر و برادرانم، پدر و مادرم چه شدند؟ آخرین تصاویر در ذهنم مرور می شد و درد تمامی وجودم را فرا گرفته بود، ناگهان پیش لرزها در ساعات پیش از زلزله ویرانگر بم فکرم را مشغول کرد، حتما دوباره زلزله شده است.
سنگینی آوار مانع می شد که فریاد بزنم، دیگر پاهایم را حس نمی کردم.
انگار تمامی بلاها به یکباره بر سر من باریده بود، زمستان نیز با بی رحمی خودنمایی می کرد، هوا با باران و سرما، زمین با لرزه ها، اضطراب و دلواپسی، درد و فشار آوار، تاب تحملم را گرفته بود.
حتما نجات می یابم، مرا خواهند یافت، مردم بم مرا تنها نمی گذارند همچنان که این موارد در ذهنم مرور می شد صدایی را در نزدیکی خود احساس کردم پس به سختی فریاد زدم کمکم کنید، من زنده ام...
این را که گفتم بغضم ترکید و به خودم گفتم هیچ کس نمی داند زیر خروارها خاک مانده ام، اینجا آخر خط است.
نمی دانم دست خدا بود یا اقبال، فردی رهگذر صدای ناله هایم را شنید و فریاد زد یک نفر اینجا زنده است...
پس از ساعت ها کاوش جسمم را از زیر آوار بیرون کشیدند و زخم بم اما پس از 15 سال، همچنان بر تنم باقی مانده و من در آن زلزله و آوار پاهایم را، تمامی خانواده ام و گذشته ام را جای گذاشتم.
بم برای ما حادثه نبود، زخمی ویرانگر به وسعت تمامی زندگیمان بود، اکنون که به 25 سالگی رسیدم در کنار بیماران قطع نخاعی دردهای آن روزگار را حس می کنم.
دولت در این زمینه برای تسکین آلام زلزله زدگان زلزله زدگان بم اقدامات بسیاری انجام داده اما بنا به اذعان مردم این شهرستان بم را زود از برنامه خارج کردند زیرا بناها و اماکن عمومی متناسب با مشکلات معلولان به عنوان وارثان این زلزله توجهی نشده است.
اما هرگز برای اقدامات نیکوکارانه دیر نیست و مسئولان و خیران پس از گذشت 15 سال از زلزله بم، می توانند این شهر را به عنوان پایلوت مناسب سازی فضای شهری انتخاب کنند.
برای تسکین آلام وارثان و افراد بازمانده از بمی که تخریب شد باید مشکلات آنان را احصاء و در جهت رفع آن اقدام کرد زیرا تنها با تسلیت و اظهار همدردی هیچ مشکلی برطرف نمی شود.
شهرستان بم با 2 هزار و 709 معلول رتبه نخست را در میزان معلولیت به نسبت جمعیت استان کرمان دارد و در این زمینه شهر معلولان نام گرفته است.
پنجم دی ماه سال 82 زلزله 6.6ریشتری مهیب بم، بر اساس آمار رسمی جان بیش از 26 هزار و 271 نفر از هموطنان را گرفت و بیش از 50 هزار نفر مصدوم بر جای گذاشت.
بم که امروز آن را دارالصابرین می خوانند در فاصله 175کیلومتری شرق استان کرمان قرار دارد و غم زلزله این شهرستان همچنان پس از گذشت سال ها کشور را سیاه پوش و افراد بسیاری را به این منطقه جذب می کند.
خبرنگار ایرنا کرمان *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.