مجتبی حسینی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش باران و تگرگ در مرحله گل گیری این محصول، باعث بروز خسارت شدیدی شد و به علت نوسان قیمت در بازار، کشت خیار در سال زراعی جاری کاهش یافت.
وی ، قیمت فروش هر کیلوگرم خیار در بازار را 15 هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: با عملکرد 25 تن در هر هکتار، پیش بینی می شود در مجموع 2 هزار و 500 تن خیار از مزارع زیرکشت برداشت شود.
وی بیان کرد: محصول خیار خارج از فصل ( با پوشش پلاستیک) در سرپل ذهاب به لحاظ اقتصادی در افزایش درآمد خانوارها و اشتغالزایی منطقه تاثیر زیادی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب، همچنین از آغاز برداشت محصول چغندر قند از سطح 130 هکتار مزارع زیرکشت خبر داد و گفت: به علت زلزله هفت و سه دهم ریشتری آبان سال گذشته و تخریب تعدادی از چاه ها و کانال های آبیاری، بیش از 100 هکتار از زمین های زیرکشت این محصول از بین رفت.
وی پیش بینی کرد از هر هکتار به طور میانگین هفت تن چغندرقند برداشت شود.
حسینی پور افزود: تناوب گیاه صنعتی چغندرقند با خانواده غلات ، در کنترل آفت سوسک سیاه غلات ، بیماری پاخوره گندم و کنترل علف های هرز مشکوک به مقاومت در برابر علف کش های رایج به ویژه در مزارع گندم و جو نیز موثر است.
وی اضافه کرد که طبق قرارداد با کارخانه های قند بیستون و اسلام آبادغرب، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند سه هزار ریال است.
وی هدف از کاشت این محصول را اصلاح الگوی کشت به علت تنوع زیستی در مناطق گرمسیری استان و بهبود اقتصاد خانوارهای روستایی و اشتغالزایی فصلی عنوان کرد.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از 85 هزار تن جمعیت دارای 45 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که در این اراضی محصولات زراعی همچون انواع غلات، محصولات باغی و جالیزی مانند خیار و هندوانه کشت و تولید می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
7079/7399/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.