مرز رسمی پرویزخان به دنبال اختلاف مسئولان شمال عراق با بغداد و دولت مرکزی از 23 مهر سال جاری به حالت تعلیق درآمد و فعالیت های اقتصادی آن تعطیل شد.
تعطیلی این مرز موجی از نارضایتی در میان مردم و بازرگانان منطقه ایجاد کرد، اگرچه از منظر جمهوری اسلامی ایران مشکلی در زمینه فعالیت این گذرگاه صادراتی وجود نداشت و مسئولان بارها آمادگی خود را برای بازگشایی آن اعلام کردند اما طرف عراقی با وجود وعده های بسیار مبنی بر بازگشایی پرویزخان هر بار آن را به تاخیر می انداخت.
استاندار کرمانشاه به امید بازگشایی مرز پرویزخان پیگیری های گسترده و دامنه داری انجام داد و پس از رفت و آمدهای فراوان به مرکز و برگزاری نشست های گوناگون با وزرا و مقام های عالی کشور سرانجام سه شنبه 12 دی جاری خبر بازگشایی قطعی گذرگاه صادراتی پرویز خان را اعلام کرد.
نزدیک به هفت هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به داد و ستد و تجارت اشتغال داشتند که با تعطیلی آن و سپس بیکاری این تعداد جمعیت شوک بزرگی به مردم وارد و به خیل بیکاران استان کرمانشاه افزوده می شد.
کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک، 2 گذرگاه رسمی و پنج بازارچه مرزی در همسایگی این کشور دارد و یکی از استان های فعال در حوزه صادرات کالا به این کشور است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه و 27 هزار نفر جمعیت بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد آن 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی قرار گرفته است؛ پرویزخان با شمال عراق (اقلیم کردستان ) و خسروی با حکومت مرکزی و بخش عربی هم مرز است.
صادرات کالا و فعالیت اقتصادی با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک از گذرگاه مرزی پرویزخان انجام می شود.
پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی و مهم جمهوری اسلامی ایران است که نقش کلیدی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی به عراق از این مرز انجام می شود.
تلاش برای بازگشایی مرزی که می تواند چند هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند اقدامی در خور توجه و با اهمیت است.
بازرگانی یکی از پیشه های مردم غرب استان کرمانشاه و مرزنشینان این منطقه است که از دیرباز تاکنون به سبب همسایگی با عراق پیوندهای اقتصادی گسترده ای میان مردمان دو سوی مرز وجود داشته به همین علت از سال 86 که این مرز رسمی شد مردم انتظار دارند فعالیت های اقتصادی در پرویزخان پایدارتر و گسترده تر از گذشته باشد.
تعطیلی مرز به هر بهانه ای از سوی مسئولان عراقی در سال های گذشته آسیب های فراوانی به بازرگانان ایرانی زده و نبود سیاست ثابت در حوزه مرزی یکی از مشکلات عمده تجار غرب کشور با عراقی ها در حوزه مرزهای اقتصادی بوده است که جا دارد مسئولان جمهوری اسلامی ایران این موضوع را پیگیری و در دستور کار خود قرار دهند.
بی شک یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی و ایجاد رونق در بازارهای استان کرمانشاه، تجارت و بازرگانی است و می تواند یکی از محورهای توسعه استان نیز تلقی شود از این رو بازگشایی مرز پرویزخان و تلاش برای رفع مشکلات موجود در این زمینه به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کرمانشاه کمک شایانی خواهد کرد.
در 21 آبان امسال زلزله ای به قدرت 7.3 ریشتر غرب استان کرمانشاه را لرزاند و علاوه بر کشته شدن 620 نفر و زخمی شدن بیش از 12هزار نفر آسیب های گسترده فراوانی به بار آورد که بازگشایی مرز پرویز خان می تواند به توسعه و آبادانی مناطق زلزله زده شتاب بخشد و افرادی که شغل و کسب و کار خود را در این حادثه از دست داده اند از محل بازگشایی مرز دوباره ارتزاق کنند.
با بازگشایی پرویزخان ایجاد ردیف بودجه ای سالانه به منظور ایجاد، تقویت و توسعه زیرساخت های این مرز رسمی بسیار لازم و ضروری است زیرا که بخش زیادی از صادرات کالا به عراق از این مسیر انجام می شود.
مرزهای رسمی پرویزخان، خسروی و سومار در شهرستان های قصرشیرین و گیلانغرب به عنوان ظرفیت کلان می توانند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کرمانشاه مفید و موثر باشند بنابراین مسئولان برای تاثیرگذاری آنها باید ایجاد زیرساخت ها و توسعه امکانات را در اولویت و سرلوحه کوشش های خود قرار دهند.
بر پایه اعلام گمرکات استان کرمانشاه، در 9 ماه سپری شده سال جاری نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون دلار کالا به وزن سه میلیون و 193هزار و 136 تن از گمرکات و بازارچه های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش رشد 2 درصدی داشته است.
** خبرنگار ایرنا در مرکز کرمانشاه
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.