به گزارش خبرنگار ایرنا، ارتفاعات بازی دراز هر سال پذیرای هزاران تن از بسیجیان، رزمندگان، کاروان های راهیان نور و عاشقانی است که از سراسر کشور به این مکان مقدس می آیند تا اندکی با شهدا خلوت کنند و با آرمان های والایشان تجدید پیمانی دوباره ببندند.
بازی دراز از ارتفاعات پراهمیت و صعب‌العبور با میدان دید و تیر وسیع است که در ابتدای جنگ به دست مزدوران بعثی افتاد و رزمندگان مجاهد اسلام با فدا کردن جان پاکشان آن را از دشمن بازپس گرفتند و پرچم پرافتخار و مقدس کشورمان را بر فراز قله های آن به اهتزاز درآوردند.
اردیبهشت ماه 1360 یاد آور روزهایی است که رزمندگان با اخلاص کامل از همه هستی خود گذشتند تا افتخاری را به ارمغان آورند که هر ساله با غرور آن را یادآوری می کنیم.
عملیات بازی دراز در محور سرپل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در تاریخ 1360/2/1 به فرماندهی مشترک انجام شد.
برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش ، نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز آغاز شد و به مدت هشت روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی، یگان های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند و در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه، سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله 1150 و یکی از قله‌های 1100 ناکام ماندند.
در این عملیات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی سرانجام پس از رشادت های فراوان شهید شد.
در عملیات بازی دراز، 54 دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، 2 فروند بالگرد و 2 دستگاه ادوات مهندسی نیروهای بعث عراق منهدم و 12 دستگاه تانک و نفربر و پنج دستگاه ادوات مهندسی توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.
نیروهای بعث عراق در عملیات بازی دراز، متحمل یک هزار و 500 کشته شدند و 700 نیروی عراقی نیز توسط رزمندگان اسلام به اسارت گرفته شد.
این روزها بازی دراز آماده است تا به رسم سال‌های پیش پذیرای خیل مشتاقان وادی شهادت و ایثار باشد.

** آمادگی سرپل ذهاب برای صعود سراسری بسیجیان سراسر کشور به ارتفاعات بازی دراز
فرماندار سرپل ذهاب با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مقدمات لازم برای استقبال از کاروان های راهیان نور گفت: آیین های گرامیداشت سالروز عملیات بازی دراز فرصت مناسبی برای معرفی شهرستان در پاسداری از کیان اسلامی است.
اکبر سنجابی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازی دراز یکی از نقاط یادمانی غرب کشور است که اقشار مختلف مردم از سراسر کشور در قالب کاروان های راهیان نور هر سال از این ارتفاعات بازدید می کنند و با سیره شهدا در دوران هشت سال دفاع مقدس در این مناطق آشنا می شوند.
وی گفت: همه امکانات لازم برای برگزاری با کیفیت صعود سراسری 25 هزار نفری بسیجیان و راهیان نور از سراسر کشور به ارتفاعات بازی دراز فراهم شده است.

**هفتم اردیبهشت برگزاری یادواره شهدای بازی دراز در جوار بقعه احمد ابن اسحاق (ره)
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرپل ذهاب نیز در ادامه به تشریح برنامه های یادواره شهدای بازی دراز پرداخت و گفت: آیین گرامیداشت شهادت خلبان شهید علی اکبرشیرودی هفتم اردیبهشت ، ساعت 16:30 دقیقه عصر روز پنجشنبه با سخنرانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی و با مداحی مداحان اهل بیت (ع) در‌ یادمان این شهید والامقام در روستای زرین جوب سرپل ذهاب با حضور باشکوه کاروان‌های راهیان نور برگزار می‌شود.
سرهنگ پاسدار مسعود قنبری به خبرنگار ایرنا افزود: یادواره شهدای عملیات غرورآفرین بازی ‌دراز روز پنجشنبه 7 اردیبهشت ساعت 21 شب با سخنرانی سرلشکر پاسدار رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و مداحی حاج صادق آهنگران در جوار حرم مطهر احمد بن اسحاق (ره) و با حضور اقشار مختلف مردم و کاروان های راهیان نور سراسر کشور برگزار می شود.
وی اظهار کرد: صعود به ارتفاعات بازی‌ دراز نیز ساعت هفت صبح روز جمعه هشتم اردیبهشت آغاز می شود و سپس با برگزاری آیین ویژه‌ای در جوار شهدای گمنام یادمان بازی‌ دراز و با سخنرانی سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفان و مداحی حاج صادق آهنگران پایان می یابد.
وی ضمن اعلام آمادگی برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن بزرگداشت عملیات غرورآفرین بازی دراز، گفت: مقدمات لازم برای پذیرایی و اسکان مهمانان این همایش و زائران بازی دراز در مدارس، خوابگاه تربیت بدنی، خانه معلم، اردوگاه راه کربلا، مساجد و حسینیه های شهرستان فراهم شده است.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرپل ذهاب از تشکیل کارگروه های متعددی در قالب اسکان، ترابری و پشتیبانی، بهداشت و درمان ، اطلاع رسانی و کمیته اجرایی برای خدمات رسانی به زائران در سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز در این شهرستان خبرداد.
سرپل ذهاب با بیش از 90 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، در هشت سال دفاع مقدس 856 شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
7079/7399/3012/8066 خبرنگاران:نازنین باباخانی و سیروس صدیقی چگینی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.