تبلیغات مجازی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه که از حدود سه ماه پیش آغاز شده، در هفته اخیر به اوج خود رسیده است و صدها کانال، گروه و صفحه تبلیغاتی در شبکه های مختلف اجتماعی توسط هواداران نامزدها ایجاد شده و در حال فعالیت است.

رقابت در شبکه های اجتماعی آنقدر بالا گرفته که نامزدها و هواداران آنها برای جذب عضو (ممبر) و دنبال کننده (فالوور) دست به اقدامات جعلی و نمایشی می زنند.

جعل هوادار!

بخشی از نامزدهای انتخابات مجلس در استان به ویژه نامزدهای کمتر شناخته‌شده با خرید عضو برای گروه‌ها و کانال های تلگرامی یا دنبال کننده برای صفحات اینستاگرام در تلاشند که آمار هواداران خود را دست کم در فضای مجازی زیاد نشان دهند.

برخی از نامزدها هم با راه‌اندازی گروه‌هایی وعده داده اند که در قبال اضافه کردن عضو به این گروه ها، پول پرداخت می کنند؛ بنابرآنچه در یکی از کانال های تبلیغاتی استان منتشر شده، در ازای اضافه کردن ۱۰۰ عضو یا دنبال کننده ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود البته مدیران گروه‌های تبلیغاتی به بهانه های مختلف از پرداخت مبالغ وعده داده شده، شانه خالی می کنند.

انتشار تصاویر جلسات انتخاباتی نامزدها، تهیه و انتشار کلیپ های تبلیغاتی و صوت و فیلم های سخنرانی با تاکید بر وعده های جذاب و انعکاس تصاویر چهره های مطرح ورزشی، سیاسی، اجتماعی و عکس بزرگان طوایف از مهمترین اقدامات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی است.

پیام تبلیغاتی از داخل زندان!

در میدان واقعی اما نامزدهای انتخابات همچنان بر همان مسیر سنتی تاکید دارند. بخش زیادی از انرژی نامزدهای انتخاباتی بر روی جلسات خانگی است که توسط هواداران شان برگزار می شود به طوری که تعداد جلسات نامزدهای مطرح گاهی به بیش از ۱۵ مورد در روز می رسد.

دیدار با بزرگان ایل و طوایف، معتمدان محلات و چهره های مطرح سیاسی، هنری و ورزشی از دیگر شگردهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات است به طوری که حتی پای زندانیان مطرح هم به میدان آمده است. به عنوان نمونه یکی از خوانندگان مطرح استان کرمانشاه که هم اکنون زندانی است، در حمایت از یک کاندیدای مطرح پیغام صوتی بیرون داده و هواداران این کاندیدا هم در حال پخش گسترده پیام او هستند.

شیوه‌های سنتی همچنان پابرجاست

شرکت در مجالس ترحیم و دادن شام و نهار نیز همچنان در لیست ترفندهای تبلیغاتی برخی نامزدهای انتخابات دیده می شود؛ البته برخی نامزدها هم از برگزاری مراسم های جشن و موسیقی غافل نشده اند.

گرچه صدها ستاد تبلیغاتی در فضای مجازی برپا شده اما این موضوع باعث تعطیلی ستادهای انتخاباتی سطح شهر و خودداری از نصب پوستر و بنر روی در و دیوار نشده است.

از زمان اغاز مهلت تبلیغاتی انتخاباتی در روز ۲۳ بهمن خیابان‌های اصلی شهر کرمانشاه و سایر شهرهای استان مملو از پوستر و بنر نامزدهای انتخابات شده و حتی چراغ های راهنمایی و کابل های برق هم از دسترس هواداران نامزدها در امان نمانده اند؛ هرچند باتلاش شهرداری ها خسارت به فضای شهری به گستردگی دوره های گذشته نیست.

نمونه ای از تبلیغات انتخاباتی در سطح استان کرمانشاه

پُست‌ها و دکترهای قلابی

همچنین باتوجه به اینکه نهادی برای ارزیابی سوابق و مدارک تحصیلی نامزدهای انتخابات وجود ندارد، برخی از نامزدها خود را با سوابق و عناوین  غیرواقعی معرفی می‌کنند. به عنوان نمونه در یکی از حوزه‌های شرق استان کرمانشاه، یکی از نامزدها خود را با ۲۳ پست مدیریتی و مدرک دکتری معرفی کرده در حالی که با مدرک فوق لیسانس در انتخابات ثبت نام کرده است.

هنوز هم بسیاری از نامزدهای انتخابات ترجیح می دهند مهمترین و بزرگترین جلسه انتخاباتی خود را در مساجد معروف شهر برگزار کنند. برخی دیگر هم این مراسم را به تالارها برده اند.

در این مراسم ها وعده‌های جذاب و عامه‌پسند متعددی مطرح می شود که بسیاری از آن‌ها خارج از اختیارات نمایندگان مجلس است و هیچ شاخصی هم برای سنجش تحقق آنها وجود ندارد.

هر جا شعاری خاص

اکنون بیشترین شعار نامزدهای انتخابات در مناطقی که پیروان اهل سنت و شیعیان در کنار هم زندگی می کنند(شمال و غرب استان کرمانشاه) بر محور وحدت و جلوگیری از تفرقه قومی و مذهبی متمرکز است. ساماندهی کولبران نیز یکی از شعارهای معروف نامزدهای حوزه پاوه و اورامانات است.

کاندیداهای انتخابات به فراخور حاضران هر جلسه، شعار و وعده خاصی نیز بیان می کنند مثلاً در جمع جوانان و کارگران، بیشتر شعار اشتغال پایدار سر می دهند و در اجتماع زنان از بکارگیری بانوان در پست های مدیریتی سخن می رانند.

جای خالی برنامه‌های عملیاتی

هجمه و حمله تبلیغاتی به نمایندگان فعلی و سابق مجلس نیز از دیگر شگردهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات است. آنان با انتقادات تند و تیز و سخنان شورانگیز علیه نمایندگان فعلی و سابق مجلس تلاش می‌کنند با ناکارآمد نشان دادن آنان، خود را افرادی شایسته معرفی کنند.

اما یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین معیارهای تصمیم گیری درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات داشتن برنامه های مبتنی بر قانون و قابل اجرا است؛ موضوعی که میان شعارهای کلی و وعده های جذاب نامزدها، گمشده و کمتر کاندیدایی به آنها پرداخته است.
دبیر ستاد انتخابات کرمانشاه با اعلام انصراف ۱۷ نفر از نامزدها، تعداد کاندیداهای باقی مانده در عرصه انتخابات استان را ۱۴۳ نفر اعلام کرد.

بهرام سلیمانی روز سه شنبه به ایرنا گفت: پس از مرحله نهایی تایید صلاحیت ها، جمع کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه به ۱۶۰ نفر رسید که تاکنون ۱۷ نفر از این تعداد انصراف خود را از ادامه رقابت ها اعلام کرده اند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۶ حوزه انتخابیه و هشت کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه ۹۸ برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.