به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از گذشت سه سال از آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، توافقی برای تبادل اسرا صورت گرفت و در همین رابطه ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد سال ۶۹ تشکیل شد.

این ستاد با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها به تبادل ۴۰ هزار آزاده با همین تعداد اسیر عراقی پرداخت و در همین راستا بود که در ۲۶ مرداد سال ۶۹ نخستین گروه آزادگان ایرانی در میان استقبال پرشور مردم و مسئولان از مرز خسروی وارد خاک ایران اسلامی شده و با صلابت و مقتدرانه به آغوش وطن بازگشتند.

یک روز قبل از ورود آزادگان به کشور، سراسر ایران اسلامی شور و شعف بود و جای جای استان های مختلف و به خصوص کرمانشاه آذین بندی شده و چراغانی بود و هرکس به سهم خود خانه را برای ورود این سرافرازان مقتدر آماده کرده بود.

پخش گل و شیرینی و شربت و پیچیدن بوی عود و اسپند و گلاب همه را مست کرده بود و همه منتظر آمدن کسانی بودند که سفیر آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم بودند.

۲۶ مرداد که فرا رسید قلب های همه ایران خسروی شد و نگاه های ملت به سمت نقطه صفر مرزی بود و در میان اشک ها و لبخندها و استقبال گرم مردم و مسئولان، آزادگان سرافراز آمدند تا به هجرانی چندین ساله پایان بخشند و همگان را به وصال خود خوشحال کنند.

روزی که آمدند اگر چه امام راحل نبود و اگر چه در فراق خمینی کبیر (ره) اشک های بسیار ریختند اما با اطاعت از ولی امر مسلمانان جهان برای توسعه کشور در بخش های مختلف با قدرت و استقامت ایستادند و ادامه دادند و اینک نیز در جای جای میهن اسلامی در کسوت های مختلف برای اعتلای کشورمان در تکاپو هستند.

«هاتین خوش هاتین صفا هاوردین»، «آمدید خوش آمدید صفا آوردید» آهنگ معروفی بود که در یادهای تمامی ملت ایران به یادگار ماند و این آهنگ معروف و جمله ای بود که در ۲۶ مرداد سال ۹۶ همه در مرز خسروی باهم به یکصدا می سرودند و برای قامت بلند و باصلابت آزادگانی که زیربار ظلم استکبار کمر خم نکردند، صلوات می فرستادند.

روزی که پدران و مادران همه ایران اسلامی، پدر و مادر عزیزانی شدند که با بازگشت به وطن جای خالی عزیزانشان خالی بود و دیگر چشمانی منتظر آمدنشان نبود، آری همه و همه آمده بودند تا بر قامت بلند آزادگان سرافراز درود بفرستند و بگویند که تاریخ به احترام صلابتتان برای همیشه خواهد درخشید.

امسال نیز به رسم سال های گذشته در ۲۶ مرداد در شهرستان مرزی قصرشیرین گردهم می آییم تا بار دیگر روزهای خوش بازگشت بلند قامتان آزاده را تداعی کنیم و جشن بگیریم.

 فرماندار قصرشیرین گفت: آیین تجلیل از آزادگان و سالروز ورود این اسوه های صبر و استقامت امروز (شنبه ۲۶ مرداد ماه) در بوستانشاهد این شهر برگزار می شود.

مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قرائت شعر در وصف آزادگان به زبان کردی، اجرای موسیقی خاطره انگیز هایتن خوش هاتین صفا هاوردین، برپایی ایستگاه صلواتی، برپایی نمایشگاه عکس از ورود آزادگان به کشور، اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، توزیع بسته های فرهنگی و هدایا به آزادگان از برنامه های این آیین خواهد بود.

 وی اظهار داشت: آزادگان عزت و فخر ایران اسلامی هستند و اسارات یکی از سخت ترین امتحانات الهی است و آزادگان سرافراز ایران اسلامی با عزت از این آزمایش بیرون آمدند.
تاتار گفت: در هشت سال دفاع مقدس عزت و اقتدار ایران اسلامی با همت رزمندگان رقم خورد و آزادگان عزیز ما سفیران فرهنگی کشور بودند و به دنیا درس عزت و اخلاق دادند.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که  این مرز بین المللی قدیمی ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاه با شهرهای مذهبی و زیارتی عراق همواره اهمیت به خصوصی برای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارد.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

گزارش از نازنین باباخانی 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.