به گزارش ایرنا، شهاب تجری  روز پنجشنبه در نشست خبری این کانون که با حضور مدیر عامل خانۀ مطبوعات استان و جمعی از خبرنگاران در کانون وکلای کرمانشاه برگزار شد، رسالت این کانون را فراهم کردن تمهیدات لازم برای دفاع از شهروندان به عنوان حقی بنیادی، توجه به حقوق بشر و حقوق شهروند، عدالت و حاکمیت قانون عنوان کرد و گفت: رسیدن به این اهداف نیاز به استقلال در چهار حوزۀ یادشده دارد.

وی یکی از چالش برانگیزترین مشکلات امروز کانون وکلا را حفظ استقلال نیم بندی دانست که دکتر مصدق به این کانون داده بود و تصریح کرد: در طول ۱۸ سال اخیر یک طیف فکری خاص استقلال نهادهای مدنی را نشانه گرفته اند و به دنبال حذف استقلال و یا ایجاد مانع برای این نهادها برآمده اند.

عضو هیأت مدیرۀ کانون وکلای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه رمز حمله به کانون وکلا در دوره های مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: در دوره ای حذف انحصار و ایجاد اشتغال را مطرح می کنند و در زمانی دیگر متهم کردن کانون های وکلا به حمایت از جریان های سیاسی و یا رعایت نکردن شئونات اسلامی را بهانۀ تخریب کانون قرار می دهند.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، نقش اصحاب رسانه را در نیل به دموکراسی و توسعه بی بدیل توصیف کرد و گفت: رسانه ای که استقلال نداشته باشد نمی تواند به توسعه و دموکراسی جامعه کمک کند.

تجری در تشریح استقلال ساختاری، داشتن ساختار مستقل را برای رسانه ها حیاتی دانست و گفت: نظام دهی به رسانه ها از صدور مجوز گرفته تا رسیدگی های انتظامی به تخلفات رسانه ها، باید در اختیار رسانه ها باشد و دولت فقط نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کمک های دولتی به رسانه ها نباید قلم خبرنگار را سست و رسانه را تابع حکومت کند، ادامه داد: رسانه ها در نوشتن، بیان و گفتن مطالب نباید در تنگنا باشند و محتوای خبری را رسانه ها باید معین کنند.

این حقوقدان با بیان اینکه رسانه نباید از هیچ جریان سیاسی تبعیت کند، گفت: خبرنگاران به میزانی که برای حقوق مردم تلاش می کنند باید برای حقوق خود نیز تلاش کنند.

۱۷ مرداد ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه هشت نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند.  

 شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بهانه ای شد تا شورای فرهنگ عمومی کشور ۱۷ مرداد را به نام «روز خبرنگار» نامگذاری کند.

۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.