به گزارش ایرنا، در ماه ها و روزهای اخیر بارها اتفاق افتاده که یک شایعه کوچک در زمینه بالارفتن قیمت کالایی خاص، به جرقه ای بزرگ تبدیل شده و موجب صف کشیدن های طویل در فروشگاه ها و حتی پمپ بنزین ها شده است که این تقاضای ناگهانی و گسترده نه تنها پای دلالان و منفعت جویان را باز کرده بلکه در نهایت منجر به افزایش چند برابری قیمت ها شده است.
آذوقه اندوزی، دپوکردن کالا و یا همان احتکار رهاورد طمع، حرص و باورهای غلطی است که تنها بر نابسامان شدن وضعیت اقتصادی و یا محروم شدن نیازمندان واقعی از داشتن کالایی خاص می شود.
اقدامی که از سوی برخی کارشناسان به عنوان خرید هیجانی و یا خرید به دلیل ترس و تقاضایی کاذب یاد می شود و در این بین تنها به فرصت طلبان و دلالان منفعت می رسد.

**نقش باورهای غلط در بالارفتن تقاضا
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در ادبیات اقتصادی تصمیم گیری عقلایی وجود دارد که براساس آن افراد در ذهن خود، براساس بودجه، نیازها را تقسیم بندی می کنند و براساس آن انتظارات، تصمیم می گیرند.
هدایت حاتمی افزود: انتظاری که به غلط شکل گرفته این است که فشارهای بین المللی، تحریم و یا عدم تامین برخی کالاها منجر به کمبود می شود و قیمت کالا بالا می رود از همین رو برخی افراد مصرف چند ماه را در یک هفته خریداری می کنند.
وی ادامه داد: طبیعی است که ساختار بازار ما پاسخگوی این موضوع نیست و برهمین اساس، ناهمخوانی عرضه و تقاضا بیشتر می شود از سوی دیگر تبلیغات و برخی شبکه های اجتماعی به این موضوع دامن می زنند و موجب بیشتر شدن شکاف عرضه و تقاضا می شوند و انتظارات اولیه را محقق می کنند.

**فشار حس کمبود را واقعی می کند
حاتمی افزود: انتظارات محقق شده کوچک به تدریج بزرگ می شود و مصرف کننده بر باور اشتباه خود، که همان کمبود کالا است می رسد و فشار وارد آمده حس کمبود را به واقعیت تبدیل می کند.
وی با تاکید براینکه به مرور براین دامنه افزوده می شود، اظهار داشت: از همین رو گروه هایی که تصمیم گیری آنان کم تر تحت تاثیر این موضوع بود با دیدن چنین شرایطی بازگشته و براین شکاف دامن می زنند.
حاتمی از تبلیغات، تحریم، ناکارآمدی سیستم توزیع، سوء استفاده عرضه کنندگان و از همه مهم تر احتکار و خریداری حجم بالا کالا را از دلایل عمده بالارفتن ناگهانی تقاضا یاد کرد.
این مسوول اضافه کرد: سوء استفاده برخی عرضه کنندگان برخلاف موارد شرعی، مدنیت، شهروندی و مسئولیت اجتماعی است و به دنبال سود غیرمتعارف بوده و به انبارکردن و ایجاد التهاب در بازار می پردازند، بدون اینکه به دست مصرف کننده برسد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه معتقد است، دولت در زمان جنگ شبکه توزیع کوپن، فروشگاه های کالا، مراکز شهر و روستا را داشت و اکنون هیچکدام از این موارد وجود ندارد و یا در اختیار دولت نیست و شکاف یارانه ای با بازار آزاد به دلیل اختلاف نرخ و قیمت ارز بالا شده است.

**پوشش دادن اقشار آسیب پذیر ضروری است
وی در خصوص راهکار برای وضعیت اقتصادی کنونی گفت: دولت باید اقشار مختلف از ضعیف تا متوسط از نظر کالایی یا از نظر پولی و ریالی به تناسب نیاز را پوشش دهد تا کالای مصرفی آنان تحت تاثیر قرار نگیرد.
حاتمی با بیان اینکه عمدتا کالای یارانه ای در مسیر فساد در حال پیشروی است، افزود: در اکثر مواقع برای کالاهایی همچون شکر، برنج، گوشت قرمز، مرغ، خرما و غیره شبکه های فساد و رانت تشکیل می شود، هرچند ما جز استان هایی بودیم که زودتر برای مقابله با این قضیه ورود پیدا کردیم ولی هنوز هم جای کار وجود دارد.
این مسوول ادامه داد: بخشی از التهابات و هیجانات به دلیل تبلیغات و مسائل روانی و برخی دیگر در واقعیات اقتصادی ریشه دارد و امیدواریم دولت در این زمینه تصمیم بزرگ و جدی اتخاذ کند.
حاتمی معتقد است، کمبود کالا نداریم بلکه تولید ما در کالاهای مصرفی و حتی وارداتی از سال های گذشته بیشتر است ولی اینقدر براین اوضاع از طریق بالابردن تقاضا و انبارکردن عرضه دامن می زنند تا شکاف بین تقاضا و عرضه زیاد گردد.
وی یادآور شد، دولت اگر به سمت آزادکردن این کالاها برود و اقشار آسیب پذیر را پوشش دهد موجب انگیزه بخشی به تولیدکنندگان داخلی و بهبود وضعیت اقتصادی کنونی می شود.

**خرید از روی ترس و اضطراب رفتاری نابهنجار است
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز به ایرنا گفت: براین باورم آذوقه بندی و احتکار برخی مصرف کنندگان در بخش کالاهای اساسی، خرید هیجانی نام ندارد بلکه خریدی از روی ترس و اضطراب و رفتاری نابهنجار است که از نبود کالا و یا افزایش قیمت آن در روزهای آینده ناشی می شود، این در حالی است که خرید هیجانی از روی شعف و به دلخواه صورت می گیرد.
بهرام نوابی افزود: گاهی اوقاف خرید کالایی خاص، هدفمندانه و به دنبال وضعیت نابسامان اقتصادی، اجتماعی و یا ترس از آینده رخ می دهد و فرد به آذوقه اندوزی می پردازد.
نوابی در خصوص چرایی این رفتار ادامه داد: موقعیت اجتماعی به گونه ای است که گمان می کنیم اگر کالایی امروز خریداری کنیم به دلیل تورم بهتر است تا اینکه بخواهیم خرید آن را به فردا موکول کنیم.

**استقبال از احتکار از جنس نگرانی
وی افزود: انسان بالطبع محافظه کار است و برخی به دلیل ترس و وحشتی که از آینده دارند از احتکار استقبال می کنند و تجربه نشان داده این اقدام مهارشدنی نیست.
این جامعه شناس با بیان اینکه کارگران و قشر متوسط جامعه معمولا در طول سال درآمد ثابت و افزایشی ندارند، گفت: با توجه به روند افزایش قیمت برخی کالاها، اینگونه افراد دست به آذوقه بندی می زنند تا کم تر متضرر شوند.
نوابی معتقد است، خانوارهایی که اینگونه عمل می کنند خرید آنان برای احتکار و فروش با قیمت بیشتر نیست چرا که این افراد مصرف کننده هستند و ترس از ناتوانی از خرید در آینده موجب این کار شده است.
این جامعه شناس افزود: از سویی با تحریم های ظالمانه استکبار مواجه هستیم و از سوی دیگر جامعه ما معادن، سرمایه و ظرفیت های متعددی برای اشتغالزایی دارد و باید با توجه به درنظرگرفتن این شرایط، راهکارهایی از سوی مردم و مسوولان درنظر گرفته شود.
وی با تاکید براینکه کنترل و نظارت وضعیت اقتصادی به برنامه ریزی مناسب تری نیاز دارد، افزود: همه باید در یاری رسانی سهیم باشند تا گرانی و تورم مهار شود.

**تاثیر تورم در بالارفتن تقاضا
در ادامه معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، معتقد است که نوسان قیمت روزانه در خرید هیجانی تاثیرگذار است و این افزایش قیمت از پایتخت آغاز شده است.
رامین پهلوانی، از برخورد با گرانفروشی به عنوان مهم ترین رسالت این حرفه یاد کرد و گفت: برای این منظور فاکتور خرید فروشنده بررسی می شود که سود اخذ شده از مشتری باید متناسب با قیمت فاکتور باشد.
پهلوانی افزود: 30 درصد اقلام تنظیم بازار وارد استان می شود و این اقلام در حالت خوشبینانه تنها به دست 30 تا 50 درصد مردم می رسد، آنهم در صورتی که دلال و واسطه در کار نباشد.

**وسوسه خرید بیشتر
وی افزود: در چنین شرایطی 50 درصد باقی مانده از مصرف کنندگان باید به خرید آزاد روی بیاورند که گاه به دلیل عدم ثبات قیمت، فرد وسوسه می شود تا دیر نشده خرید بیشتری انجام دهد.
پهلوانی ادامه داد: نظارت وجود دارد ولی راه تقلب هم وجود دارد و به غیر از توام شدن نظارت با سیستم راهکار دیگری برای رفع این معضل وجود ندارد.
وی به برنامه ریزی بانک مرکزی در این راستا اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال باید پرسید مگر مصرف شکر برای هر خانوار در سال چه میزان است با این وجود گاه دلالانی پیدا می شوند که از فرد می خواهند در قبال پرداخت تعدادی کارت، شکر از مصرف کننده خریداری کنند که این امر موجب بالارفتن قیمت کالا می شود، که با اجرای تصمیم بانک مرکزی، اقلام براساس اسم سرپرست خانوار توزیع می شود.
وی یادآور شد، در چنین شرایطی که قیمت شکر بالا رفته باید پرسید که چرا شکر که قوت اصلی مردم نیست در زمینه قیمت روند افزایشی داشته است.

**بازاز توزیع مرغ در کرمانشاه کنترل شده است
وی با بیان اینکه هم اکنون مدت زیادی است که گوشت دولتی تقسیم نمی کنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه مسوولان صنعت، معدن، تجارت، امور پشتیبانی دام و جهادکشاورزی کاری کرده اند تا نهاده های دامی به نرخ دولتی دست تولیدکنندگان مرغ برسد مردم دیگر مرغ منجمد را که قیمت هرکیلو از آن 10هزار و 500 تومان است را خریداری نمی کنند که نسبت به تورم ماه های اخیر اقدام بسیار مناسبی است و بازار مرغ را کنترل کرده اند.

**از فروشنده فاکتور بخواهید
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه گفت: از همه می خواهیم هرجنسی خریداری می کنند از فروشنده فاکتور بخواهند و از سوی دیگر برخی فرصت طلبان به عرضه کالای فاسد شده می پردازند و مصرف کننده به این امر دقت ندارد.
وی با تاکید براینکه درهر شرایطی باید تقوا رعایت شود، افزود: اگر بی تقوایی جایگزین تقوا و بی ارزشی جایگزین ارزش شود بی شک با مشکلات متعددی مواجه می شویم.
پهلوانی افزود: با وجود برخورد با متخلفان، فروشندگانی هستند که قابل تقدیرند و به دلیل خرید قدیم درگیر طمع نشده و اجناس خود را به قیمت قبل به فروش می رسانند.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.