به گزارش ایرنا؛ مجید یزدان پناه روز شنبه در همایش بزرگ همیار مشاور در سرپل ذهاب افزود: در دوره نوجوانی در اوج بحران‌های روحی و روانی، دانش آموزان بیشتر به سمت همسالان و هم ‌کلاسی‌های خود گرایش دارند و از آنها کمک می خواهند و با آنها دردل می‌کنند و اگر با مهارت ‌آموزی شرایطی را برای بهبود اجرای صحیح طرح همیار مشاور فراهم آوریم، آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تا حد زیادی کاهش می یابد.
او گفت: با بهر‌ه‌گیری از این طرح، می‌توانیم زمینه توانمند ساختن دانش‌آموزان را فراهم آوریم و به آنان برای مشارکت در فعالیت‌های مشاوره‌ای و کنترل رفتارهای آسیب زا کمک کنیم و در توسعه و تقویت مهارت‌‌های اجتماعی و رفتارهای سالم، گام مهمی برداریم.
وی اظهار داشت: مشاوران می توانند با تکیه بر توانایی و تخصص خود، در بازسازی روح و روان امیدهای فردای این آب و خاک که در زلزله آبان ماه 96 دلشان لرزید، نقش اساسی و عملی داشته باشند و در کاهش (PTSD) استرس و نگرانی پس از حوادث، به خصوص زلزله آبان 96 بسیار مفید و کاربردی عمل کنند، تا زمینه تعلیم و تربیت در محیطی آرام در مدارس فراهم شود.
مدیر کل آموزش و پرورش کرمانشاه در ادامه افزود: مشاوران با تخصص و با انگیزه کرمانشاهی با تکیه بر توان و دانش خود، نقشی اصلی در کاهش اضطراب دانش آموزان به‌ ویژه دانش‌آموزان زلزله زده استان دارند که امید است این دانش و تخصص در زمینه مشاوره، به دانش آموزان همیار مشاور نیز انتقال یابد.
یزدان پناه با بیان اینکه آسیب‌های روحی و روانی و رفتاری دانش‌آموزان مهم ‌ترین مسأله است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: همانطور که بزرگان ما گفته‌اند 'تزکیه مقدم بر تعلیم' است و دانش آموز وقتی در امر تحصیل موفق است که‌ در کنار وضعیت جسمی مناسب، آرامش روحی روانی داشته باشد.
وی همچنین خوش رفتاری و گوش دادن به درد دل‌های دانش آموزان را به همیار مشاوران گوشزد کرد و افزود: از نتیجه گیری‌های عجولانه و سطحی در مورد دانش آموزان پرهیز کرده و سعی شود با آنها ارتباط دوستانه و صحیح برقرار گردد.

**همیاران حلقه ارتباطی دانش‌آموزان و مشاوران
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: همیار مشاوران می‌توانند، یک فاکتور مهم در پرورش نسل امیدوار انقلاب باشند.
مسعود شکوهی با تشریح خصوصیات یک مشاور خوب، رازداری را از مهم‌ ترین ویژگی همیار مشاوران دانست و افزود: همیار مشاوران باید بتوانند با مخاطبان خود ارتباط دوستانه و نزدیک داشته باشند، به آنها خوب و با دقت گوش دهند و از نتیجه گیری های سریع بپرهیزند و بعنوان حلقه ارتباط بین مشاوران و دانش آموزان‌ نقش اجتماعی بسیار مهم و کارآمد داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه همیار مشاوران در انتقال مشکلات و حرف‌های دل دانش آموزان و چاره‌ جویی برای آن نقش اساسی دارند گفت: مشاوران مدارس با کمک همیاران خود در تربیت و پرورش نسلی کارآمد و موفق می توانند مؤثر واقع شوند، چرا که دانش آموزان بیشتر تمایل دارند با همسالان خود مشکلات خود را عنوان و برای آن راه‌ حل پیدا کنند.
او اظهار داشت: باید برنامه‌ها و راه‌کارهای جدید برای توانمندی همیار مشاوران در نظر گرفته شود و امید است با توکل به خداوند و همیاری و همکاری تمام دست اندرکاران حوزه آموزش و پرورش، شاهد توفیق و سربلندی نسل نوجوان و جوان ایران اسلامی‌مان باشیم.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 325 هزار دانش آموز دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.