نماینده موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) در استان کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این ارتباط گفت: در راستای گسترش این طرح و بهره مندی مددجویان بیشتری از خدمات آن، طرح ورزش از تابستان 1396 در شهر کرمانشاه در حال اجرا است.
پروانه خفتان افزود: طرح ورزش همگانی رایگان علاوه بر کرمانشاه در شهرهای مشهد، کاشان، شیراز، سنندج و یزد نیز اجرا می شود.
وی تصریح کرد که این برنامه اکنون تنها در شهر کرمانشاه اجرا می شود و فعلا برنامه ای برای شهرستان های استان نداریم.
وی همچنین با بیان اینکه طرح ورزش به صورت کاملا رایگان اجرا می شود و شرایط پذیرش پیچیده ای ندارد، گفت: تنها در جلسه اول بچه ها مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورتی که پیش فعالی شدید و مشکلات رفتاری حاد نداشته باشند و یا اتیسم شدید نباشند با اخذ کارت بیمه ورزشی برای شرکت در طرح پذیرفته می شوند.
وی اظهار داشت: حرکاتی که در این طرح با این افراد تمرین می شود بیشتر در راستای بالا بردن دقت و تمرکز آنها است و بیشتر مبانی ورزش مانند نرمش، کار با توپ، کار با حلقه و دیگر موارد را شامل می شود.
این کارشناس ارشد مددکاری در ادامه گفت: با پیشرفت نسبی مددجویان در انجام حرکات ورزشی، مددجویان در جلسات ورزشی در یکی از رشته های ورزشی شروع به فعالیت می‌کنند.
خفتان، توسعه قابلیت جسمانی، حرکتی و ذهنی مددجویان، ایجاد اوقات فراغت، توسعه مهارت های اجتماعی کودکان معلول ذهنی، حمایت از خانواده های مددجویان کم توان ذهنی، افزایش آگاهی والدین و ایجاد تعامل بین ایشان و ایجاد انگیزه و نشاط در خانواده و فرد معلول را از اهداف اصلی اجرای این طرح ذکر کرد.
وی اضافه کرد: افراد کم توان ذهنی آموزش پذیر پسر 25-8 سال ساکن شهر کرمانشاه می‌توانند با مراجعه به سالن مجموعه ورزشی فجر واقع در چهار راه سیلو فقط در روزهای پنج شنبه از ساعت 9 تا 10:20جهت بهره مندی از طرح اقدام کنند.
وی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این طرح را اجرای آن به صورت کاملا رایگان و تمرکز بر ورزش کم‌ توانان ذهنی و ایجاد فضای خاص این گروه با همکاری مربیان تحصیل کرده و با تجربه ذکر کرد.
وی اعلام کرد: از شروع طرح ورزش همگانی در کرمانشاه تاکنون حدود 70 نفر از این طرح بهره مند شده اند.
وی همچنین اظهار داشت: سالانه بیش از 800 مددجو از خدمات بخش اجتماعی مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) بهره مند می شوند.
نماینده موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) در استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مشکلات زیادی پیش روی ورزش افراد کم توان ذهنی وجود دارد، گفت: هماهنگی بین اعمال و رفتار این افراد به دلیل کم‌ توان ذهنی آنها کار بسیار مشکلی است و مشکلات زیادی در تعاملات اجتماعی آنها به وجود می آورد.
خفتان افزود: به همین دلیل بسیاری از سالن‌ها و مکان‌های ورزشی از پذیرفتن این افراد ممانعت می ورزند و با وجود نیاز آنها به ورزش و تحرک و اثرات مثبتی که حرکات ورزشی در سلامت روحی و جسمی و بهبود عملکرد ذهنی و حرکتی آنها خواهد داشت، شاهد کم توجهی نسبت به ورزش این افراد هستیم.
اوتصریح کرد: بنا به اظهارات و درد دل های خانواده‌های این افراد به خصوص نوجوانان و جوانان کم توان ذهنی، فرزندان آنها به دلیل کم تحرکی در معرض چاقی و ابتلا به بیماری‌ های مختلف قرار دارند و به دلیل برخی مشکلات رفتاری نمی توانند به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنند.
وی اضافه کرد: اگر هم تعداد معدودی از مکان های ورزشی اقدام به پذیرش این افراد کنند مشکلات زیادی در این بین به وجود خواهد آمد، بنابراین این افراد در صورت تمایل برای ورزش کردن، مجبور به استفاده از سانس‌ های خصوصی هستند که هزینه زیادی را به خانواده تحمیل خواهد کرد.
وی یادآور شد که اگر این امکان وجود داشته باشد که این افراد، در جمعی شبیه به خود با مربیان متخصص ورزش معلولین ذهنی فعالیت کنند، خدمت بزرگی به این خانواده ها و فرزندان آنها خواهد شد.
مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج) پس از سال ها خدمت به کودکان و بزرگسالان استثنایی اشراف کاملی به نیازهای این قشر از جامعه دارد، لذا با توجه به خلأهای موجود در سطح جامعه در زمینه ورزش معلولین ذهنی و ضرورت ایجاد امکانات برای پر کردن اوقات فراغت این افراد، پس از جلسات کارشناسی و پیگیری‌های مداوم، با وجود تمام محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، از سال 1387 اقدام به اجرای طرح ورزش همگانی برای دختران و پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر تهران نموده است.
مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) در سال 1371 در قالب مؤسسه ای غیردولتی و غیرانتفاعی تأسیس شد. راه اندازی مرکز توانبخشی – آموزشی ویژه پسران کم توان ذهنی بالای 10 سال در محله سعادت آباد تهران در سال 1371، آغاز فعالیت این مؤسسه بود. در آن زمان اقدام مؤسسه در توجه ویژه به آموزش و توانبخشی معلولین ذهنی، با وجود تعداد اندک مراکز دولتی و غیردولتی فعال در عرصه توانبخشی، در نوع خود اقدامی ارزشمند بوده است.
براساس اعلام مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه 44 مرکز توابخشی در استان دایر است که از این تعداد پنج مرکز شبانه روزی مخصوص نگهداری معلولان ذهنی و 6 مرکز مخصوص روزانه و 2 کارگاه برای کمک به اشتغال و آموزش معلولان ذهنی است.
دکتر امید قادری همچنین تعداد معلولان استان را در مجموع 32هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد معلولان ذهنی 9 هزار و 621 نفر، معلولان بینایی چهار هزار و 646 نفر، معلولان جسمی حرکتی 14 هزار و 247 نفر، معلولان روانی 2 هزار و 81 ، معلولان شنوایی 6 هزار و 246 نفر و معلولان صوت و گفتار 187 هستند.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.