به گزارش ایرنا، علی اوسط الماسی روز دوشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در سال 58 اظهار کرد: بی سوادی در سنین 10 تا 49 سال اکنون به حدود پنج و 25 دهم درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به آمار 70.6 درصدی بی سوادی مردم شهرستان بیجار قبل از انقلاب اسلامی افزود: اکنون بیش از 94درصد مردم شهرستان با سواد هستند.
به گفته وی، در سال جاری با اعلام و همکاری ادارات، مدارس و دهیاران بیش از یک هزار نفر تحت عنوان بی سواد به نهضت سواد آموزی معرفی شدند که بعد از تعیین وضعیت در سامانه سواد آموزی، دارای مدارک معتبر تحصیلی شناخته شده و با اسکن مدارک قانونی اکنون در سامانه بعنوان با سواد ثبت شده اند.
الماسی تاکید کرد: از جمعیت شهری بیجار 189 مرد و 260 زن، فاقد مدارک تحصیلی و بی سواد هستند.
وی با اشاره به سهمیه 796 نفری پوشش بی سوادان در مراحل سه گانه سواد آموزی، انتقال و تحکیم در این شهرستان یادآور شد: 96 نفر در مرحله سواد آموزی، 412 نفر در مرحله انتقال و بیش از 170 نفر نیز در مرحله تحکیم تحت پوشش هستند که در مجموع 678 نفر در سال 96 از نعمت سواد برخوردار شده اند.
رئیس اداره سوادآموزی بیجار گفت: طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، شهرستان بیجار دارای 3461 نفر بی سواد بر اساس خود اظهاری افراد است که از این تعداد، 235 نفر تاکنون مدرک تحصیلی قابل قبول دریافت کرده اند.
وی از کسب مدارک علمی در سطوح لیسانس و فوق لیسانس توسط برخی سواد آموزان تحت پوشش نهضت سواد آموزی شهرستان بیجار خبر داد و افزود: 12 نفر از سواد آموزانی که در ابتدا بی سواد بودند اکنون با کسب مدارک تحصیلی و علمی در ادارات و نهادهای دولتی استخدام و مشغول بکار هستند.
وی از پوشش کامل با سوادی در سنین 10 تا 20 سال در شهرستان بیجار خبر داد و یادآور شد: با همیاری دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستایی هیچ بازمانده ایی از تحصیل در این شهرستان وجود ندارد.
الماسی با اشاره به همکاری 110 آموزش دهنده در امر سواد آموزی اضافه کرد: نهضت سواد آموزی به سواد آموزانی که در کلاس ها شرکت کنند پس از قبولی در آزمون، هدیه ایی به ارزش یک میلیون و 360 هزار ریال و به کسانی که بصورت خودآموز اقدام به سواد آموزی کنند 6 میلیون و 800 هزار ریال اهدا می کند.
شهرستان بیجار با جمعیتی حدود 89 هزار نفر در پنچ شهر و حدود 180 روستای دارای جمعیت ثابت، حدود 11 هزار دانش آموز دارد، پوشش تحصیلی در این شهرستان حدود 98 درصد برآورد شده است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.