افزایش شایعات در فضای مجازی مبنی بر ناسالم بودن آب شرب این شهر و نگرانی مردم از این قضیه، باعث شد شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان، برای اطلاع رسانی مناسب، رفع نگرانی‌های شهروندان و آگاه سازی آنان، خبرنگاران و اصحاب رسانه را به بازدید از تصفیه خانه سنندج دعوت کند.

در سال‌های اخیر، بحث بر سر ناسالم بودن و بوی نامطبوع آب شرب سنندج در فضای مجازی و رسانه‌ها افزایش یافته و با وجود اینکه مسئولان شرکت آبفا بارها بر سلامت و کیفیت آب شرب این شهر تاکید کرده‌اند اما این موضوع همچنان مطرح می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کردستان در حاشیه  این بازدید با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌ سنندج از به روزترین امکانات و تجهیزات برخوردار است، تاکید کرد: آب شرب شهر سنندج هیچگونه آلودگی ندارد و کاملا سالم و بهداشتی است.

محمدحسین محمدی شایعات مربوط به آلودگی آب شرب سنندج را در فضای مجازی رد کرد و گفت: آب شرب این شهر به لحاظ شاخص‌های فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی به صورت مداوم توسط این شرکت، آزمایشگاه‌های مرجع و دانشگاه علوم پزشکی کردستان مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: نتایج آزمایش‌ها بیانگر مطلوب بودن همه معیارهای کیفی آب بوده و شرکت آب و فاضلاب شهری استان،  متضمن تحویل آب شرب سالم و باکیفیت به شهروندان است.

مدیرعامل آبفای شهری کردستان به تغییر طعم و بوی آب شرب سنندج در مقطع زمانی خاص اشاره کرد و گفت: مواد موجود در آب در مقطع زمانی شهریور تا آبان به دلیل آغاز بارندگی،  جابجایی لایه‌های آبی سد قشلاق و افزایش جلبک، دچار تغییر طعم و بو می‌شود.

محمدی با بیان اینکه این تغییر بو و طعم هیچ تاثیری در کیفیت و سلامت آب ندارد، افزود: شهروندان سنندجی با اطمینان از این آب استفاده کنند و هیچگونه نگرانی بابت کیفیت آن نداشته باشند.

وی به انجام روش‌های اکسیداسیون و استفاده از کربن فعال برای از بین بردن بوی نامطبوع آب اشاره کرد و یادآور شد: طعم بد آب تا ۷۰ درصد حذف می‌شود اما به طور کامل از بین نمی‌رود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کردستان اضافه کرد: امسال نسبت به سال گذشته تولید جلبک در سد قشلاق بیشتر شده اما طعم و بوی آب تقاوت چندانی نکرده است.

تصفیه خانه آب سنندج از لحاظ تجهیزات مشکلی ندارد

محمدی تاکید کرد: برخلاف شایعات پخش شده در برخی رسانه‌ها، تحریم‌ها هیچ تاثیری در نحوه تصفیه آب نگذاشته است، چرا که تمام تجهیزات پیش از این تامین شده و مشکلی این لحاظ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قطعات یدکی تجهیزات کنونی به اندازه کافی وجود دارد، اظهار داشت: برخی قطعات و مواد مصرفی نیز در داخل کشور تولید می‌شود و کمبودی در این حوزه نیز نداریم.

مدیرعامل شرکت آبفای شهری کردستان شبکه توزیع سنندج امسال تاکنون ۲ بار شستشو داده شده است، اضافه کرد: مردم مراقب باشند از آب قنات‌ها و چشمه‌ها استفاده نکنند، چرا که امکان دارد از لحاظ سلامت دچار مشکل شوند.

محمدی از شهروندان سنندجی خواست به شایعات در فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب این شهر توجه نکنند و تاکید کرد: تغییر طعم آب به دلیل آغاز بارندگی‌ در پاییز و بهار و جابجایی لایه‌های آب سد قشلاق مقطعی و طبیعی است، بنابراین مردم بدون هیچگونه نگرانی از آب شهری استفاده کنند.

دستگاه‌های نظارتی به حفظ سد قشلاق کمک کنند

مسئول تصفیه خانه آب سنندج نیز در این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی‌ باعث جابجایی لایه‌های آب سد قشلاق می‌شود و به واسطه بالا آمدن جلبک، آب شرب مقداری دچار تغییر در طعم و بو می‌شود.

آریان عاملی این روند را طبیعی و مربوط به تمام سدها عنوان کرد و افزود: مغذی شدن دریاچه سد قشلاق و فراهم شدن شرایط برای افزایش رشد جلبک‌ها، موجب تغییر در طعم آب شده است.

وی با بیان اینکه حذف کامل طعم بد آب غیرممکن است، یادآور شد: در تصفیه‌خانه سنندج با استفاده از روش‌های هوادهی، اکسیداسیون و جذب سطحی برای از بین بردن بوی آب اقدام می‌کنیم اما امکان از بین بردن آن به طور کامل وجود ندارد.

مسئول تصفیه‌خانه آب سنندج بر لزوم همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط زیست، آب منطقه‌ای، آبفار و جهاد کشاورزی برای ممانعت از ورود فضولات حیوانی، کودشیمیایی و فاضلاب روستاها به سد تاکید کرد و گفت: باید ضمن جلوگیری از رشد جلبک و مواد میکروبی، برای جوان نگه داشتن و حفظ سد قشلاق گام برداشت.

عاملی با بیان اینکه هیچگونه سم یا فلز سنگین در آب خام و تصفیه شده سنندج وجود ندارد، افزود: امسال ۲ بار ۴۵ هزار مترمکعب از مخازن تصفیه‌خانه سنندج شستشو داده شده است.

خبرنگاران در ادامه از آزمایشگاه مرکزی و مرکز کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب تصفیه خانه سنندج شامل واحدهای جذب اتمی، آزمایشگاه گازکروماتوگراف، شیمی فیزیک، بیولوژی، واحد شستشو و باکتریولوژی بازدید کردند.

تصفیه خانه شماره یک سنندج در سال ۶۱ و شماره ۲ در سال ۹۴ بهره برداری رسیده است و در حال حاضر هر کدام یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه و وارد شبکه شهری می‌کنند و دارای واحدهای کلاریفایر(زلال سازی)، فیلتراسیون، ازن‌زنی و کلرزنی هستند.

شرکت آبفای شهری کردستان در استان دارای ۳۷۴ هزار مشترک آب و در سنندج دارای ۱۵۱ هزار اشتراک است، ضمن اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از خدمات این شرکت برخوردار هستند.

سد قشلاق از نوع خاکی و سنگریزه‌ای در ۱۲ کیلومتری شمال سنندج قرار دارد و در حال حاضر حجم آن ۲۱۵ میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.