عرفان مومن پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دشت های ممنوعه استان از جمله قروه، دهگلان و چاردولی ضمن توقف روند روبه کاهش تراز آب آبخوان ها در برخی موارد شاهد افزایش تراز آب زیرزمینی نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه این مهم نشان از اقدامات خوب تعادل بخشی و کنترل برداشت آب های زیرزمینی این مناطق بوده است، افزود: بارش های مناسب سال آبی جاری نیز در این امر دخیل بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان به میزان بارش های سال آبی ۹۸-۹۷ اشاره کرد و گفت: براساس آمار دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای، در سال آبی جاری تاکنون ۶۳۳ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است که نسبت به ۴۵۷ میلیمتر مدت مشابه سال گذشته، ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مومن پور اضافه کرد: بیشترین بارندگی ثبت شده در سال آبی جاری یک هزار و ۳۵۷ میلیمتر مربوط به مریوان و کمترین آن در بیجار با ۳۴۹ میلمیتر بود، همچنین در سنندج نیز ۵۶۲ میلیمتر بارش ثبت شد.

وی به درصد پرشدگی مخازن سدهای استان اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان در سد قشلاق ۹۳ درصد، آزاد ۸۸ درصد، سنگ سیاه ۷۸ درصد، بانه ۱۰۰ درصد، چراغ ویس ۵۶ درصد، گاران ۹۹ درصد، زریبار ۹۲ درصد، زیویه ۸۹،۵، سورال ۹۹ درصد، بوکان ۷۰ درصد، گاوشان ۹۱ و سد تلوار ۹۳ درصد است.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

۷۳۵۵ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.