به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم روز یکشنبه در همایش ملی حفظ ، احیا و اصلاح گونه گیاهی کلوس در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: نبود جامع نگری در بهره برداری و مدیریت رویشگاه ها بخصوص در بکارگیری از ابزارهای سلبی و برخورد قهری با بهره برداران از دیگر عواملی است که مردم محلی را به سمت برداشت بی رویه کلوس و تخریب این گونه با ارزش و در حال انقراض سوق داده است.
وی تصریح کرد: برخی برداشت های نادرست از قانون و بخشنامه ها با کاهش تعامل بهره برداران و اداره کل منابع طبیعی در سال های گذشته سبب نابودی گونه کلوس شده است.
محمدی مقدم بر جلب مشارکت مردمی برای حفظ گونه های مرتعی تاکید کرد و افزود: در این راستا از سال 94 تاکنون اداره کل منابع طبیعی با رویکردی متفاوت از گذشته، اجرای طرح های مرتعداری، آموزش بهره برداران برای کشت کلوس، تعامل با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و شناسایی رویشگاه های تخریب شده را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: مبارزه بیولوژیکی با آفت ملخ توسط این اداره کل آغاز شده که نیازمند همکاری مراکز تحقیقاتی برای علت یابی رشد فزاینده این آفت است.
به گزارش ایرنا، دبیر علمی نخستین همایش ملی حفظ، احیا و اصلاح گونه کلوس، حفاظت از این گونه و حساس سازی جامعه در خصوص انقراض و نابودی آن و استفاده و تبادل تجربیات پژوهشگران این حوزه را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.
پژمان طهماسبی در این همایش افزود: با بررسی 150 مقاله از دانشجویان، اساتید و پژوهشگران کشور که در زمینه گونه گیاهی کلوس طی سال های گذشته چاپ و منتشر شده بود 30 مقاله به مرحله نهایی راه یافت که از این تعداد نیز سه مقاله به عنوان برگزیده معرفی شد.
طهماسبی محورهای این همایش را بوم شناسی، به نژادی و به زراعی در فرمولاسیون و کنترل، بررسی تنش های بیولوژیک و غیر بیولوژیک در کشت گیاه در حال انقراض کلوس، بیوتکنولوژی،کشت بافت، زراعت مولکولی با اهتمام بر ذخائر ژنتیکی عنوان کرد.
وی همچنین مدلسازی در زراعت، معرفی تیپ های ایده آل با افزایش اثرات فارموکلوژیک، مهندسی تولید و فناوری پس از برداشت در فرآوری و استحصال مواد موثره را از دیگر محورهای همایش ملی حفظ، احیا و اصلاح گونه کلوس برشمرد.
نخستین همایش ملی حفظ، احیا و اصلاح گونه در حال انقراض کلوس با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت فاطمه الزهرا (س)، دانشگاه شهرکرد، پارک علم و فناوری استان، جهادکشاورزی، جهاد دانشگاهی و سپاه در دانشکده کشاوررزی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
به گزارش ایرنا، از هشت هزار گونه گیاهی در کشور، یکهزار و 300 گونه متعلق به چهارمحال و بختیاری بوده که 350 گونه آن نظیر کلوس، بومادران و شنبلیله منحصر به این استان است.
کلوس از خانواده چتریان و گیاهی خود رو با خاصیت داروئی برای درمان سرماخوردگی، روماتیسم و سرطان است.
به گزارش ایرنا، وسعت رویش این گونه منحصر به فرد و در حال انقراض در چهارمحال و بختیاری زمانی تا 7 هزار هکتار در اقلیم های مختلف این استان می رسید اما اینک به دلیل بهره برداری بیش از حد و غنچه چینی کلوس پیش از بذردهی تنها به 700 هکتار در منطقه سرآقاسید و چین شهرستان کوهرنگ (90کیلومتری شهرکرد) محدود شده است.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.