محمدرضا مظاهری روز سه‌شنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد با تشریح رویداد طرح ملی «فهما» (فرهنگ و هنر مساجد ایران) افزود: این رویداد که برای نخستین بار در مساجد کشور رخ داده است، زمینه‌ای فراهم کرده تا فعالیت‌ها، اقدامات و اطلاعات هر کانونی به طور کامل جمع‌آوری و تبدیل به یک بانک اطلاعاتی شود.

وی، حضور فعال در عرصه فضای مجازی را از دیگر اهداف شکل‌گیری رویداد ملی فهما برشمرد و گفت: این رویداد فرصتی فراهم کرده تا علاوه بر پایش و رصد فعالیت کانون‌ها بتوان کانون‌های فعال را در شاخص‌های مختلف شناسایی و بدین ترتیب رقابت برای کسب عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور بین استان‌ها شکل گیرد.

مظاهری خاطر نشان کرد: در آیین اختتامیه رویداد ملی فهما ۱۸۰ کانون برتر در ۸ شاخص اصلی و ۳۴ شاخص فرعی معرفی و تجلیل می‌شوند.

مسوول هماهنگی ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری، وضعیت این استان در رقابت با سایر استان‌های کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شناسایی ۲۲ کانون رابط فهما و برگزاری جلسات متعدد تلاش شده تا بتوان در شاخص‌های مدنظر عملکرد خوبی از خود ثبت کنیم.

مظاهری، با اشاره به فعالیت ۴۳۴ کانون فرهنگی و هنری مساجد در این استان، اظهار داشت: از این تعداد ۷۰ درصد کانون‌ها در روستاها فعال شده است.

وی، همچنین تعداد اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که در سامانه بچه‌های مسجد به ثبت رسیده است را ۵۴ هزار و ۷۷۴ نفر اعلام کرد و گفت: به طور میانگین در هر کانون ۱۲۶ عضو وجود دارد.

مظاهری، موازی کاری در فعالیت‌های مسجد را از مهمترین چالش‌های این حوزه برشمرد و گفت: برخی تک‌روی‌ها بین نهادهای فعال در مسجد و کمبود اعتبارات و امکانات از دیگر این چالش‌ها که با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تقویت همکاری‌ها تلاش شده تا این چالش‌ها برطرف شود.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت استقرار ارزش‌های دینی و استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در حوزه مساجد تشکیل شده است.

چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۰ شهرستان با ۹۴۷هزار نفر جمعیت دارد و بیش از یک هزار مسجد در این استان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.