محمدعلی ترکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجا که این استان طی سالهای گذشته موفقیت های بسیاری در حوزه تولید محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه بادام کسب کرده می توان گفت کشاورزی از مزیت های نسبی این استان در تحقق رونق تولید و توسعه پایدار به شمار می رود.
وی ادامه داد: این موضوع می طلبد با تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی و هدایت سرمایه گذاری به سمت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در افزایش ارزش افزوده و بهره وری در این حوزه گامهای اساسی برداشت.
ترکی همچنین با تاکید بر حمایت از کارآفرینان حوزه های مختلف تصریح کرد: حمایت از ایده های جدید، تشویق جوانان نخبه و توانمند و اختصاص اعتبار برای تجاری سازی ایده ها می تواند در این مسیر راهگشا باشد.
این استاد دانشگاه، حذف سوداگری و واسطه گری از اقتصاد کشور را از دیگر راهکارهای تحقق شعار سال عنوان کرد و گفت: باید تا می توان واسطه گری را از اقتصاد کشور کمرنگ کرد و بجای آن از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران واقعی حمایت کرد.
ترکی، فرهنگسازی در خصوص مصرف کالای ایرانی را از دیگر راهکاری رونق تولید در کشور برشمرد و افزود: با تولید کالاهای باکیفیت در داخل از یک سو و ایجاد یک رویکرد جمعی در استفاده از کالاهای ایرانی می توان در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام موثری برداشت.
به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری سال 98 را با عنوان سال ' رونق تولید ' نامگذاری کردند.
در این استان سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این مقدار، حدود 820 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 200 هزار تن (16 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانهای اختصاص دارد.
رتبه نخست تولید بادام آبی کشور با 24 هزار تن در سال، رتبه 6 تولید قارچ خوراکی با سالانه 7 هزار تن، تولید 250 هزارتن شیر معادل 3.2 درصد شیر کشور، تولید 21 هزار و 200 تن گوشت قرمز و 27 هزار تن گوشت مرغ و تولید یک هزار و 500 تن عسل را از مهمترین ظرفیت های بخش کشاورزی استان به شمار می رود.
همچنین یک سوم تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است که در مقایسه با کشور که 20 تا 22 درصد است، نشان از ظرفیت و جایگاه خوب بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان دارد.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.