گزارش جی پلاس؛

عجیب اما واقعی؛ شانس صدرنشینی ایران بیشتر از دوم شدن!

تیم ملی فوتبال ایران در آستانه بزرگ ترین افتخار تاریخ خود قرار گرفته، یعنی صعود از مرحله گروهی جام جهانی. با این حال این صعود با اما و اگرهایی همراه است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، برد ارزشمند شاگردان کی روش برابر مراکش در دیدار نخست، امید برای صعود را زنده نگه داشته است و حالا همه چیز به روز پایانی گره خورده است. ایران - پرتغال، اسپانیا - مراکش، دیدارهای روز پایانی هستند.  در ادامه وضعیت صعود ایران را در حالات مختلف بررسی خواهیم کرد. بررسی هایی که نشان می دهد اگر بنا به صعود باشد شانس ایران برای صدرنشینی بیشتر از دوم شدن در گروه است.

* تساوی ایران برابر پرتغال

این نتیجه برای صعود کافی نیست و در صورت کسب یک امتیاز از رونالدو و هم تیمی هایش باید چشم به دیدار همزمان دوخت. جایی که اسپانیا اگر با اختلاف دو گل یا بیشتر به مراکش نبازد یک امتیاز برابر پرتغال پرپر می شود. اما اگر مراکش بی انگیزه و حذف شده دست به این کار بزرگ بزند، پرتغال و ایران به عنوان تیم های اول و دوم صعود می کنند و اسپانیا مانند دوره گذشته در مرحله گروهی حذف می شود.

* پیروزی ایران برابر پرتغال

سه امتیاز ارزشمند روز پایانی در صورتی که کسب شود، مستقل از دیدار همزمان ایران را برای نخستین بار راهی مرحله حذفی می کند. نتیجه ای که اسپانیا برابر مراکش کسب می کند، تاثیری در صعود ایران نخواهد داشت و تنها تکلیف صدرنشین را مشخص خواهد کرد. نکته جالب اینجاست که اگر ایران پرتغال را شکست دهد شانس صدرنشینی زیادی دارد و درصورت امتیاز تساوی یا شکست اسپانیا به عنوان صدرنشین صعود خواهد کرد. تنها برد اسپانیا برابر مراکش باعث 7 امتیازی شدن این تیم و دوم شدن ایران می شود.

* صدرنشینی خیلی هم خوب نیست!

هرچند در شرایطی که هنوز هیچ دیداری برگزار نشده و اصلا مشخص نیست که ایران صعود کند، پرداختن به این مساله کمی غیرمعمول به نظر برسد. اما نتایج به دست آمده در گروه دیگر نشان می دهد که صدرنشین شدن در گروه دوم خیلی هم منطقی نیست!

روسیه با تفاضل گل فوق العاده ای که به دست آورده در صورتی که در روز پایانی برابر اروگوئه بازنده نباشد صدرنشین گروه اول خواهد شد و با تیم دوم گروه ایران مصاف خواهد کرد. با توجه به مشخص شدن وضعیت گروه A پیش از دیدارهای گروه B بعید نیست که در گروه دوم دعوا بر سر صدرنشین نشدن باشد، چرا که به هر حال اروگوئه سابقه و اسم و رسم بیشتری در فوتبال نسبت به روسیه دارد!

خلاصه کلام اینکه تساوی برابر پرتغال اما و اگرهای همیشگی را به دنبال دارد و فقط در صورت شکست دو گله اسپانیا برابر مراکش باعث صعود ایران می شود. پیروزی برابر پرتغال صعود قطعی و مسجل ایران را به همراه دارد که اگر با پیروزی اسپانیا همراه شود باعث قرار گرفتن در جایگاه دوم و در غیر این صورت باعث صدرنشینی ایران در یکی از سخت ترین گروه های جام جهانی می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید