جماران

روایتی از درگذشت هوادار ملوان در فولاد شهر/ فوتبال ایران ادامه دارد اما انسانیت مُرد+ عکس و ویدیو

رفتار زشت مسئولان در هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران خاطره تلخ و دردناکی را برای فوتبال دوستان برجای گذاشت.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران؛ شبنم روحی: هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران با تلخی و سیاهی مطلق آغاز شد و در جریان دیدار سپاهان و ملوان بندرانزلی در فولادشهر هوادار ملوانی جان باخت. مرگ مرتضی خائفی یکی از هواداران قدیمی ملوان به دلیل ایست قلبی به خودی خود غم انگیز است اما شرح رفتارهایی که در حاشیه این اتفاق از سوی مسئولان برگزاری بازی رخ داد، توسط مازیار زارع همه چیز را تلخ تر کرد.

زارع بعد از پایان این مسابقه که با پیروزی یک بر صفر سپاهان همراه شده بود گفت: فکر می‌کنم تمرکز لازم را پس از اتفاقی که برای هوادارمان افتاد، از دست دادیم. از مسئولان (برگزاری مسابقه) ناراحتم. آیا فوتبال این ارزش را دارد که همه ما درگیر موضوعی باشیم که جان یک هوادار در آن لحظه به خطر افتاد و با وجود فوت این هوادار به بازی ادامه دهیم؟! به دلیل همان اتفاق صحنه پنالتی را ندیدم و در برگشت متوجه VAR شدم. در همه جای دنیا برای چنین اتفاقی بازی را متوقف یا لغو می‌کنند. متأسفانه در حین بازی به ما دروغ گفتند که هوادار زنده است.  برای خودم و کلیه مسئولان برگزاری مسابقه متأسفم که برای‌شان اصلاً مهم نبود، من که نمی‌توانم و اجازه ندارم تیمم را از بازی بیرون بیاورم. هر چه پرسیدیم به ما گفتند مشکلی ندارد و اما در انتهای بازی متوجه فوت این هوادار شدیم.

ژوزه مورایس نیز در این باره گفت: بعد از خبر تلخی که شنیدم، دیگر چیزی برای گفتن ندارم؛ هیچ مسابقه‌ای مهم‌تر از زندگی نیست و به خانواده این هوادار و باشگاه ملوان تسلیت می‌گویم.

یکی از هواداران ملوان نیز در ویدیویی که در ادامه مشاهده می کنید از تعلل مسئولان برقراری نظم برای حضور پزشکان و آمبولانس برای بررسی شرایط این هوادار و انجام اقدامات اولیه برای نجات او انتقاد کرد.

هنوز مسئولان برگزاری مسابقه هیچ توضیحی درباره این اتفاق ندادند و همه چیز روایتی است که هواداران و مازیار زارع داشتند اما آن چه که کاملا مشخص است بی اهمیتی مسئولان نسبت به این اتفاق تلخ بود. 

درگذشت مرتضی خائفی هوادار ملوان

غلامرضا امینی مدیرعامل ملوان نیز در این باره گفت: آقای مرتضی خائفی یکی از هواداران قدیمی و متعصب باشگاه بود که حتی در سن 62 سالگی برای حمایت از ملوان راهی اصفهان شده بود. متأسفانه در دقیقه 20 مسابقه بر اثر ضایعه قلبی این اتفاق تلخ اتفاق افتاد که حال و هوای شهر انزلی و حتی باشگاه سپاهان را اندوهگین کرد.

مدیر عامل ملوان در واکنش به اینکه گفته می‌شود آمبولانس برای انتقال هوادار ملوان به بیمارستان دیر رسیده است، تأکید کرد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و نیازمند جزئیات بیشتریم. به هر حال بازی زیرنظر ناظر و بقیه مسئولان امر بوده است و ما تا کسب اطلاعات بیشتر اظهارنظری در این مورد نمی‌کنیم.

ورزش سه نیز مدعی شده ملوانی ها که خائفی هوادار خود را می شناختند از دکتر تیم می‌خواهند که خودش به سمت سکوها برود. اما به گفته حاضران، رفعتی ناظر مسابقه به دکتر صیاد اجازه حضور در میان تماشاگران را نمی‌دهد و زمان زیادی طول می‌کشد تا این هوادار را به آمبولانس برسانند.

یکی از نکاتی هم که در تصویر دریافتی زیر مشخص است نبود دستگاه های پیشرفته برای احیای این هوادار بود و پزشک با ماساژ در تلاش برای احیا است!

درگذشت مرتضی خائفی هوادار ملوان

در همین زمان هم مازیار زارع اصرار به قطع مسابقه دارد که باز هم رفعتی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. موضوعی که مازیار زارع در کنفرانس مطبوعاتی خود نیز به آن اشاره کرد.

مازیار زارع

در دنیای فوتبال زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد بازی متوقف می شود و در بسیاری از بازی ها دیده شده که بازی با تاخیر 2-3 ساعته ادامه پیدا می کند اما متاسفانه این اتفاق در ایران رخ نداد و گویا برگزاری بازی بسیاری مهم تر از انسانیت بوده  است. حدود دو سال قبل بود که بازی بارسلونا و کادیس در لالیگا به خاطر ایست قلبی یک هوادار که خوشبختانه زنده ماند متوقف شد. دروازه‌بان کادیس که اولین نفر متوجه وخامت حال این تماشاگر شد  دستگاه دفیریلیتور (تنظیم کننده ضربان قلب) برای عملیات اورژانسی برای او برد. با تصمیم داور این بازی حدود یک ساعت متوقف شد و دو تیم راهی رختکن شدند و دوباره از سرگرفته شد. حتی لدسما دروازه بان کادیس هم به خاطر اقدام مهمی که انجام داد مورد تقدیر قرار گرفت. (اینجا بخوانید)

زارع مدعی شده که به آن ها گفته اند هوادار بعد از اعزام به بیمارستان مشکلی نداشته که درواقع اینگونه نبوده و آن هوادار جان خود را از دست داده است.

برای فوتبالی که نه چمن دارد؛ نه برنامه ریزی درستی دارد؛ نه خروجی خاصی دارد و سراسر حاشیه و درگیری است ناگهان برگزاری سرموعد و ادامه بازی چنان اهمیتی پیدا کرده که مسئولان ترجیح دادند واقعیت درباره مرگ یک انسان را وارونه نشان دهند و یک خاطره سیاه را در هفته چهارم لیگ برتر ثبت کنند.

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید