در گفت و گو با جماران

کارشناس بسکتبال: مربی خوب به ایران نمی آید!

مربی بسکتبال ایران گفت: در حال حاضر سوتیریس مانند هندوانه در بسته است و امیدواریم تجربه هاکان دمیر مجدداً تکرار نشود.

لینک کوتاه کپی شد

امید دادفرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی جماران، در خصوص انتخاب سوتیریس مائولوپولوس به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت : ما باید قبول کنیم مربی خوب به ایران نمی‌آید، سابقه خوب کاری یک بخش از انتخاب سرمربی است و به زبان دیگر ابتدایی ترین قسمت هر گزینشی رزومه است چه مربی ، چه بازیکن و چه حتی کارمند، نیازمند رزومه هستند اما مسئله دیگر این است آیا افرادی را که انتخاب می‌کنیم برای فعالیت به ایران می‌آیند یا نه؟ قبلا هم گفته ام اگر قرار بر جذب مربی درجه دو و سه خارجی باشد در کشور خودمان مربیان خوبی داریم و اگر دم از جوان‌گرایی می‌زنیم در بخش مربیان هم باید این اقدام را انجام بدهیم البته در مورد مربی منظور این نیست سن و سال کمی داشته باشد بلکه باید تجربه‌های جدید را وارد بسکتبال و تیم ملی کنیم.

او افزود:  سرمربی جدید با توجه به رزومه‌ای که دارد نفر دوم تیم بوده و جایی ندیدم که نفر اول تیم هم بوده باشد. کسی که می‌خواهد سکان هدایت تیمی را به عهده بگیرد شاید کاریزمای آن شخص از دانش فنی‌اش مهم تر باشد یعنی شاید دانش فنی لازم را نداشته باشد اما کاریزمای مربیگری را داشته باشد که قبلاً هم داشتیم مربی‌هایی که قهرمان لیگ شدند دانش فنی درستی نداشتند  اما کاریزمای یک مربی را داشتند. سوتیریس اکنون مانند یک هندوانه در بسته است و امیدواریم تجربه هاکان دمیر تکرار نشود هرچند که رزومه سرمربی جدید حداقل روی کاغذ بهتر از دمیر است.

شما می‌گویید باید ببینیم کسی که انتخاب می‌کنیم پیشنهاد را قبول می‌کند یا نه اما این را هم باید درنظر بگیریم بسکتبال ایران قدرت برتر آسیا بوده و ناشناخته نیست پس پتانسیل این را دارد که با یک هدایت گر خوب به دوران اوج بازگردد بنابراین چرا مربی طراز اول انتخاب نمی‌کنند؟ او در این باره تصریح کرد: همان طور که گفتید بسکتبال ایران قدرت آسیا بود و اکنون نیست؛ درحال حاضر واقعا در چند پست فوق العاده تخصصی عملا بازیکن نداریم به عنوان مثال یک گارد رأس تخصصی نداریم البته آرن داوودی را داریم که اکنون کمی سنش بالا رفته یا در پست پنج کسی را جز میثم میرزایی یا علی اکبری نداریم؛ داشته‌های بسکتبال ما خیلی زیاد اما زمان بر است که ثمره آن به بار بنشیند.

بسکتبال ایران بازیکنان مستعد زیادی دارد و نیازمند این هستیم یک مربی طراز اول داشته باشیم که البته فرصت لازم مثلا سه یا چهار ساله به او بدهیم تا نتیجه را درآینده ببینیم؛ دادفر نیا در این خصوص گفت: متأسفانه جامعه ایرانی عجول است  یعنی تحمل این که صبر داشته باشیم را نداریم و نتیجه گرا هستیم. جواد داوری بر خلاف مدیریتش در هیأت استان اصفهان که بهترین رئیس چند دهه اخیر بود در فدراسیون چنین چیزی از ایشان ندیدیم اما به نظر من به هر مربی زمان بدهیم می‌توانیم بهره برداری کنیم به شرطی که برنامه داشته باشیم؛ متاسفانه کشورهای جهان سوم برنامه محور نیستند، بلکه شخص محور هستند. من قبول دارم سوتیریس طبق رزومه مربی‌ نیست که مناسب تیم ملی ما باشد اما چاره هم نداریم و باید یک مقدار زمان بدهیم شاید بتواند خوب کار کند.

مربی اصفهانی بسکتبال ایران در ادامه تصریح کرد:  در حال حاضر بازیکن پخته و باتجربه در سطح اوشین ساهاکیان، کامرانی، داوودی و ... خیلی کم داریم. در رده بزرگسالان مدیریت مهم تر  از بحث فنی است؛ سرمربی جدید را واقعا نمی‌شناسیم و اکنون هرچه بگوییم از روی کاغذ و رزومه است؛  کمیته فنی باید پاسخگو باشد که بر اساس چه معیاری ایشان را انتخاب کرده‌اند. من مطمئن هستم مربی رده بالای اروپا با شرایطی که ما داریم پیشنهاد را قبول نمی‌کند به همین دلیل دستمان باز نیست که هرکسی را انتخاب کنیم. 

امید دادفرنیا در پایان صحبت‌های خودگفت:  ما مغرضانه نمی‌خواهیم نظر بدهیم دوستانی که با غرض ورزی صحبت می‌کنند اگر کوچک ترین سمت حتی دربانی در سالن را پیشنهاد داشته باشند به سرعت رنگ عوض می‌کنند و مدافع فدراسیون می‌شوند. ما نباید چنین شخصیت‌هایی باشیم؛ هم کار خوب و هم  انتقادات را باید بگوییم. جذب سرمربی خارجی بسیار خوب است اما باید ببینیم معیار انتخاب چه بوده است؛ ما می‌توانستیم مربی بهتری هم انتخاب کنیم البته اگر شرایط کار کردن در ایران را داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید