جی پلاس؛

ببریم یا ببازیم؟ ترسوها به بهشت نمی‌روند!

تیم ملی فوتبال ایران عصر سه شنبه در دیداری مهم باید به مصاف امارات برود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دیدار ایران و امارات که عصر سه شنبه و در چارچوب هفته پایانی دور گروهی رقابت های جام ملت های آسیا برگزار می شود، از جمیع جهات دیدار مهمی است. برای امارات اهمیت دارد چون آن ها برای قطعی کردن صعودشان به عنوان تیم دوم، دستکم به تک امتیاز این دیدار احتیاج دارند و اگر بخواهند صدرنشین گروه E باشند، چاره ای جز برد در مقابل ایران مدعی ندارند. این بازی برای ایران هم مهم خواهد بود چرا که نمایش ضعیف مقابل هنگ کنگ که انتقادهای زیادی را برانگیخت، فقط با نمایشی متفاوت مقابل امارات می تواند جبران و فراموش شود.

در این میان و با توجه به نتایجی که در سایر گروه ها برای تیم های دیگر رقم خورده، عده ای از اهالی فوتبال قاعدتا از روی دلسوزی، صحبت از این می کنند که ایران با شکستی مصلحتی مقابل امارات خود را به سمتی از جدول بیندازد که در آن خبری از کره جنوبی و ژاپن نباشد و مسیری نسبتا ساده تر تا فینال بازی ها طی شود.

همانطور که گفته شد، این افراد احتمالا از روی دلسوزی و آینده نگری حرف از باخت خودخواسته به امارات می زنند اما نباید فراموش کرد که باختن به دست خود به تیمی مثل امارات، به همان اندازه که ممکن است مصلحتی و سودانگارانه باشد، در دل خود یک تحقیر و ضعف اعتماد به نفس را هم حمل می کند. تحقیر از این جهت که ایران در کل تاریخ بازی های خود مقابل امارات، فقط یک بار و آن هم سال ها پیش و در یک بازی دوستانه به امارات باخته و حالا اگر قرار باشد به دست خود بازی را به چنین حریفی تقدیم کند، اول از همه قدرت و توان و سابقه خود را زیر سوال برده است. ضعف اعتماد به نفس هم از این جهت بروز پیدا می کند که گویی ایران برنامه خود را در کاملا در هماهنگی با رقبا چیده است. در این که برای برنامه ریزی باید به قدرت حریفان توجه کرد حرفی نیست. اما مگر آن سوی جدول مرحله حذفی مسابقات با حضور احتمالی تیم هایی نظیر استرالیا، عربستان و عراق سمت آسانی است؟ آیا ایران در تقابل احتمالی با این تیم ها در مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی هیچ چالشی نخواهد داشت؟ این ها نکاتی است که باید نسبت به آن فکر شود.

این موارد البته برای حالتی مطرح می شود که ایران خود بخواهد بازی را واگذار کند. در فوتبال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و چه بسا ایران با تمام قوا هم وارد میدان شود اما درنهایت و به شکلی طبیعی بازی را به حریف خود واگذار کند. به این حالت نمی توان خرده ای گرفت چرا که در فوتبال هر اتفاقی ممکن است بیفتد و هیچکس نمی تواند نتیجه یک بازی را به راحتی پیش‌بینی کند. ایران باید فارغ از هر نتیجه ای، مقابل امارات نمایش همیشگی و طبیعی خود را به نمایش بگذارد چرا که در غیر این صورت، شک ها و تردیدها و انتقادات نسبت به تیم ملی حتی نسبت به بازی با هنگ کنگ هم فراتر خواهد رفت و مشخص نیست که آیا این حربه نهایتا منجر به سود شود یا خیر.

دیدگاه تان را بنویسید