رسمی؛ رای دادگستری اروپا به سود سوپرلیگ و حامیان+ بیانیه یوفا و مخالفان

دادگاه دادگستری اروپا به نفع سوپرلیگ رای داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دیوان دادگستری اروپا اعلام کرد که یوفا و فیفا با ممانعت از تشکیل سوپرلیگ اروپا در سال 2021، برخلاف قوانین رقابت عمل کرده‌اند و در این پرونده محکوم شدند.

دیوان دادگستری اروپا اعلام کرد که برگزاری رقابت‌ سوپرلیگ قانونی است و نه یوفا و نه فیفا حق تنبیه باشگاهی را که به تورنمنت دیگری می‌پیوندد را ندارند. 

داستان سوپرلیگ به بهار 1400 بازمی‌گردد که در 48 ساعت کل فوتبال را به هم ریخت. 12 تیم در ابتدا برای تشکیل رقابتی به نام «سوپرلیگ» تلاش کردند که با ورود فیفا، یوفا و فشار رسانه‌ها، 9 تیم از این رقابت انصراف دادند و تنها رئال، بارسا و یوونتوس برای برگزاری این رقابت هم‌پیمان ماندند.

پرس نقش اصلی را در برگزاری این رقابت ایفا کرد و تقریبا پس از 2 سال برنامه‌ای جدید برای «سوپرلیگ» ارائه داد که با رای دادگاه دیوان دادگستری اروپا یک قدم به اجرای آن نزدیک‌تر شده است.طبق آخرین اخبار، سوپرلیگ اروپا رقابتی جایگزین برای لیگ قهرمانان اروپاست و احتمال 60 تا 80 تیم در این رقابت بازی خواهند کرد.

برند رایشارت ، مدیر اجرایی گروه سوپرلیگ اروپا در خصوص پیروزی این رقابت مقابل یوفا و فیفا اظهار داشت: حق این رقابت را بدست آورده‌‌ایم و انحصار یوفا در فوتبال تمام شده است. فوتبال آزاد است و باشگاه‌های دیگر نباید از تحریم ها بترسند و اکنون می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

 

 

بیانیه یوفا در مورد سوپرلیگ بعد از اعلام رای:

این حکم دیوان عالی به معنای تایید یا ارزش دادن به چیزی که به اصطلاح "سوپر لیگ" نامیده می شود نیست، بلکه نشان دهنده ضعف چهارچوب قوانین قدیمی یوفا است، یک ایراد فنی که قبلاً در ژوئن 2022 هم در مورد آن صحبت شده بود. اما یوفا به استحکام ساختار خود اعتماد دارد. به قوانین جدیدی که وضع خواهد کرد و به خصوص به قوانین کل اتحادیه اروپا ایمان داریم.

 

یوفا بر تعهد خود برای دفاع از منشور فوتبال اروپا مصمم است و تضمین می کند که این منشور قوانین در خدمت منافع گسترده تر جامعه است. ما به طور جمعی به همکاری های خود با تمامی نهادها، لیگ ها باشگاه ها و هواداران اتحادییه اروپا برای شکل دادن هرچه بهتر ورزش در اروپا ادامه خواهیم داد.

بیانیه فدراسیون فوتبال ایتالیا: هیچ باشگاهی به سوپرلیگ نخواهد پیوست، هر باشگاهی که در سوپرلیگ شرکت کند از سری آ محروم خواهد شد.

 

بیانیه فدراسیون فوتبال فرانسه: هر تیمی که در سوپرلیگ شرکت کند از لیگ فرانسه محروم خواهد شد.

 

 

 باشگاه اتلتیکو مادرید اسپانیا نوشت: جامعه فوتبال اروپا از سوپرلیگ اروپا حمایت نمی‌کند. آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا (به جز رئال مادرید و بارسلونا) و ... مخالف سوپرلیگ هستند. ما از حمایت از خانواده گسترده‌تر فوتبال اروپا، حفظ لیگ‌های داخلی و تضمین کسب مجوز حضور در رقابت‌های اروپایی از طریق عملکرد در زمین در هر فصل دفاع می‌کنیم.

سویا هم حضور در رقابت ها را رد کرد.

 باشگاه منچستر یونایتد نوشت: موضع ما تغییر نکرده است. ما کاملا متعهد به شرکت در مسابقات یوفا و همکاری مثبت با یوفا، لیگ برتر و سایر باشگاه‌ها هستیم.

دریسن، مدیرعامل بایرن مونیخ : چنین رقابتی نشان‌دهنده حمله به اهمیت لیگ‌های داخلی و ایستایی فوتبال اروپا است.

لیگ یک فرانسه هم به جرگه مخالفان سوپرلیگ پیوست و اعلام کرد به حمایت از یوفا ‌و تورنمنت‌هایش ادامه خواهد داد.‌

 

دیدگاه تان را بنویسید