جی پلاس

داورزنی و یک عذرخواهی دیگر/ عطای عطایی به لقایش بخشیده می شود؟

تیم ملی والیبال جوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان با رقم زدن یک ناکامی دور از انتظار به کارش در این رقابت ها پایان داد تا با کسب عنوان نهمی زنگ خطر برای این رشته به صدا در آید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ والیبالیست های جوان ایران در مسابقات قهرمانی جهان از رسیدن به جمع هشت تیم برتر بازماندن و در پایان به رده نهمی رضایت دادند. تیمی که هدایتش را بهروز عطایی مربی تیم ملی بزرگسالان ایران بر عهده داشت. در المپیک که به شکلی عجیب از گروه صعود نکردیم و حذف شدیم، پیام خداحافظی معروف را که دیدیم. دلمان خوش بود به تیم های پایه مان. نوجوانان و جوانانی که همیشه در مسابقات قهرمانی جهان مدعی سکو بودند. حالا تیمی که زمانی مدال طلا را در اختیار داشت حتی به یک چهارم نهایی هم نمی رسد. 

این که در سر دست اندرکاران فدراسیون والیبال چه می گذشته که هدایت دو تیم در دو رده سنی مختلف و با مسابقات نزدیک به هم را به یک سرمربی سپرده اند، مشخص نیست. در مملکتی که حداقل در والیبالش هیچگاه قحط الرجال نبوده چرا یک مربی باید بلافاصله پس از مسابقات قهرمانی آسیا با خستگی و فرسودگی و یا شاید حتی انگیزه ناکافی راهی مسابقات قهرمانی جوانان جهان شود و چنین ناکامی رقم بزند؟

داورزنی یکی از معدود مسئولان کشور (نه فقط در حوزه ورزش) است که عذرخواهی کردن را بلد است و ابایی از انجام آن ندارد. این خصوصیت مدیریتی البته بسیار پسندیده است اما به شرطی که نتیجه ای به دنبال داشته باشد. داورزنی از عذرخواهی صرفا بیان شفاهی آن را یاد گرفته و در عمل بعد از عذرخواهی اتفاق مثبتی نمی افتد.

والیبال دوستان البته از قهرمانی در آسیا که با شکست ژاپن و گرفتن انتقام از این تیم همراه بود، بسیار خوشحالند، اما آنها که  اندکی روحیه آینده نگری داشتند، ترجیح می دادند، تیم در آسیا نتیجه نگیرد، اما تیم جوانان که تیم ملی آینده ایران در دهه بعد خواهد بود، همانند گذشته در سطح جهانی آقایی کند و مدال بگیرد. 

نکته نگران کننده رقابت های جوانان شکست برابر تیم هایی مانند بلژیک و آرژانتین بود که اولی جزو تیم های مطرح والیبال به شمار نمی رود و دومی هم در رده های پایه هیچ گاه مدعی نبوده است. به این ترتیب اگر والیبال مسیر کنونی را ادامه دهد، نه تنها پیروزی مقابل بزرگانی مانند ایتالیا و فرانسه و روسیه و لهستان یک رویای دست نیافتنی خواهد بود، بلکه شکست مقابل تیم های درجه دو هم اتفاق عجیبی نخواهد بود.

فدراسیون والیبال نشان داده که در بحث هدایت تیم های والیبال هیچ گاه اعتدال نداشته است. یا چنان به مربیان خارجی اعتماد کرده که کار توپ جمع کنی در تمرین را هم به ایرانی ها نسپرده است و یا مانند اتفاقی که افتاد هدایت دو تیم مختلف را به یک ایرانی می سپارد.

عطایی یکی از مربیان پرتلاش والیبال ایران است که کارنامه قابل قبولی در سطح باشگاهی و حتی ملی ایران دارد، اما حضور ناموفق تیم جوانان باعث شد که قهرمانی بزرگسالان در آسیا نیز تا حد زیادی تحت الشعاع قرار گیرد و باید منتظر ماند و دید فدراسیون عطای قهرمانی آسیا را به لقای ناکامی جوانان به او می بخشد یا نه!

  • خرد ارسالی در

    درود
    اگر گوش شنوایی هست وبه گوش متولیان والیبال می‌رسد.
    اشتباهات کوچک وبزرگ متاسفانه در این چند سال بوده، اما بزرگترین‌ که حتی ی آدم عادی متوجه میشد همین مربی دو تیم حرفای در حهان به عهده یک نفر در یک ماه بازی‌ها!!!!
    خیلی ها من جمله بنده گفتند اما!!!
    حالا دیگه تمام شده اینبار خواهشا این بار درس بگیرید
    تیم ملی رو با عطایی تقویت و پشتیبانی کنید.
    ی شورای فنی خوب تشکیل بدید

    و مربیان پایه رو مجزا وحمایت کنید.

    بهامید خدا

  • جلیل راضی اردکانی ارسالی در

    با سلام و احترام به همه دیدگاها بایستی همچنان به مربیان داخلی اعتماد کنیم و سرمایه گذاری نماییم تا در آینده منتظر نتایج خوبی باشیم با تشکر

  • سامان ارسالی در

    شما عطائی را خیلی بزرگ کردید مسابقات المپیک کجا و مسابقات آسیایی کجا اکر تیم با خود سعید معروف در هم بدونه مربی به آسیایی میرفت. اول میشد. شک نکنید ما ملت الکی دل خوش میشیم

  • امین ارسالی در

    به نظر من باید در تیم های پایه نوجوانان و جوانان از مربیان خارجی استفاده کنیم. چون وقتی ما در زدن سرویس پرشی در تیم بزرگسالان پتانسیل کمی داریم یعنی از تیم پایه ضعیف بودیم. وباید از مربیان طراز اول دنیا در تیم های پایه استفاده بشه تا یک پشتوانه قوی با بازیکنانی فنی و تراز اول بشه خروجی تیم‌های پایه به تیم‌های بالاتر وخروجیش تزریق بشه به بزرگسالان. ما متاسفانه همیشه همینجور که بیان شده یا از این ور بوم می‌افتیم یا از اون ور. بعد خود آقای عطایی نباید همچین مسئولیتی رو قبول کنه ونتیجه زیاد خواهی وبزرگ بینی میشه همین. تیمی که دوره قبل قهرمان بوده میاد به یه تیم نه چندان مطرح میبازه و نتیجه ای جز نهمی جهان نمیگیره واین واقعا یعنی فاجعه برای والیبال ایران

  • سرباز ارسالی در

    تیم ملی با مربی ایرانی به نتیجه نمیرسه و رفته رفته برمیگرده به دوران قبل ولاسکو.دلیل قهرمانی آسیا خوب بودن عطایی نبود تیم های آسیایی به فکر والیبال نیستن و کشوری مثل ژاپن اصلا جدی هم نگرف انقد سطح پایین و راحت بود که قهرمان شدیم با این مربی و مجموعه میشیم مضحکه قدرتها من میگم بقیه قبول نکنن تا سه چهار ساله دیگه وضع افتضاح رو دیدین یاد حرف من بیوفتین تیم مربی سطح یک جهانی بزرگ با امکانات درجه یک میخواد نشیم مثل فوتبال ایتالیا ک نرف جام جهانی بخاطر اینکه مربیشون پول کمتر میگرف

دیدگاه تان را بنویسید