جی پلاس

دختر مصری اولین سرمربی خانم تیم مردان/فیسا: بازیکنان مسخره می شدند چون زن هدایتشان می‌کرد!

فیسا حیدر نخستین زن مصری است که هدایت تیم مردان را بر عهده دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: "فوتبال به من اعتماد به نفس می دهد و من را به انسان قوی تبدیل می کند که چالش ها را دوست دارد. هرگز از رویایم که از کودکی با من همراه بود دست برنداشتم و آن را به واقعیت تبدیل کردم." این اظهارات فیسا حیدر مصری است، زن مسلمانی که فرهنگ مرسوم را کنار زد تا بتواند فوتبالیست شود و در این ورزش به شهرت دست پیدا کند. به نوشته لاناسیون، او نخستین زن مصری لقب گرفت که هدایت تیم مردان را بر عهده می گیرد.

فیسا ۳۷ سال دارد و هنوز به حضور در جام جهانی فکر می کند. او از پنج سالگی در خیابان های قاهره فوتبال بازی می کرد، بیشتر اوقات پابرهنه بود و کسی به بازی اش اهمیت نمی داد. با توجه به استعدادی که داشت درخشید ما در دورانی قرار داشت که قوانین سختگیرانه بودند. حیدر در این رابطه اظهار کرد: "پدربزرگم فرد مشهوری بود و این موضوع شرایط را برای فوتبالیست شدنم سخت کرد. پس از مرگ پدرم، زمانی که هشت سال داشتم مادرم فوتبال بازی کردن با پسربچه ها را نادرست عنوان کرد." 

فیسا حیدر

در حالی که ادامه تحصیل برای زنان در مصر یک رویا است حیدر ماجراجویی خود را دنبال کرد. عبدالرحمن، مادر فیسا می گوید: "به دخترم گفتم فوتبال بازی نکند اما او به حرفم گوش نکرد. او گفت که عاشق فوتبال است. او در درگاه خداوند دعا کرد و به دنبال علاقه اش رفت و در این حرفه فوق العاده بود." فیسا در ۱۴ سالگی به تیم ملی دعوت شد. یک سال در لیگ زنان حضور داشت. حضورش نقش اساسی در برگزاری این رقابت ها در سال ۱۹۹۷ داشت. او به یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی تبدیل شد و توانست به بازوبند کاپیتانی دست یابد. 

فیسا حیدر

فیسا با هیجان گفت: "جدیتم باعث شد بتوانم برای ۱۰ سال بازوبند را بر بازو داشته باشم. هنوز به عنوان یک عضو فعال در این تیم حضور دارم و رویای بازی کردن در جام جهانی با تیم ملی کشورم را دارم." شهرت حیدر موجب شد کاری که غیرممکن به نظر می رسید‌ را انجام دهد. او هدایت تیم ایده‌ال گلدی مردان را در دوران پاندمی بر عهده گرفت.

فیسا در این رابطه اظهار کرد: "این حرفه را از سال ۲۰۰۹ در مرکز جوانان حلوان شروع کردم. از ابتدا برایشان مضحک بود و از من انتقاد می کردند. مردم بازیکنان را مسخره می کردند چون یک زن هدایتشان را بر عهده داشت و به آن ها می گفتند نتایج خوبی کسب نخواهند کرد. پیش از هدایت ایده‌ال گلدی روزهای بدی را گذراندم. نتایج خوبی به دست آوردم و باعث شد شرایطم بهتر شود."

قدرت حیدر دو برابر شد و توانست با حضور در دوره های فیفا، کنفدراسیون فوتبال آفریقا و انجمن های انگلیسی و اسپانیایی پیشرفت زیادی کند. او نخستین زن مصری است که نامش در فدراسیون فوتبال انگلیسی ثبت شده است. فیسا سرمربی گروه ۲۸ نفره ای است که هر چهار عضو کادرفنی مرد هستند.

فیض گفت: اولین مانع هنگام بر عهده گرفتن چنین سمتی تمسخرها است که باید از آن عبور کنید. سپس باید به آن ها بفهمانید که می توانید چیزی یاد بدهید و باعث پیشرفتشان می شوید. سپس احترام را به دست می آورید. اکنون مردان متوجه شده اند که می توانند از زنان یاد بگیرند." 

فیسا حیدر

 

دیدگاه تان را بنویسید