در نشستی که انتظار می رفت رویکرد راهبردی و اثرگذار برای آینده سلامت و تندرستی مردم با ترویج ورزش های همگانی در دستور کار اعضا قرار بگیرد، تنها خروجی این شورا ارایه آمار چند دستگاه اجرایی پیرامون فعالیت همگانی در حوزه ورزش بود.
در این نشست که انتظار می رفت اثربخشی عملکرد دستگاه های عضو شورا در سال جاری و بحث و بررسی در راستای تدوین برنامه راهبردی به منظور جذب مشارکت حداکثری جمعیت استان در توسعه ورزش همگانی را شاهد باشیم، تنها به ارایه آماری از فعالیت درون سازمانی چند ارگان اجرایی اکتفا شد.
آمارهایی که نشان داد بیشتر با هدف رفع تکلیف بوده و هیچ یک از دستگاه های عضو در راستای سند چشم انداز توسعه ورزش همگانی برنامه مدونی ارایه نکردند.
این در حالیست که بر اساس آمارها، نرخ مشارکت همدانی ها در ورزش همگانی بالاتر از میانگین کشوری است و این مهم می طلبد که مسئولان اهتمام ویژه و اثرگذارتر از قبل را در توسعه و ترویج ورزش در بین عموم مردم داشته باشند.
آنچه که در نشست شورای ورزش همگانی همدان دیده شد، پرداختن دستگاه های گزارش دهنده مبنی بر فعالیت درون سازمانی آن هم به صورت پراکنده و بدون تدوین راهبردی مشخص بود.
متاسفانه برخی مسئولان نیز در قامت رئیس هیات همگانی شهرستان ها در این نشست ظاهر شدند و گزارش ارایه شده آنها صرفا فعالیتی بود که هیات های همگانی در تقویم سالیانه تدوین کرده و همه ساله به صورت منظم در حال اجرا است.
در واقع این نشست هیچ گونه خروجی اثرگذار و الگوساز به همراه نداشت و به شورای هم نشینی و غیرکاربردی تبدیل شده بود.
هنوز با گذشت سال ها از ترویج و سازماندهی ورزش همگانی در همدان، منشور ورزش های همگانی تدوین نشده و راهبرد مشخصی برای این هدف تعیین نشده است.
در منشور ورزش های همگانی، حق پرداختن به ورزش برای همه افراد، توسعه اجتماعی، انسانی و فرهنگی از طریق ورزش، همکاری بین مقام های دولتی و سازمان های غیردولتی، امکان دسترسی همگان به محیط طبیعی و امکانات لازم برای تفریح و استراحت و نیاز به افراد متخصص در زمینه برنامه ریزی و مدیریت ورزشی، به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه است.
بنابراین می طلبد با بهره مندی از تجارب و دانش کارشناسان خبره دانشگاهی، پیشکسوتان و صاحب نظران عرصه ورزش های همگانی در کنار رسانه ها، توسعه ورزش همگانی در قالب طرح پژوهشی و راهبردی مورد تدوین قرار بگیرد.
از سوی دیگر انتظار می رود با شرح وظایف برای دستگاه های اجرایی و تشکیل کمیته های برنامه محور، برگزاری نشست شورای ورزش همگانی تخصصی تر، پربار و اثربخش باشد.
طبق آمارهای موجود، در حال حاضر 23 درصد از جمعیت استان همدان در ورزش همگانی فعالیت دارند که این رقم تا سال 1400 باید به بیش از 50 درصد برسد.
ورزش همگانی تنها مشارکت عموم مردم نیست بلکه نیاز است تا حوزه های مختلف از جمله ورزش کارگری، نظامی و انتظامی، دانشگاهی، مدارس و سایر اقشار نیز برنامه محور عمل کنند.
همچنین توجه جدی به ترویج ورزش همگانی در بین بانوان نیز بسیار حایز اهمیت است.
توجه به این نکته که از میان 800 هزار بانوی استان همدان هم اینک یکصد هزار بانو فعالیت ورزشی دارند نیز بر ضرورت ترویج ورزش همگانی در بین این قشر تاثیرگذار جامعه می افزاید.
بی تردید برای تحقق سندچشم انداز توسعه ورزش همگانی در استان همدان نیاز است تا ضمن فراهم سازی امکانات کیفی و کمی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه دانش آموزان، دانشجویان، کارگران، بانوان، معلولان و قشر کم درآمد، افزایش ظرفیت امکانات و منابع موجود و توزیع عادلانه آن نیز تامین شود.
بهره مندی از ظرفیت بالقوه رسانه های جمعی برای آگاه سازی جامعه به ویژه خانواده ها بر ضرورت فعالیت ورزشی در سبد زندگی روزانه، طراحی و استقرار نظام نظارت، ارزیابی و کنترل ورزش همگانی در شهرستان ها، حمایت از ایجاد سمن های مردم نهاد در توسعه ورزش همگانی و بهره گیری از فن آوری های نوین در آموزش و ترویج ورزش همگانی در چارچوب سند چشم انداز توسعه حایز اهمیت است؛ موضوعی که انتظار می رود به عنوان یک راهبرد کلیدی توسط شورای ورزش همگانی همدان دنبال شود.
همچنین پیشنهاد می شود در چارچوب شورای ورزش همگانی نسبت به راه اندازی آکادمی ملی ورزش های همگانی و تفریحی در استان، حمایت از کانون های توسعه سلامت، تشکیل و راه اندازی کانون های استعدادیابی و مشاوره ای و نیز راه اندازی مراکز غنی سازی اوقات فراغت مردم با آموزش و فعالیت ورزش های همگانی اقدام شود.
خبرنگار همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.