به گزارش ایرنا با وجود اینکه ورزشکاران نابینا و کم بینای همدانی مسیر موفقیت خود را در ورزش قهرمانی و مدال آوری در عرصه های ملی و بین المللی سپری می کنند، مشکلات سخت افزاری همچنان دغدغه اصلی این قشر ورزشکار به شمار می رود.
هیات ورزشی نابینایان استان همدان دارای 7 رشته فعال (گلبال شنا - دوومیدانی ) در بخش بانوان و (گلبال - شنا - دوومیدانی - پرس سینه) در بخش آقایان است.
هم اینک یکصد ورزشکار سازمان یافته زیر نظر این هیات ورزشی فعالیت دارند و حمید اسلامی دارنده مدال های رنگارنگ آسیایی و بین قاره ای بهترین ورزشکار نابینایان همدان به شمار می رود.
همچنین دیگر ورزشکاران نابینا و کم بینای همدان در سال گذشته توانستند17مدال طلا و 12 نقره و 5 برنز در رقابت های قهرمانی کشور، هفت نشان طلا، 4نقره و 3برنز در مسابقات باشگاهی و یک مقام اول، 2 مقام دومی ، 3 مقام سومی و 2 مقام چهارمی در بخش تیمی را کسب کنند ضمن اینکه این استان توانست رتبه 9 کشوری را در بین 31 استان کشور به خود اختصاص دهد.
اما در 6 ماهه نخست امسال نیز میلاد سوری ورزشکار این استان به همراه تیم ملی گلبال کشور موفق به کسب مقام نایب قهرمانی رقابت های آسیایی شد.
ورزشکاران نابینا و کم بینای استان از ابتدای امسال تاکنون نیز موفق به کسب 13مدال طلا و چهار نشان نقره و سه مدال برنز در بخش انفرادی و یک مقام اولی و یک مقام دومی در بخش تیمی رقابت های قهرمانی کشور و لیگ باشگاهی شدند.
آبان ماه امسال نیز چهار دونده نابینا و کم بینا به همراه 2 ورزشکار و مربی گلبال استان همدان قرار است به مسابقات پارا آسیایی 2017 امارات اعزام شوند.
حمید اسلامی یکی دیگر از ورزشکاران روشندل دوومیدانی همدان نیز سهمیه مسابقات پاراآسیایی 2018 جاکارتا را دارد.
رئیس هیات نابینایان و کم بینایان همدان در این باره گفت: هم اینک با وجود فعالیت گسترده هیات نابینایان و کم بینایان این استان برای شکوفایی و پرورش استعدادها و حضور مستمر در رقابت های لیگ و قهرمانی کشور که به طور میانگین 20 نوبت در سال است، محدودیت در اعتبارات مالی مشکلات عدیده را برای روشندلان ورزشکار استان ایجاد کرده است.
سمیه سهیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وضعیت خاص این ورزشکاران نیز باعث شد تا تردد روزانه آنها به دوره های تمرینی به دلیل دغدغه های مالی جهت تامین خودرو ایاب و ذهاب با مشکل مواجه شود.
وی اضافه کرد: این شرایط باعث شده تا هیات نابینایان و کم بینایان همدان ماهانه 30 میلیون ریال بابت هزینه ایاب و ذهاب این ورزشکاران پرداخت کند و بخش اعظم بودجه و درآمد هیات صرف این بخش شود.
سهیلی بیان کرد: این هیات برای اجرای برنامه های تمرینی و آماده سازی ورزشکاران برای حضور در رقابت ها نیز هم اکنون با بدهی 300 میلیون ریالی مواجه است که با توجه به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت آن نیست.
وی افزود: این در حالی است که براساس آیین نامه شماره 2956/94 مورخ 10/3/1394 شورای عالی استان ها وظایف و ومسئولیت های شهرداری ها جهت اختصاص سانس از مجموعه های ورزشی زیر پوشش شهرداری به معلولان به صورت رایگان و اختصاص درصدی از بودجه فرهنگی شهرداری ها به امر ورزش معلولان بیان شده است و این مصوبه مشمول نابینایان است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز در حالیکه برخی هیات های ورزشی کمک های مالی را از شورا و شهرداری همدان دریافت کردند اما درخواست های هیات ورزشی نابینایان و کم بینایان استان بعد از مدت ها پیگیری به نتیجه نرسید.
وی افزود: دستگاه ورزش استان همدان تنها حامی ورزش نابینایان و کم بینایان بوده است در حالیکه این حمایت تنها وظیفه دستگاه ورزش نیست و سایر ارگان های مربوطه نیز باید در قبال نابینایان و کم بینایان مسئولیت پذیر باشند.
سهیلی، نیازهای اصلی ورزش نابینایان و کم بینایان همدان را اختصاص 2 سانس از سالن بدنسازی درهفته جهت بانوان، اختصاص 2 سانس استخر درهفته برای بانوان ، اختصاص 2 سانس استخر درهفته جهت آقایان، مساعدت مالی در جهت پیشبرد اهداف این هیات، مساعدت در زمینه حداقل 10 مورد از اعزام ها (وسیله ایاب و ذهاب و البسه ورزشی ) و تجهیزات و وسایل مورد نیاز رشته دوومیدانی عنوان کرد.
وی افزود: هم اینک 20 ورزشکار نابینا و کم بینای همدان در سطح حرفه ای تمرین می کنند و نیازهای اشاره شده برای موفقیت آنها الزامی است.
همدان یکی از استان های فعال و موفق در رشته های ورزشی نابینایان و کم بینایان کشور به شمار می رود.
7520/2087
گزارش از میثم ناصرنژاد** انتشار: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.